Регіональне мистецтво як компетентнісно-діяльнісна складова роботи вчителя НУШ (на прикладі Миколаївщини)

  • Ольга Миколаївна Петренко кандидат мистецтвознавства, доцент, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, м. Миколаїв, Україна, olpe@i.ua

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-4(98)-2-5

УДК [7 : -027.54] : 37.011.3 - 051 : 373 (477)

У статті розглянуто питання регіонального мистецтва та аспектів його опанування в умовах Нової української школи. Запропоновано увести в сферу компетенцій учителя контекстний, семіотичний, інтерпретаційний та інтегрований підходи. Розроблено стратегію практичних дій залучення учнів до опанування, пошуку й трансляції художніх цінностей, пов’язаних із культурою рідного краю. Представлено методи продуктивного використання художньо-творчого потенціалу регіону як діяльнісний вектор сучасного освітнього середовища.

Ключові слова: регіональне мистецтво, компетенції учителя, методологічні підходи, краєзнавство, моделі діяльності, Миколаївщина.

 

Петренко Ольга Николаевна, кандидат искусствоведения, доцент, Николаевский областной институт последипломного педагогического образования, г. Николаев, Украина, olpe@i.ua 

Региональное искусство как компетентно-деятельностная составляющая работы учителя НУШ (на примере Николаевской области)

В статье рассмотрены вопросы регионального искусства и аспектов его усвоения в условиях Новой украинской школы. Предложено ввести в сферу компетенций учителя контекстный, семиотический, интерпретационный и интегрированный подходы.

Разработана стратегия практических действий привлечения учащихся к овладению, поиску и трансляции художественных ценностей, связанных с культурой родного края. Представлены методы продуктивного использования художественно-творческого потенциала региона как деятельностный вектор современной образовательной среды.

Ключевые слова: региональное искусство, компетенции учителя, методологические подходы, краеведение, модели деятельности, Николаевщина.

 

Olha Mykolaivna Petrenko, PhD in Art History, Associate Professor of Music Art, Mykolaiv Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education; Mykolaiv, Ukraine, olpe@i.ua 

Regional art as a competency-active component of teacher of the New Ukrainian School

The article considers issues of regional art and aspects of its development in the conditions of the New Ukrainian School (by the example of Mykolaiv region). The teacher is asked some questions: how to use tools of analysis capable of capturing these phenomena as manifestations of artistic phenomena; how to develop a strategy of practical actions for acquisition, search and transfer of artistic values related to the region culture. The purpose of the article is to attempt to combine the epistemological and praxeological aspects of art history in the competence-activity projection. Regional art as a subject of scientific and practical discourse requires comprehensive coverage based on interactivity, innovation, synergy, which involves usage of different methodological approaches.

The contextual approach is based on civilizational and historical-cultural foundations determined by worldview paradigms, types of thinking, ideas about the world picture.

The semiotic approach involves the study of regional artistic experience in terms of the national cultural semiosphere as a sign system of functioning of archetypes, symbols in artistic texts.

The interpretative approach allows to interpret works and phenomena of regional art in comparative perspective.

The integrated approach involves a comprehensive understanding of the phenomena of regional art and requires integration of knowledge in pedagogy and psychology of arts, and other sciences.

Implementing the creative and productive potential of regional art in different forms of activity involves the contribution of several models in school practice.

Regional art in the competence and activity paradigm of the New Ukrainian School is a means of knowing and transfer national cultural universals in the diversity of values and meanings.

Keywords: regional art, teacher’s competencies, methodological approaches, local history, models of activity, Mykolaiv region. 

