Формування інтеркультурної компетентності учнів 1–4 класів на уроках музичного мистецтва

  • Оксана Василівна Москвітіна учитель, методист, Сумська класична гімназія Сумської міської ради Сумської області, м. Суми, Україна oksanamoskvitini@gmail.com

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-3-27-34

УДК [- 024.63 : 008] : 005.336.2 :  [- 057.87 : 373.3] :  [37.091.32 : 78]

У статті розглянуто формування інтеркультурної компетентності учнів 1–4-х класів на уроках музичного мистецтва. Презентовано розроблену автором інтеркультурну складову, яку доцільно впроваджувати в зміст уроків музичного мистецтва (дитячі ігри, музичний фольклор, композиторські твори, танці країн-«сусідок» України), методику й етапи її реалізації. Наведені зразки ігор, музичних творів для слухання й виконання супроводжуються авторським дидактичним текстом, описом процесу й методичних прийомів ознайомлення з ними учнів.

Ключові слова: інтеркультурна компетентність, урок музичного мистецтва, початкові класи, інтеркультурна складова, музична культура країн, територіально близьких до України.

 

Москвитина Оксана Васильевна, учитель, методист, Сумская классическая гимназия Сумского городского совета, г. Сумы, Украина, oksanamoskvitini@gmail.com

Формирование интеркультурной компетентности учащихся 1–4 классов на уроках музыкального искусства

В статье рассмотрен процесс формирования интеркультурной компетентности учащихся начальных классов на уроках музыкального искусства. Приведен разработанный автором интеркультурный компонент (детские народные игры, музыкальный фольклор, народные танцы и композиторские произведения стран, территориально близких к Украине), который целесообразно внедрять в содержание уроков музыкального искусства, методика и этапы его реализации. Образцы детских игр, народных мелодий, профессиональных произведений для слушания и исполнения сопровождены авторскими дидактическими текстами, описанием процесса ознакомления с ними учеников.

Ключевые слова: интеркультурная компетентность, урок музыкального искусства, начальные классы, интеркультурная составляющая, музыкальная культура стран, территориально близких к Украине.

 

О.В. Moskvitina, Teacher, Methodologist, Sumy Classical Gymnasium of Sumy City Council of Sumy Region, Sumy, Ukraine, oksanamoskvitini@gmail.com

Formation of intercultural competence of schoolchildren of 1-4 grades at music lessons

The article is devoted to formation of intercultural competence of pupils of 1-4 grades at music lessons. The author offers intercultural component, which is expedient to introduce into the content of music lessons (children’s games, musical folklore and compositional works, folk dances of the countries-“neighbours” of Ukraine), methods and stages of its implementing. The list of folklore and compositional works for listening and performance, examples of children’s games, folk melodies of the countries bordering on Ukraine – with author’s didactic texts, the process of acquaintance with them at lessons by means of special methods and receptions is presented.

Using the best examples of musical heritage of national cultures, close to Ukraine territorially, gives pupils an idea of ​​the wide artistic geographical space based on the commonwealth, develops interest and respect for the cultural traditions of peoples with common borders with our state. The choice of countries is substantiated: geographical proximity to Ukraine, common historical destiny, cultural relationship and presence of representatives of neighbouring nations on the territory of our state.

The process of forming intercultural competence of primary schoolchildren occurs at art lessons and extracurricular activities – during various forms of work with schoolchildren (art and research projects on study traditions and history of different cultures, cultural festivals, educational activities using the technique of “immersion in national culture”, hours of communication with representatives of other nationalities, meetings with interesting people, creation of a museum of national culture, festivals of national dishes, etc.), aimed at forming ethno-national understanding, prevention of interethnic conflicts, preparing children for life in multicultural environment.

