Візуальне моделювання уроку музичного мистецтва

  • Оксана Олексіївна Гумінська кандидат педагогічних наук, доцент, Рівненський державний гуманітарний університет, Рівне, Україна oksana.guminska.music@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-9845-1958

Анотація

УДК [- 028. 22 : 047.58] : [37.091. 32 : 78]

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-1(99)-14-19

У статті деталізовано поняття візуального моделювання уроку музичного мистецтва як представлення його структури і складових (тема, надзавдання, види музичної діяльності) в наочній (графічній, знаково-символічній) формі. Візуальні моделі уроків музичного мистецтва виокремлено у форми-структури (музично-педагогічна партитура, опорна схема, ментальна карта) і форми-послідовності (план-ланцюжок, «стрічка часу»). Наведено приклади візуальних моделей уроку музичного мистецтва в 3 класі з теми «Фрески Софії Київської» (за підручником І. Стеценко, Г. Остапенко).

Ключові слова: візуалізація, візуальне моделювання, візуальні форми, урок музичного мистецтва, види музичної діяльності.

 

Oksana Oleksiivna Huminska, PhD, Associate Professor, Rivne State University of Humanities, Rivne, Ukraine;

oksana.guminska.music@gmail.com;

https://orcid.org/0000-0001-9845-1958

 

Visual modelling of music lesson

 

The article deals with the problem of visual modelling of music lesson. The analysis of psychological and pedagogical approaches to the essence of the concept of visualization, the importance of information visualization for the effectiveness of learning and development of students’ cognitive abilities in institution of general secondary education.

The concept of visual modelling of music lesson as representation of structure of a lesson and its components (theme, super task, kinds of musical activity) in the visual (graphic, sign-symbolic) form is specified. The visual models of music lessons are divided into form-structures (musical-pedagogical score, reference scheme, mental map) and form-sequences (plan-chain, “timeline”). Some visual models are presented and revealed by the examples of music lessons in the 3rd grade on the topic “Frescoes of Sophia of Kyiv” (according to the textbook by I. Stetsenko & H. Ostapenko). The scheme-score, the basic scheme, the mental map reflecting structure of music lesson, interrelations between meaningful elements, their practical and creative realization are described. The description of such models-sequences of music lessons as the technological plan-chain and “Timeline” which reproduce a sequence of kinds of students’ activity, development of the lesson scenario is carried out.

It is concluded that modelling of music lessons in a visual format provides the teacher with conditions for a generalized presentation of educational information and performance-practical actions; stimulates development of educator’s musical and pedagogical thinking in terms of expediency and the need to use a variety of methodological tools in the disclosure of the lesson topic. Music lesson with using visual models for students is an opportunity to understand the components of the lesson: the beginning, development, culmination, code-result, be in the process and it is logical to use its resource.

Key words: visualization, visual modelling, visual forms, music lesson, types of musical activity. 

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. Москва : Высш. шк., 1991. 207 с.
  2. Гаврилова Т. А., Кудрявцев Д. В., Лещева И. А., Павлов Я. Ю. Об одном методе классификации визуальных моделей. Бизнес-информатика. № 4 (26). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ob-odnom-metode-klassifikatsii-vizualnyh-modeley (дата обращения: 12.08.2020).
  3. Гаврилова Т. А., Лещева И. А., Страхович Э. В. Об использовании визуальных концептуальных моделей в преподавании. Вестник Санкт-Петербургского университета. Менеджмент. 2011. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ob-ispolzovanii-vizualnyh-kontseptualnyh-modeley-v-prepodavanii-1 (дата обращения: 14.08.2020).
  4. Гумінська О. О. Застосування опорних схем на уроках музичного мистецтва. Учитель музичного мистецтва. 2015. № 3–4 (березень-квітень). С. 9–13.
  5. Гумінська О. О. Моделювання уроку музичного мистецтва у вербальній формі. Мистецтво та освіта. 2020. № 4 (98). С. 9–20.
  6. Гумінська О. О., Туровська Л. І. Вивчення музики в 5–8 класах: Календарно-тематичне планування уроків музики. Опорні схеми тематизму програми. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2009. 72 с.
  7. Ільїна Г. В. Візуальне мислення в філософськоосвітніх контекстах сучасності. Критичне мислення: освіта, творчість, цінності : монографія / за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2017. С. 201–256.
  8. Кехо Дж. Подсознание может все! Минск : Попурри, 2012. 224 с.
  9. Мансурова В. Х. Роль визуализации учебной информации в повышении квалификации педагогов. Педагогическая наука и практика. 2017. № 1 (15). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/rol-vizualizatsii-uchebnoy-informatsii-v-povyshenii-kvalifikatsii-pedagogov.
  10. Масол Л. М. Методика викладання інтегрованого курсу «Мистецтво» : метод. посібник. Київ : Генеза, 2020. 207 с.
  11. Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий. В 2-х т. Т. 1. Москва : Народное образование, 2005. 556 c.
  12. Шаталов В. Ф. Эксперимент продолжается. Москва : Педагогика, 1989. 336 с.