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Вивчення художньої культури рідного краю : тематичний збірник праць / упоряд. А. А. Волосюк; за заг. ред. Томецької О. М. – Рівне : РОІППО, 2014. – 26 с.
  2. Дикало В. Музичне краєзнавство Рівненщини як навчальний курс: до постановки проблеми. Наукова педагогічна думка. № 2 (86). – С. 124–128.
  3. Книш А. М. Краєзнавча робота наукової бібліотеки Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка як складова патріотичного виховання студентської молоді. Наукові праці Державної науково-педагогічної бібліотеки України ім. В. О. Сухомлинського. Вип. 6. Київ, 2017. С. 98–103.
  4. Мартинюк Т. Музичний професіоналізм Північного Приазов’я XIX–ХХ століть. Мелітополь : ТОВ «Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні», 2003. 608 с.
  5. Микуланинець Л. Поняття «регіонознавство», «регіоналістика» та «регіоніка» у сучасному вітчизняному мистецтвознавстві. Мистецька освіта в європейському соціокультурному просторі ХХІ століття : зб. матеріалів ІІ Всеукраїнської наук.-практ. конф. (Мукачево, 14–15 березня, 2013 р.). – Мукачево : МДУ, 2013. С. 148–150.
  6. Програма навчальної дисципліни «Музичне краєзнавство» для студентів за спеціальністю 014. Середня освіта, спеціалізація 014.13 Музичне мистецтво / розробник Медведик Ю. Є. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2018. 11 с.
  7. Шитюк М., Петренко О., Крижановська Н. Хорове мистецтво Миколаївщини: кінець ХVІІІ – початок ХХІ століття. Миколаїв : МНУ ім. В. О. Сухомлинського, 2010. 156 с.
  8. Шульгіна В., Кравченко А. Теоретико-методологічні аспекти культурологічної регіоніки. Вісник Львівського університету. Серія мист-во. 2015. Вип. 16. Ч. 1. С. 3–11.
  9. Якименко С., Желан А. Становлення та розвиток музичної освіти в Херсонській губернії (кінець ХІХ – початок ХХ ст.) : монографія. Вид. 2-ге. Київ : Видавничий дім «Слово», 2014. 240 с.

 

References:

  1. Tometska, O. M. (Ed.). (2014). Vyvchennia khudozhnoi kultury ridnoho kraiu: tematychnyi zbirnyk prats [The study of artistic culture of the native land: A thematic collection of works]. Rivne: ROIPPO.
  2. Dykalo, V. (2016). Muzychne kraieznavstvo Rivnenshchyny yak navchalnyi kurs: do postanovky problemy [Musical Local Studies of Rivne region as a training course: To the problem statement]. Naukova Pedahohichna Dumka, 2 (86), 124–128.
  3. Knysh, A. M. (2017). Kraieznavcha robota naukovoi biblioteky Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka yak skladova patriotychnoho vykhovannia studentskoi molodi [Local work of the scientific library of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University as a component of patriotic education of students]. In Naukovi pratsi Derzhavnoi naukovo-pedahohichnoi biblioteky Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho: Vol. 6 (pp. 98–103). Kyiv.
  4. Martyniuk, T. (2003). Muzychnyi profesionalizm Pivnichnoho Pryazovia XIX – XX stolit [Musical professionalism of the Northern Priazov XIX – XX centuries]. Melitopol: TOV “Vydavnychyi budynok Melitopolskoi miskoi drukarni”.
  5. Mykulanynets, L. (2013). Poniattia «rehionoznavstvo», «rehionalistyka» ta «rehionika» u suchasnomu vitchyznianomu mystetstvoznavstvi [The concept of “regional studies” in modern domestic art history]. In Mystetska osvita v yevropeiskomu sotsiokulturnomu prostori XXI stolittia: Conference Proceedings, Mukacheve 14–15 March (pp.148–150). Mukacheve: MDU.
  6. Medvedyk, Yu. Ye. (Ed.). (2018). Prohrama navchalnoi dystsypliny «Muzychne kraieznavstvo» dlia studentiv za spetsialnistiu 014 Serednia osvita spetsializatsiia 014.13 Muzychne mystetstvo [The program of the discipline “Musical Local Studies” for students in speciality 014 Secondary education specialization 014.13 Musical Art]. Lviv: LNU imeni Ivana Franka.
  7. Shytiuk, M., Petrenko, O., & Kryzhanovska, N. (2010). Khorove mystetstvo Mykolaivshchyny: kinets XVIII – pochatok XXI stolittia [Choral art of Mykolayiv region: The end of the XVIII – the beginning of the XXI century]. Mykolaiv: MNU im. V. O. Sukhomlynskoho.
  8. Shulhina, V., & Kravchenko, A. (2015). Teoretyko-metodolohichni aspekty kulturolohichnoi rehioniky [Theoretical and methodological aspects of culturological region]. In Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mystetstvo: Vol. 16. Issue 1 (pp. 3–11).
  9. Yakymenko, S., & Zhelan, A. (2014). Stanovlennia ta rozvytok muzychnoi osvity v Khersonskii hubernii (kinets XIX – pochatok XX st.) [Formation and development of music education in the Kherson province (late XIX – early XX century.)]. 2nd ed. Kyiv: Vydavnychyi dim «Slovo».

 

Стаття надійшла до реакції 27.03. 2020 р.

Опубліковано
2020-12-01