Навчання учнів 5-6 класів прийомів роботи м’якими графічними матеріалами

  • Анна Вікторівна Волошенко аспірантка кафедри образотворчого мистецтва, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, м. Київ, Україна, voloshenko444@gmail.com

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-4(98)-36-41

УДК 37.091.33 : [-026.562: -028.22 : 33] : 373.5

У статті розглядається проблема навчання учнів основної школи ЗЗСО окремих графічних технік. Представлено характерні властивості м’яких графічних матеріалів, базові прийоми роботи з ними школярів у процесі виконання композицій на уроках образотворчого мистецтва та у власних начерках, зарисовках, ескізах у самостійній художній діяльності. Описано педагогічний супровід виконання школярами практичних завдань на уроках образотворчого мистецтва з використанням пастелі, сепії, соусу, вуглини, сангіни, крейди – у межах змісту чинних підручників «Образотворче мистецтво» для учнів 5–6-х класів.

Ключові слова: учні 5–6-х класів, уроки образотворчого мистецтва, м’які графічні матеріали, прийоми розтушовки, розмивання, штрихування, майстер-клас, пастель, сепія, соус, вугіль, сангіна, крейда. 

 

Волошенко Анна Викторовна, аспирант кафедры изобразительного искусства, Национальный педагогический университет имени М. П. Драгоманова, г. Киев, Украина, voloshenko444@gmail.com

Обучение учащихся 56 классов приемам работы мягкими графическими материалами

В статье рассматривается проблема обучения учащихся основной школы ЗЗСО отдельным графическим техникам. Представлены характерные свойства мягких графических материалов, базовые приемы работы с ними школьников в процессе выполнения композиций на уроках изобразительного искусства и в собственных набросках, зарисовках, эскизах в самостоятельной художественной деятельности. Описано педагогическое сопровождение выполнения школьниками практических заданий на уроках изобразительного искусства с использованием пастели, сепии, соуса, угля, сангины, мела – в пределах содержания учебников «Изобразительное искусство» для учащихся 5–6-х классов.

Ключевые слова: ученики 5–6-х классов, уроки изобразительного искусства, мягкие графические материалы, приемы растушевки, размывания, штриховки, мастер-класс, пастель, сепия, соус, уголь, сангина, мел. 

 

Anna Viktorivna Voloshenko, PhD Student, Department of Fine Arts, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv, Ukraine, voloshenko444@gmail.com

Teaching of 5-6th grades students how to work with soft graphics

The article is devoted to teaching of 5-6th grades students of general secondary education of the graphic techniques. The following soft graphic materials are presented: pastel, sepia, sauce, charcoal, sanguine, chalk, as well as their characteristic (fragility, scattering, velvety texture) and basic methods of working with students in the process of performing compositions (at art lessons) and sketches (independent artistic activity). The author emphasizes that the techniques of drawing with soft graphics make available dry, wet and mixed image methods and describes the techniques of shading, blurring and hatching, that allows students to create different visual effects.

Based on the analysis of current programs and textbooks “Fine Arts” for 5-6th grades students of secondary schools, it is concluded that the authors of the textbooks provide for the implementation of certain tasks with soft graphics. However, it is necessary to increase the number of such tasks and involve them to perform artwork in a mixed technique (combining soft graphic materials with others, such as watercolour).

The pedagogical support of students’ performance of practical tasks at art lessons using pastels, sepia, sauce, charcoal, sangina, chalk is described within the content of current textbooks. The thematic works are proposed that provide for the gradual formation of skills how to work with one graphic material (performing exercises “Butterflies”, “Castle”), with several (task “Fog in the Mountains”) and development of skills working with these materials while performing more complex tasks in combined art technique (imitation of rock painting). The research organized with students on obtaining prints from drawings created by various soft graphic materials which allowed students to make their own conclusions about the properties of these materials and their pictorial effects.