 

Reference:

  1. Verbitskii, A. A. (1991). Aktivnoe obuchenie v vysshei shkole: kontekstnyi podkhod [Active learning in higher education: A contextual approach]. Moscow: Vysshaia shk
  2. Gavrilova, T., Kudriavtsev, D. V., Leshcheva, I. A., & Pavlov, Ya. Yu. (2013). Ob odnom metode klassifikatsii vizualnykh modelei [On a method of classification of visual models]. Biznes-Informatika, 4 (26). Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/ob-odnom-metode-klassifikatsii-vizualnyh-modeley
  3. Gavrilova, T. A., Leshcheva, I. A., & Strakhovich, E. V. (2011). Ob ispolzovanii vizualnykh kontseptualnykh modelei v prepodavanii [On the use of visual conceptual models in teaching]. Vestnyk Sankt-Peterburhskogo universiteta. Menedzhment, 4. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/ob-ispolzovanii-vizualnyh-kontseptualnyh-modeley-v-prepodavanii-1
  4. Huminska, O. O. (2015). Zastosuvannia opornykh skhem na urokakh muzychnoho mystetstva [Application of reference schemes at music lessons]. Uchytel Muzychnoho Mystetstva, 3-4, 9-13.
  5. Huminska, O. O. (2020). Modeliuvannia uroku muzychnoho mystetstva u verbalnii formi [Modeling of music art lesson in verbal form]. Mystetstvo ta Osvita, 4 (98), 9-20.
  6. Huminska, O. O., & Turovska, L. I. (2009). Vyvchennia muzyky v 5-8 klasakh: Kalendarno-tematychne planuvannia urokiv muzyky. Oporni skhemy tematyzmu prohramy [Study of music in grades 5-8: Calendar-thematic planning of music lessons. Reference schemes of the program theme]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan.
  7. Ilina, H. V. (2017). Vizualne myslennia v filosofskoosvitnikh kontekstakh suchasnosti [Visual thinking in the philosophical and educational contexts of modernity]. In V. H. Kremen (Ed.), Krytychne myslennia: osvita, tvorchist, tsinnosti (pp. 201-256). Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy.
  8. Kekho, Dzh. (2012). Podsoznanie mozhet vse! [The subconscious can do anything!] Minsk: Popurri.
  9. Mansurova, V. Kh. (2017). Rol vizualizatsii uchebnoi informatsii v povyshenii kvalifikatsii pedagogov [The role of visualization of educational information in professional development of teachers]. Pedagogicheskaia nauka i praktika, 1 (15). Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/rol-vizualizatsii-uchebnoy-informatsii-v-povyshenii-kvalifikatsii-pedagogov
  10. Masol, L. M. (2020). Metodyka vykladannia intehrovanoho kursu “Mystetstvo” [Methods of teaching an integrated course “Art”]. Kyiv: Heneza.
  11. Selevko, G. K. (2005). Entsiklopediia obrazovatelnykh tekhnologii: Vol. 1 [Encyclopedia of educational technologies]. Moscow: Narodnoe obrazovanie.
  12. Shatalov, V. F. (1989). Eksperiment prodolzhaetsia [The experiment continues]. Moscow: Pedagogika.

 

Стаття надійшла до редакції 16.01.2021 р.

Опубліковано
2021-03-16