Народне бондарство в закладах освіти

  • Олександр Іванович Марковський викладач-методист професійної майстерності Вижницького коледжу прикладного мистецтва ім. В. Ю.Шкрібляка, керівник гуртка «Магічний візерунок» Вижницької спеціалізованої школи-інтернату І–ІІІ ступенів з поглибленим вивченням циклів та курсів художньо-естетичного напрямку ім. Назарія Яремчука, м. Вижниця, Чернівецька обл., Україна, 1971markalix@gmail.com;
  • Ольга Володимирівна Марковська викладач психології та педагогіки, завідувач навчально-методичної лабораторії Вижницького коледжу прикладного мистецтва ім. В. Ю.Шкрібляка, м. Вижниця, Чернівецька обл., Україна, olamarkza@gmail.com

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-4(98)-50-56

УДК [7.011.26 : 674.4]  : 37

Розглянуто мистецтво бондарства як одного з видів декоративно-прикладного мистецтва, його особливості, виникнення і становлення, технологія, регіональні відмінності. Наведено типологію виробів бондарства залежно від їхньої функції, особливостей оздоблення. Проаналізовано етапи вивчення технології, типології художнього бондарства в системі освітніх закладів України. Представлено систему роботи навчання бондарства з педагогічного досвіду авторів на базі загальноосвітньої школи (гурток), коледжу, закладу вищої освіти. Розглянуто форми й методи роботи з опанування вихованцями і студентами умінь виготовлення виробів у техніці бондарства, що засвідчує динаміку професійного розвитку студентів.

Ключові слова: бондарство, заклади освіти, загальноосвітня школа, гурток бондарства, коледж мистецтва, заклад вищої мистецької освіти.

 

Марковский Александр Иванович, преподаватель-методист профессионального мастерства Вижницкого колледжа прикладного искусства им. В.Ю.Шкрибляка, руководитель кружка «Волшебный узор» Вижницкой специализированной школы-интерната I–III ступеней с углубленным изучением циклов и курсов художественно-эстетического направления им. Назария Яремчука, г.Вижница, Черновицкая обл., Украина, 1971markalix@gmail.com;

Марковская Елена Владимировна, преподаватель психологии и педагогики, заведующий учебно-методической лаборатории Вижницкого колледжа прикладного искусства им. В.Ю.Шкрибляка, г. Вижница, Черновицкая обл., Украина, olamarkza@gmail.com

 

Народное бондарство в учебных заведениях

Рассматривается искусство бондарства как одного из видов декоративно-прикладного искусства, его особенности, возникновение и становление, региональные различия. Приведена типология изделий бондарства в зависимости от их функций, особенности их декорирования.

Проанализированы этапы изучения технологии, типологии художественного бондарства в системе образовательных учреждений Украины. Представлена​​ система работы по обучению бондарству исходя из педагогического опыта авторов на базе общеобразовательной школы (кружок), колледжа, учреждения высшего образования. Рассмотрены формы и методы работы по освоению воспитанниками и студентами умений изготовления изделий бондарства, что свидетельствует о динамике профессионального развития студентов.

Ключевые слова: бондарство, учебные заведения, школа, кружок бондарства, колледж искусства, учреждение высшего художественного образования.

 

Oleksandr Ivanovych Markovskyі, the teacher-methodologist of Professional Skills of Vyzhnytsіa College of Applied Art named after V.Yu. Shkribliak, the head of the "Magic Pattern" group of Vyzhnytsia specialized boarding school of the I-III degrees with in-depth studing of artistic and aesthetic direction cycles and courses named after Nazarii Yaremchuk, Vyzhnytsia, Chernivtsi region, Ukraine, 1971markalix@gmail.com;

Olha Volodymyrivna Markovska, the teacher of Psychology and Pedagogy, the head of educational and methodical laboratory of Vyzhnytsia College of Applied Art named after V.Yu. Shkribliak., Vyzhnytsia, Chernivtsi region, Ukraine, olamarkza@gmail.com

 

People's folk bonding at educational institutions

The article deals with the art of bonding, its peculiarities as one of the types of decorative and applied arts, its origin and formation, and the regional differences of products in different regions of Ukraine. The terminology on this topic, the classification of bonding products, according to their purpose, the features of their decoration are presented. On the basis of generalization of sources from different branches of knowledge, the genesis of the development of bonding in Ukraine is determined. The bonding centers of Ivano-Frankivsk, Chernivtsi, Transcarpathian and Lviv regions and the main factors of their foundation were identified. The common features of Ukrainian style with Romanian, Polish and Slovak bonding, the cooperation and differences in the ornamentation of the products of these regions are outlined. The attention is paid to the oldest traditional creative process of decorating the products of bonding by firing, its methods - pyrography, pyrotype, burning with acid, friction.

