Технологія самовираження учнів у процесі колективного музикування

  • Оксана Олексіївна Гумінська кандидат педагогічних наук, доцент, Рівненський державний гуманітарний університет, Рівне, Україна oksana.guminska.music@gmail.com

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-3-20-26

УДК [78 : - 027.522] : [159.923 – 057.87] : [78: - 044.22]

Проаналізовано психолого-педагогічні підходи до сутності поняття самовираження та його розвитку в дітей мистецькими засобами. Представлено структуру процесу самовираження учнів у музичній діяльності та авторську технологію самовираження учнів у процесі колективного музикування. Обґрунтовано основні принципи технології: від наслідування – до творчості, від практики – до теорії, єдність колективного та індивідуального, художнього й технічного, емоційного і свідомого, комплексність видів діяльності, принцип проблемності та імпровізації. Деталізовано репродуктивні, творчі та комплексні форми колективного музикування, можливості їх включення в урок музичного мистецтва.

Ключові слова: самовираження особистості, самовираження учнів у музичній діяльності, технологія самовираження учнів, урок музичного мистецтва.

 

Гуминская О. А., кандидат педагогических наук, доцент, Ровенский государственный гуманитарный университет, Ровно, Украина, oksana.guminska.music@gmail.com

Технология самовыражения учеников в процессе коллективного музицирования

Проанализированы психолого-педагогические подходы к сущности понятия самовыражение и его развития у детей художественными средствами. Представлена структура процесса самовыражения учащихся в музыкальной деятельности и авторская технология самовыражения учеников в процессе коллективного музицирования. Обоснованы основные принципы технологии коллективного музицирования: от подражания – к творчеству, от практики – к теории, принцип единства коллективного и индивидуального, художественного и технического, эмоционального и сознательного, комплексность видов деятельности, принцип проблемности и импровизации. Детализированы репродуктивные, творческие и комплексные формы коллективного музицирования, возможности их введения в урок музыкального искусства.

Ключевые слова: самовыражение личности, самовыражение учащихся в музыкальной деятельности, технология самовыражения учащихся, урок музыкального искусства.

 

O.O. Huminska, PhD, Associate Professor, Rivne State University of Humanities, Rivne, Ukraine, oksana.guminska.music@gmail.com

Technology of students' self-expression in the process of collective music-making

The article analyzes psychological and pedagogical approaches to the essence of the concept of self-expression and its development among children by artistic means. The concept of “students’ self-expression in musical activities” is interpreted as the process of students’ embodying in its varieties of their own needs, ideals and values ​​based on the interested desire to identify and develop their musical performance and musical creativity.

The author presents a model of the process of students’ self-expression in musical activities defined in the structure of self-expression internal and external plans and their components. The internal motivational block relates to the interest in artistic (musical) activity, the need to show one’s own abilities, the desire to reveal one’s own musical and creative abilities. The internal cognitive block is associated with self-knowledge, self-esteem. Students’ self-expression in the external dimension (activity block) is a process of development of musical-creative abilities, performing and interpreting skills, embodiment of one’s own ideals, values ​​in musical-performing activity – vocal-choral, plastic, instrumental performance (self-expression through voice, body, playing the musical instruments) as well as musical-creative activities.

The technology of students’ self-expression in the process of collective music-making is presented. It is based on general pedagogical principles and principles of art pedagogy: from imitation to creativity, from practice to theory, unity of collective and individual, artistic and technical, emotional and conscious, complexity of activities, principle problems and improvisations.

Reproductive, creative and complex forms of collective music-making are detailed in accordance with the methods of self-expression: through voice (vocal-choral performance), through body (plastic performance), through playing the musical instruments (instrumental performance), possibilities of their application at music lessons.