Key words: intercultural competence, music lesson, primary schoolchildren, intercultural component, musical culture of the countries boarding Ukraine.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Державна національна програма «Освіта: Україна ХХІ століття». Освіта України, 2002. № 33. С. 4–6.
  2. Дикало В. І. Поліетнічне виховання молодших школярів на музичних традиціях Волині : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / Дикало Вікторія Ігорівна ; Ін-т проблем виховання НАПН України. Київ, 2014. 19 с.
  3. Інтеркультурне виховання дітей та молоді засобами музичного мистецтва : монографія; 2-ге вид., перероб. і доповн. / заг. ред. Г. Ю. Ніколаї. Суми : Видавничо-виробниче підприємство «Мрія», 2015. 218 с.
  4. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Бібліотека з освітньої політики : кол. моногр. / колектив авторів: Бібік Н. М., Ващенко Л. С., Локшина О. І., Овчарук О. В., Паращенко Л. І., Пометун О. І., Савченко О. Я., Трубачева С. Е. / під заг. ред. О. В. Овчарука. Київ : «К.І.С.», 2004. 112 с.
  5. Конституція України : офіц. текст. Київ : КМ, 2013. 96 с.
  6. Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності (проєкт). Інформаційний збірник Міністерства освіти України. 2000, № 22. Київ : Педагогічна преса. С. 7–21.
  7. Культура добросусідства : Комплект програм спеціального інтегрованого курсу для закладів освіти України / М. А. Араджионі та ін. Київ : ТОВ «ЛітМір», 2018. 260 с.
  8. Музика поміж культурами : програма курсу за вибором для учнів 8-го класу загальноосвітніх навчальних закладів / укладачі: Н. М. Чернова, О. В. Москвітіна, С. А. Пилипенко; науковий консультант: Я. Хаціньський; перекладач-консультант: В. В. Ключко; науковий редактор НіколаїГ. Ю. Суми, 2013.  16 с.
  9. Музичне мистецтво : навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 клас. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
  10. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки. URL: http://www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf.
  11. Пришляк О. Мультикультикультуралізм і мультикультурна освіта за рубежем та в Україні. Соціальна робота та соціальна освіта. Вип. 2. С. 39–46. URL: http://srso.udpu.edu.ua/article/view/158421
  12. Рего Г. І. Полікультурне виховання та формування етнічної толерантності дітей в дошкільному навчально-виховному закладі. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія : Педагогіка та психологія. 2017. Вип. 2. С. 158–160. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2017_2_48
  13. Сидоренко І. Г. Інтеркультурне виховання як фактор соціалізації в полікультурному суспільстві. Науковий вісник НУБіП України. Серія: Гуманітарні студії, №228 URL:. http://journals.nubip.edu.ua/index.php/Gumanitarni/article/view/5891.

 

References:

  1. Derzhavna natsionalna prohrama “Osvita: Ukraina XXI stolittia” [State National Program “Education: Ukraine of the XXI Century”]. (2002). Osvita Ukrainy, 33, 4-6.
  2. Dykalo, V. I. (2014). Polietnichne vykhovannia molodshykh shkoliariv na muzychnykh tradytsiiakh Volyni[Polyethnic education of primary schoolchildren in the musical traditions of Volyn]. (Dissertation Abstract, Kyiv).
  3. Nikolai, H. Yu. (Ed.). (2015). Interkulturne vykhovannia ditei ta molodi zasobamy muzychnoho mystetstva [Intercultural education of children and youth by means of musical art]. (2nd ed). Sumy: Vydavnycho-vyrobnyche pidpryiemstvo «Mriia».
  4. Ovcharuk, O. V. (Ed.). (2004). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competence approach in modern education: World experience and Ukrainian prospects]. Kyiv: «K.I.S.».
  5. Konstytutsiia Ukrainy [The Constitution of Ukraine]. (2013). Kyiv: KM.
  6. Kontseptsiia hromadianskoho vykhovannia osobystosti v umovakh rozvytku ukrainskoi derzhavnosti (proekt) [ The concept of civic education of the individual in the development of Ukrainian statehood (project)]. (2000). In Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy: Vol. 22 (pp. 7–21). Kyiv: Pedahohichna presa.
  7. Kultura dobrosusidstva: Komplekt prohram spetsialnoho intehrovanoho kursu dlia zakladiv osvity Ukrainy [Culture of good neighborliness: A set of programs of a special integrated course for educational institutions of Ukraine]. (2018). Kyiv: TOV «LitMir».
  8. Muzychne mystetstvo: navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv 1-4 klas [Musical art: Educational program for secondary schools grades 1-4]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
  9. Nikolai, H. Yu. (Ed.). (2013). Muzyka pomizh kulturamy: prohrama kursu za vyborom dlia uchniv 8-ho klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv[Music between cultures: Program of elective course for 8th grade students of secondary schools]. Sumy.
  10. Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na 2012–2021 roky [National strategy for the development of education in Ukraine for 2012-2021]. Retrieved from http://www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf.
  11. Pryshliak, O. (2019). Multykultykulturalizm i multykulturna osvita za rubezhem ta v Ukraini [Multiculturalism and multicultural education abroad and in Ukraine]. Sotsialna Robota ta Sotsialna Osvita, 2, 39-46. Retrieved from http://srso.udpu.edu.ua/article/view/158421
  12. Reho, H. I. (2017). Polikulturne vykhovannia ta formuvannia etnichnoi tolerantnosti ditei v doshkilnomu navchalno-vykhovnomu zakladi [Poly-cultural education and formation of ethnic tolerance of children in preschool educational institution]. In Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia: Vol. 2 (pp. 158-160). Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2017_2_48
  13. Sydorenko, I. H. (2016). Interkulturne vykhovannia yak faktor sotsializatsii v polikulturnomu suspilstvi [Intercultural education as a factor of socialization in a multicultural society]. In Naukovyi visnyk NUBiP Ukrainy. Seriia: Humanitarni studii: Vol. 228. Retrieved from http://journals.nubip.edu.ua/index.php/Gumanitarni/article/view/5891.

 

Стаття надійшла до редакції 01.06.2020 р.

Опубліковано
2020-07-23