The experience of the bonding masters in preparing the necessary materials and tools, the stages of the technological process and safety has been systematized. The ornamentation, shaping, constructive interdependence of cooper ware are described.

The realization of the training of bonding specialists in the system of educational institutions of Ukraine is analyzed.The institutions of vocational, technical higher and higher education of Ukraine are systematized, on the basis of which it is possible to master this kind of decorative and applied arts.

From the pedagogical experience of the authors, the system of work on teaching of bonding on the basis of a comprehensive school (circle), college, higher education institution is presented.The forms and methods of pupils 'and students' ability to produce bonding articles are disclosed. The process of creation of bonding articles on the example of the manufacture of a spoon barrel and its firing is described. The samples of products, created in different educational establishments, which testify to the dynamics of professional development of students, are given.

Key words: bonding, educational institutions, school, bonding circle, college of art, institution of higher art education.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Білий В. Д. Художнє дерево Косівщини другої половини XX століття (традиції та новації у творчості митців) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. Мистецтвознавства: спец.17.00.06. Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2015. 20 с.
  2. Ворончак В. Деревоспів. Вижниця : Черемош, 2012. 77 с.
  3. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад., голов. ред. В. Т. Бусел. Київ – Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004.
  4. Декоративно-ужиткове мистецтво : словник. Т.1 / за ред. Я. П.Запаска. Львів : Афіша, 2000. 364 с.
  5. Іхненко В. М. Історіографія розвитку народного бондарства на Слобожанщині у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Серія: Історія та географія. 2011. Вип. 42. С. 165–171. 
  6. Лемеха М. В. Деревообробніремесла та промисли. Народна творчість та етнологія. 2014. № 6. С. 84–100.
  7. Літопис Руський. Київ, 1989. С. 71–72.
  8. Народне мистецтво в Румунії. Бухарест : Мєрідіане, 1964. 174с.
  9. Приймак Й. Іван Грималюк. Косів : Писаний камінь, 2005. 44 с.
  10. Приймак Й., Приймак Д. Технологія художнього деревообробництва. Косів : Писаний камінь, 2010. 200 с.
  11. Скільський Д. М. Вивчення художньої обробки в школі: Розвиток творчих здібностей учнів : навч. посіб. Київ : Вища школа, 2011. 159 с.
  12. Станкевич М. Є. Українське художнє дерево XVI–XX ст. Львів, 2002. 450 с.
  13. 13. Терещук А. І. Технології. 10–11 класи. Навчальна програма. Рівень стандарту, академічний рівень. Варіативні модулі. Кам’янець–Подільський : Аксіома, 2010. 140 с.
  14. Тимків Б. М., Кавас К. М. Виготовлення художніх виробів з дерева. Львів : Світ, 1996. 141 с.
  15. Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (5–9 кл.), затверджена наказом МОН України від 20.04.2018 № 405. URL: https://mon.gov.ua › media › plany › nmon834270820102905201465711
  16. Шевченко Є. Народна деревообробка в Україні. Словник народної термінології. Київ: Артанія, 1997. 312 с.
  17. Юрченко І. Рівні трансформації національних традицій декоративно-ужиткового мистецтва в навчальній підготовці дизайнерів з основ формоутворення. Збірник матеріалів міжнародної науково-методичної конференції «Розвиток національної моделі дизайну і образотворчого мистецтва в умовах глобалізації сучасного світу», 25-27 березня 2002 р. Харків : ХДАДМ, 2002. №6. С. 10–13.
  18. Учбово-методичний центр культури Буковини. Розпочато створення обласного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини. URL: http://bukcentre.cv.ua/index.php/nasha-robota/3051-rozpochato-stvorennya-oblasnogo-pereliku-elementiv-nematerialnoji-kulturnoji-spadshchini.html.

