Інтерактивні ігри на уроках музичного мистецтва у традиційному та змішаному форматі навчання

  • Марина Валеріївна Ратко кандидат педагогічних наук, доцент, мистецтвознавець, м. Мелітополь, Україна, desjuport2016@ukr.net https://orcid.org/0000-0002-9278-2155
  • Ліліана Анатоліївна Римар вчитель-методист, Енергодарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2, м. Енергодар, Україна, rumarliliana@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-3900-1997

Анотація

УДК [- 024. 63 : 37. 091. 33 – 027. 22] : [37. 091. 32 : 78] : 37. 091. 31

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-1(99)-20-23

Схарактеризовано організаційно-технологічні особливості застосування на уроках музичного мистецтва дидактичних ігор, які засновуються на різних формах групової інтеракції. Продемонстровано методику проведення ігор у традиційному, змішаному і дистанційному (цифровому) освітніх форматах; визначено модеруючі чинники інтеракції, які забезпечують максимальне залучення учнів у освітній процес. Запропоновані і адаптовані в педагогічній практиці ігри використовуються в початковій та основній школі, а їх результативність залежить від продуманого, деталізованого планування процесуально-технологічної складової, оволодіння учасниками педагогічної взаємодії навичками роботи з різними освітніми платформами та веб-ресурсами, гнучкості і водночас  критичності методичного мислення педагога. 

Ключові слова: технологія, інтерактивні ігри, модеруючі чинники інтеракції, традиційний і змішаний формати навчання, уроки музичного мистецтва.

 

Marina Valerievna Ratko, PhD, Associate Professor, Art historian, Ukraine,

desjuport2016@ukr.net;

https://orcid.org/0000-0002-9278-2155

Liliana Anatoliyivna Rymar, Teacher-Methodist of School № 2 of Energodar, Ukraine;

rumarliliana@gmail.com;

https://orcid.org/0000-0002-3900-1997

 

Interactive games at music lessons in traditional and mixed educational formats

This article describes the organizational and technological peculiarities how to use of didactic games which are based on various forms of group interaction at music lessons; it also highlights the contours of their classification according to the main lines of contents of general artistic education. By example of L. Rymar’s games such as "Song puzzle", “Concert by requests”, "Secular conversation", "What sounded at the concert", their teaching methodology in different educational formats (traditional, mixed and distance) has been demonstrated; the moderating factors of interaction, which provide the maximum involvement of pupils to the educational process and optimize the independent search of a solution of the problems, have been identified as well. L.Rymar’s games have been adapted and implemented in pedagogical practice of primary and secondary schools. 

The effectiveness of these games depends on a clear definition of the basic idea, the rules of the game, well thought-out and detailed planning of the procedural component, specification of methodological tools of the each stage, coordination of actions of pedagogical interaction’s participants, reflection of educational activity. The challenges of the digital modernization of education stimulate the search for ways to rationally combine of traditional technologies, forms and methods of general music education with distance and mixed forms of learning activities, mastering the teacher's skills to work with various educational web services.

The authors present examples of using the resource capabilities of online educational platforms such as ZOOM, Google Classroom, "My Class" in the process of implementing group forms of interaction of the educational process’ actors at music lessons. At the same time they emphasize the significance of flexibility and criticality of the teacher's methodological thinking, focus the attention on the need for minimization of Internet risks.

Keywords: technology, interactive games, moderating factors of interaction, traditional and mixed educational formats, music lessons. 

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Гаврилова Л., Катасонова Ю. Теоретичні аспекти впровадження дистанційного навчання в Україні. Освітологічний дискурс, 2017, № 1 – 2 (16 – 17), С. 168–182. URL:  https://core.ac.uk/download/pdf/268481178.pdf
  2. Інтерактивні вправи та ігри. Харків: Основа, 2010. 144 c. (Серія «Адміністратору школи»).
  3. Копылова А.В. Технология урока искусства: В 2-х кн. М., 2004. Кн. 340 с.
  4. Коротаева Е.В. Обучающие технологии в познавательной деятельности школьников. М.: Сентябрь, 2013. 176 с.
  5. Муращенко Т. В. Змішане та дистанційне навчання як спосіб доступу до якісної освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, № 3 (2017) С. 283–287. URL: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/viewFile/93/126. (дата звернення 07.02.2021)
  6. Павленко О. Дистанційне навчання як важлива форма організації сучасної мистецької освіти. Актуальні питання мистецької педагогіки, вип. 11, 2020 С. 78–83. URL: http://apmp.kgpa.km.ua/Files/APMP11/18.pdf (дата звернення 16.02.2021)
  7. Перминова Л. М. Цифровое образование: ожидания, возможности, риски. Педагогика, 2020, № 3. С. 28 – 37. URL: https://sevcbs.ru/main/wp-content/uploads/2020/04/Statya-k-zh-lu-Pedagogika-2020----3.pdf (дата звернення 17.02.2021)
  8. Ратко М.В., Римар Л. А. Командно-групові та фронтальні форми ігрової діяльності на уроках музичного мистецтва. Мистецтво та освіта. 2017, № 3 (185) С. 21 – 28.
  9. Рымарь Л. Уроки музики в школе. Ростов н/Д: Феникс, 2015. 237 [1] с. (Здравствуй школа!).

 

Reference: 

  1. Havrylova, L., Katasonova, Y. (2017). Teoretychni aspekty vprovadzhennia dystantsiinoho navchannia v Ukraini [Theoretical aspects of the introduction of distance learning in Ukraine]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 1–2 (16–17), 168 – 182. Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/268481178.pdf
  2. Interaktyvni vpravy ta ihry [Interactive exercises and games]. (2010). Kharkiv: Osnova.
  3. Kopylova, A.V. (2003). Tekhnologiya uroka iskusstva: Vol. 1 [Art lesson Technology of Art lesson]. Moscow.
  4. Korotayeva, Y.V. (2013). Obuchayushchiye tekhnologii v poznavatel'noy deyatel'nosti shkol'nikov [Teaching technologies in the cognitive activity of pupils]. Moscow: September.
  5. Murashchenko, T. V. (2017). Zmishane ta dystantsiine navchannia yak sposib dostupu do yakisnoi osvity [Mixed and distance learning as a way of access to the quality education]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], 3, 283–287.
    Retrieved from: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/viewFile/93/126.
  6. Pavlenko, O. (2020). Dystantsiine navchannia yak vazhlyva forma orhanizatsii suchasnoi mystetskoi osvity [Distance learning as an important form of organization of modern art education]. Aktualni pytannia mystetskoi pedahohiky [Current issues of art pedagogy], 11, 78–83. Retrieved from: http://apmp.kgpa.km.ua/Files/APMP11/18.pdf
  7. Perminova, L.M. (2020). Tsifrovoye obrazovaniye: ozhidaniya, vozmozhnosti, riski [Digital education: expectations, opportunities, risks]. Pedagogika [Pedagogy ], 3, 28–37. Retrieved from: https://sevcbs.ru/main/wp-content/uploads/2020/04/Statya-k-zh-lu-Pedagogika-2020----3.pdf
  8. Ratko, M.V., Rymar, L. A. (2017). Komandno-hrupovi ta frontalʹni formy ihrovoyi diyalʹnosti na urokakh muzychnoho mystetstva [Command-group and frontal forms of game activity in music lessons]. Mystetstvo ta osvita [Art and Education], 3 (185), 21 – 28.
  9. Rymar', L. (2015). Uroki muziki v shkole [Music lessons at school]. Rostov n/D: Feniks.

 

Стаття надійшла до редакції 22.01.2021 р.

Опубліковано
2021-03-16