Інстаграм як сучасне освітнє середовище

  • Анастасія Олексіївна Мірошниченко студентка Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, м. Київ, Україна nastya.miro2012@gmail.com
  • Олена Леонідівна Шевнюк доктор педагогічних наук, професор, завідувачка кафедри образотворчого мистецтва Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, м. Київ, Україна shevol@i.ua

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-3-40-45

УДК 372.32 : 004

У статті здійснено аналіз освітнього потенціалу середовища соціальної мережі «Інстаграм». Охарактеризовано його можливості для вчителів і учнів у аспекті поширення навчальної інформації в зручному й зрозумілому для сучасної молоді форматі, що обумовлено молодістю аудиторії інстаграму, інтуїтивно зрозумілим інтерфейсом налаштування системи орієнтування в середині певного профілю, кращою візуальною складовою платформи, можливістю подавати інформацію у різноманітних і зручних форматах.

У ході дослідження було розроблено й апробовано два інстаграм-профілі теоретичного і практичного спрямування з образотворчого мистецтва, результати тестування яких сприяли виявленню найбільш вдалих і продуктивних онлайн-технологій навчання.

Ключові слова: інстаграм, освітнє середовище, творчий розвиток дитини, методи креативності, навчання образотворчого мистецтва.

 

Мирошниченко Анастасия Алексеевна, студентка Национального педагогического университета имени М. П. Драгоманова, г. Киев, Украина, nastya.miro2012@gmail.com

Шевнюк Елена Леонидовна, доктор педагогических наук, профессор, заведущая кафедрой изобразительного искусства Национального педагогического университета имени М. П. Драгоманова, г. Киев, Украина, shevol@i.ua

Инстаграм как современная обучающая среда

В статье осуществлен анализ образовательного потенциала среды социальной сети «Инстаграм». Охарактеризованы его возможности для учителей и учеников в аспекте распространения учебной информации в удобном и понятном для современной молодежи формате, что обусловлено молодостью аудитории инстаграма, интуитивно понятным интерфейсом настройки системы ориентирования внутри определенного профиля, лучшей визуальной составляющей платформы, возможностью подавать информацию в разнообразных и удобных форматах.

 В ходе исследования было разработано и апробировано два инстаграм-профиля теоретического и практического направлений, результаты тестирования которых способствовали выявлению наиболее удачных и продуктивных онлайн- технологий обучения.

Ключевые слова: инстаграм, образовательная среда, творческое развитие ребенка, методы креативности, обучение изобразительному искусству.

 

А.О. Miroshnichenkо, student of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov, Kiev, Ukraine, nastya.miro2012@gmail.com

O. L. Shevniuk, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Department of Fine Arts of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov, Kiev, Ukraine, shevol@i.ua

Instagram as a modern educational environment

The article presents the analysis of the educational potential of the medium of the social network Instagram. Characterized by its capabilities for teachers and students in the aspect of dissemination of information in convenient and understandable for today's youth format. Promising potential of instagram to create educational projects due, firstly, the youth of its audience compared to other social networks, second, the intuitive interface of the system orientation in the middle of a particular profile, in-the third, visual component platform, and the ability to present information in various and accessible formats (video, illustration, text, etc.).

In the study, we developed and tested two instagram profiles theoretical and practical areas of the fine arts. In profile, dedicated to the works of surrealistic artist Salvador Dali was structured the submitted information in the form of so-called posts for her quick perception and assimilation. Increase children's interest in personalities contributed to the selected photographs, as well as such a method of presenting information as popular with the young vine – videos humorous content, the duration of which does not exceed one minute. For a profile of the practical direction was established six training posts. Materials in them on the basics of traditional Chinese painting, watercolor effects, monotypes, painting, decorative scenery, optical illusions, the game to develop imagination. In developed instagram profiles connected test and creative tasks for students to quickly and conveniently created, validated, analyzed. It helps to dynamise question the learning process, and carry out work on the bugs.

The test results of the profiles contributed to the identification of the most successful and productive online learning technologies. No doubt, instagram can not replace live communication between student and teacher, but he is able to significantly contribute both to the modernization of the educational process.

Key words: instagrams, educational environment, creative development of a child, methods of creativity, teaching fine arts.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Вся статистика интернета на 2019 год – в мире и в России : веб-сайт. URL: https://www.web-canape.ru/business/vsya-statistika-interneta-na-2019-god-v-mire-i-v-rossii (дата звернення: 11.11.2019).
  2. Куркина Д. В. Педагогический потенциал и проблемы онлайн-обучения. Вестник науки и образования. № 11. С.71–76.
  3. Навіщо і як розвивати фантазію у дитини? : веб-сайт. URL: https://evahappyma.com.ua/navishho-i-yak-rozvyvaty-fantaziyu-u-dytyny (дата звернення: 10.12.2019).
  4. Фомина А. С. Онлайн-обучение в высшем учебном заведении : методики, контент, технологии. Общество: социология, психология, педагогика. № 1. С.101–106.
  5. Instagram : веб-сайт. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Instagram / (дата звернення: 17.11.2019).

 

References:

  1. Vsia statistika interneta na 2019 god – v mire i v Rossii [All Internet statistics for 2019 – in the world and in Russia]. Retrieved from https://www.web-canape.ru/business/vsya-statistika-interneta-na-2019-god-v-mire-i-v-rossii
  2. Kurkina, D.V. (2018). Pedagogicheskii potentsial i problemy onlain-obucheniia [Pedagogical potential and problems of online learning]. Vestnik Nauki i Obrazovaniia, 11, 71-76.
  3. Navishcho i yak rozvyvaty fantaziiu u dytyny [Why and how do we develop a child’s imagination?]. Retrieved from https://evahappyma.com.ua/navishho-i-yak-rozvyvaty-fantaziyu-u-dytyny
  4. Fomina, A.S. (2016). Onlain obuchenie v vysshem uchebnom zavedenii: metodiki, kontent, tekhnologii [Online learning in institution of higher education: Methods, content, technology]. Obshchestvo: Sotsiologiia, psikhologiia, pedagogika. Nauchnyi Zhurnal, 1, 101-106.
  5. Instagram website. Retrieved from https://ru.wikipedia.org/wiki/Instagram

 

Стаття надійшла до редакції 01. 04. 2020 р.

Опубліковано
2020-07-23