 

References:

  1. Bilyi,D. (2015). Khudozhnie derevo Kosivshchyny druhoi polovyny XX stolittia (tradytsii ta novatsii u tvorchosti myttsiv) [Artistic tree of Kosiv region of the second half of XX century (traditions and innovations in the creative work of artists). (Dissertation Abstract, Lviv).
  2. Voronchak, (2012). Derevospiv [The wood]. Vyzhnytsia: Cheremosh.
  3. Busel, V. T. (Ed). (2004).Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [The great interpretive dictionary of modern Ukrainian language]. Kyiv-Irpin: VTF Perun.
  4. Zapasko, P. (Ed.). (2000). Dekoratyvno-uzhytkove mystetstvo. Slovnyk: Vol. 1 [Arts and crafts. Dictionary]. Lviv: Afisha.
  5. Ikhnenko,M. (2011). Istoriohrafiia rozvytku narodnoho bondarstva na Slobozhanshchyni u druhii polovyni ХІХ – na pochatku ХХ stolittia [Historiography of the development of the national woodworking in Slobozhanshchina the second half of the ХІХ – early ХХ century]. In Zbirnyk naukovykh prats Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Seriia: Istoriia ta heohrafiia: Vol. 42 (pp. 165-171).    
  6. Lemekha,V. (2014). Derevoobrobni remesla ta promysly [Woodworking crafts]. Narodna Tvorchist ta Etnolohiia, 6, 84-100.
  7. Litopys Ruskyi [Chronicle of Rus]. (1989). K
  8. Narodne mystetstvo v Rumunii [Folk art in Romania]. (1964). Bukharest: Mieridiane.
  9. Pryimak, I. (2005). Ivan Hrymaliuk [Ivan Hrymaliuk]. Kosiv: Pysanyi  kamin.
  10. Pryimak, I., & Pryimak, (2010). Tekhnolohiia khudozhnoho derevoobrobnytstva [Technology of artistic woodworking]. Kosiv: Pysanyi  kamin.
  11. Skilskyi, M. (2011). Vyvchennia khudozhnoi obrobky v shkoli: Rozvytok tvorchykh zdibnostei uchniv [Study of artistic processing in school: Development of students’ creative abilities]. Kyiv: Vyshcha shkola.
  12. Stankevych, Ye. (2002). Ukrainske khudozhnie derevo XVI – XX st. [Ukrainian Art Tree of the XVI – XX centuries]. Lviv.
  13. Tereshchuk A. I., Borynets , I., Diatlenko, S. M., Sydorenko, V. K., Tereshchuk, H. V., & Khodzytska, I. Yu. (2010). Tekhnolohii. 10–11 klasy. Navchalna prohrama. Riven standartu, akademichnyi riven. Variatyvni moduli [Technologies. Grades 10-11. Curriculum. Standard level, academic level. Elective modules]. Kamianets-Podilskyi: Aksioma.
  14. Tymkiv, M., & Kavas, K. M. (1996). Vyhotovlennia khudozhnikh vyrobiv z dereva [Making artistic products from wood]. Lviv: Svit.
  15. Ministry of Education and Science of Ukraine (2018). Typova osvitnia prohrama zakladiv zahalnoi serednoi osvity II stupenia (5-9 kl.) [Typical educational program of general secondary education institutions of the II degree (5-9 Grades). (Decree No 405. April 20).
  16. Shevchenko Ye. (1997). Narodna derevoobrobka v Ukraini. Slovnyk narodnoi terminolohii [Folk woodworking in Ukraine. Dictionary of Folk Terminology]. Kyiv: Artaniia.
  17. Yurchenko, (2002). Rivni transformatsii natsionalnykh tradytsii dekoratyvno-uzhytkovoho mystetstva v navchalnii pidhotovtsi dyzaineriv z osnov formoutvorennia [Levels of transformation of national traditions of decorative and applied art in the training of designers on the basics of shaping]. In Rozvytok natsionalnoi modeli dyzainu i obrazotvorchoho mystetstva v umovakh hlobalizatsii suchasnoho svitu”: Conference Proceedings: Vol. 6 (pp. 10-13). Kharkiv: KhDADM.
  18. Uchbovo-metodychnyi tsentr kultury Bukovyny. Rozpochato stvorennia oblasnoho pereliku elementiv nematerialnoi kulturnoi spadshchyny [Cultural Center of Bukovina. The regional list of elements of intangible cultural heritage has been started]. Retrieved from http://bukcentre.cv.ua/index.php/nasha-robota/3051-rozpochato-stvorennya-oblasnogo-pereliku-elementiv-nematerialnoji-kulturnoji-spadshchini.html

 

Стаття надійшла до редакції 17.01.2020 р.

Опубліковано
2020-12-01