Key words: 5-6th grade students, fine arts lessons, soft graphics, shading techniques, blurring, hatching, master class, pastel, sepia, sauce, charcoal, sanguine, chalk.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Антонюк В. І. Малювання сухою пастеллю в образотворчих студіях. Мистецтво та освіта. 2019. № 1 (91). С. 29, 36–39.
  2. Гнидіна О. В. Ксерографіка на уроках і в гуртках. Мистецтво та освіта. 2018. № 1 (87). С. 36–40.
  3. Железняк С. М., Ламонова О. В. Образотворче мистецтво: підручник для 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ :Генеза, 2013. 176 с.
  4. Железняк С. М., Ламонова О. В. Образотворче мистецтво: підручник для 6-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ :Генеза, 2014. 192 с.
  5. Калініченко О. В., Масол Л. М. Образотворче мистецтво: підручник для 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. Харків : Сиция, 2013. 224 с.
  6. Калініченко О. В., Масол Л. М. Образотворче мистецтво: підручник для 6-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. Харків : Сиция, 2014. 224 с.
  7. Киплик Д. И. Техника живописи: учебник для вузов. 5-е изд., стер. СПб.: Лань, 2019. 592 с.
  8. Навчальна програма для ЗЗСО «Мистецтво. 5–9 класи» (оновлена). URL : http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html (дата останнього перегляду 12.10.2020).
  9. Рибалко Л. А. Графічні техніки та їх можливості. Методичні рекомендації для художніх шкіл. Київ : ІНКОС, 2006. 20 с. іл.
  10. Сотська, Г. І., Шмельова, Т. В. Словник мистецьких термінів. Херсон : Стар, 2016. 52 с.
  11. Уотсон, Э. У. Искусство карандашного рисунка. Учебное пособие по рисованию / пер. с англ. Е.Л. Орлова. Минск : Попурри, 2004. 152 с.
  12. Ченнино Ченнини. Книга об искусстве, или Трактат о живописи / пер. с итал. А. Лужнецкой ; под. ред. и со вступ. статьей А. Рыбникова. Москва : ОГИЗ-ИЗГИЗ, 1933. 139 с.
  13. Чихурський А. С. Художньо-прикладна графіка. Техніки, методи та прийоми роботи. Луцьк : Твердиня, 2013. 92 с.
  14. Шевнюк О. Л. Словник термінів образотворчого мистецтва : навчальний посібник. 2-е вид., виправлене і доповнене. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. 100 с.

 

References:

  1. Antoniuk, V. I. (2019). Maliuvannia sukhoiu pastelliu v obrazotvorchykh studiiakh [Drawing with dry pastels in art studios]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1 (91), 29, 36–39.
  2. Hnydina, O. V. (2018). Kserohrafika na urokakh i v hurtkakh [Xerography at lessons and hobby clubs]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1 (87), 36–40.
  3. Zhelezniak, S. M., & Lamonova, O. V. (2013). Obrazotvorche mystetstvo: pidruchnyk dlia 5-ho klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Fine Arts: Textbook for the 5th grade of secondary schools]. Kyiv: Heneza.
  4. Zhelezniak, S. M., & Lamonova, O. V. (2014). Obrazotvorche mystetstvo: pidruchnyk dlia 6-ho klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Fine Arts: Textbook for the 6th grade of secondary schools]. Kyiv: Heneza.
  5. Kalinichenko, O. V., & Masol, L. M. (2013). Obrazotvorche mystetstvo: pidruchnyk dlia 5-ho klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Fine Arts: Textbook for the 5th grade of secondary schools]. Kharkiv: Sytsyia.
  6. Kalinichenko, O. V., & Masol, L. M. (2014). Obrazotvorche mystetstvo: pidruchnyk dlia 6-ho klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Fine Arts: Textbook for the 6th grade of secondary schools]. Kharkiv: Sytsyia.
  7. Kiplik, D. I. (2019). Tekhnika zhivopisi [Painting technique]. (5th ed.). St. Petersburg:
  8. Navchalna prohrama dlia ZZSO «Mystetstvo. 5–9 klasy» (onovlena) [Educational program “Art. 5–9 Grades” (updated). Retrieved from http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html
  9. Rybalko, L. A. (2006). Hrafichni tekhniky ta yikh mozhlyvosti. Metodychni rekomendatsii dlia khudozhnikh shkil [Graphic techniques and their capabilities. Methodical recommendations for art schools]. Kyiv: INKOS.
  10. Sotska, H. I., & Shmelova, T. V. (2016). Slovnyk mystetskykh terminiv [Dictionary of artistic terms]. Kherson: Star.
  11. Uotson, E. U. (2004). Iskusstvo karandashnogo risunka [The art of pencil drawing]. Minsk: Popurri.
  12. Chennino Chennini (1933). Kniga ob iskusstve ili Traktat o zhivopisi [The book of art or the Treatise on painting]. Moscow: OGIZ-IZGIZ.
  13. Chikhurskii, A.S. (2013). Khudozhno-prikladna grafika. Tekhniky, metody ta priiomy roboty [Art and applied graphics. Techniques, methods and techniques]. Lutsk: Tverdynia.
  14. Shevniuk, O. L. (2015). Slovnyk terminiv obrazotvorchoho mystetstva [Dictionary of terms of fine arts]. (2nd ed). Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova.

 

Стаття надійшла до редакції 17.10.2020 р.

Опубліковано
2020-12-01