Key words: self-expression of personality, self-expression of students in musical activity, technology of students’ self-expression, collective music-making, music lesson.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Абульханова-Славская К. А. Деятельность и психология личности. Москва : Наука, 1980. 335 с.
  2. Безрукова В. С. Основы духовной культуры (энциклопедический словарь педагога). Екатеринбург, 2000. URL: https://spiritual_culture.academic.ru/
  3. Брикунова С. С. Педагогические условия развития творческого самовыражения детей средствами искусства в системе начального образования: дис. … канд. пед. наук. Ростов-на-Дону, 2005. URL: disserCat http://www.dissercat.com /content/pedagogicheskie-usloviya-razvitiya-tvorcheskogo-samovyrazheniya-detei-sredstvami-iskusstva-v#ixzz4nY9mQ2OX
  4. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ : Перун, 2005. 1728 с. URL: https://goroh.in.ua
  5. Державний стандарт початкової освіти [Текст]. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти. 1 клас / укл. А. В. Лотоцька. Харків : Ранок, 2018. С. 4–39.
  6. Джафарова О. С. Активизация творческого самовыражения учеников начальных классов санаторных школ-интернатов в процессе художественной деятельности : дис. … канд. пед. наук Киев, 2016.
  7. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https:// www.pedrada.com.ua/article/1484-znayomtesya-zakon-ukrani-pro-svtu-2017.
  8. Калініченко О. В. Активізація творчого самовираження молодших школярів на уроках образотворчого мистецтва. Мистецтво та освіта. № 3. С. 20–23.
  9. Кононко О. Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника (системний підхід) : монографія. Київ : Стилос, 2000. 336 с.
  10. Колективне музикування: Youtube канал ТНДК РОІППО-РДГУ. URL: https://www.youtube.com/channel/UCwEsaaW3XRddHUKNMaGmptA
  11. Маслоу А. Самоактуализация / Maslow A. Self-actualizing and Beyond. In: Challenges of Humanistic Psychology. N. Y., 1967. URL: https://www.psychology.ru/library/00037.shtml
  12. Оксфордский толковый словарь по психологии / под ред. А. Ребера. 2002. URL: https: // vocabulary. Ru / termin / samovyrazhenie. html
  13. Онищук І. А. Розвиток творчого самовираження дошкільників у музичній діяльності : дис… канд. пед. наук. Київ, 2012. 207 с.
  14. Паньків Л. І. Методичні напрямки розвитку творчої самореалізації учнів мистецького колективу. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2009. № 7 (170). Ч. 2.
  15. Слота Н. В. Формування у молодших школярів умінь сценічного втілення музичних образів у позашкільній діяльності : автореф. дис. ... канд. пед. Наук. Київ, 2013. 20 с.
  16. Технологія колективного музикування / упор. О. О. Гумінська. Рівне : РОІППО-РДГУ, 2018. 60 с.

 

References:

  1. Abulkhanova-Slavskaia, K. A. (1980). Deiatelnost i psikhologiia lichnosti [Activities and psychology of personality]. Moscow: Nauka.
  2. Bezrukova, V. S. (2000). Osnovy dukhovnoi kultury (entsiklopedicheskii slovar pedagoga) [Fundamentals of spiritual culture (encyclopaedic dictionary of the teacher)]. Ekaterinburg. Retrieved from https://spiritual_culture.academic.ru/
  3. Brikunova, S. S. (2005). Pedagogicheskie uslovia razvytyiia tvorcheskogo samovyrazheniia detei sredstvami iskusstva v sisteme nachalnogo obrazovaniia [Pedagogical conditions of development of creative self-expression of children by means of art in system of primary education]. (Doctoral dissertation, Rostov-na-Donu). Retrieved from http://www.dissercat.com/content/pedagogicheskie-usloviya-razvitiya-tvorcheskogo-samovyrazheniya-detei-sredstvami-iskusstva-v#ixzz4nY9mQ2OX
  4. Busel, V. T. (Ed.). (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv: Perun. Retrieved from https://goroh.in.ua
  5. Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. In A. V. Lototska (Ed.). (2018), Typovi osvitni prohramy dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. 1 klas (pp. 4–39). Kharkiv: Ranok
  6. Dzhafarova, O. S. (2016). Aktivizatsiia tvorcheskogo samovyrazheniia uchenikov nachalnykh klassov sanatornykh shkol-internatov v protsesse khudozhestvennoi deiatelnosti [Activation of creative self-expression of pupils of primary school of sanatorium boarding schools in the course of art activity]. (Doctoral dissertation, Kyiv).
  7. Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine “On Education”]. (2017). September, 5, № 2145-VIII. Retrieved from https://www.pedrada.com.ua/article/1484-znayomtesya-zakon-ukrani-pro-svtu-2017.
  8. Kalinichenko, O. V. (2016). Aktyvizatsiia tvorchoho samovyrazhennia molodshykh shkoliariv na urokakh obrazotvorchoho mystetstva [Activation of creative self-expression of primary schoolchildren at art lesson]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3, 20-23.
  9. Kononko, O. L. (2000). Psykholohichni osnovy osobystisnoho stanovlennia doshkilnyka (systemnyi pidkhid) [Psychological bases of personal formation of the preschooler (system approach)]. Kyiv: Stylos.
  10. Kolektyvne muzykuvannia: Youtube kanal TNDK ROIPPO-RDHU [Collective musicmaking: YouTube channel]. Retrieved from https://www.youtube.com/channel/UCwEsaaW3XRddHUKNMaGmptA
  11. Maslow A. Self-actualizing and beyond. In: Challenges of humanistic psychology. (1967). N. Y. Retrieved from https://www.psychology.ru/library/00037.shtml
  12. Reber, A. (Ed.). (2002). Oksfordskii tolkovyi slovar po psikhologii [Oxford Explanatory Dictionary of Psychology]. Retrieved from https://vocabulary.Ru/termin/samovyrazhenie.html
  13. Onyshchuk, I. A. (2012). Rozvytok tvorchoho samovyrazhennia doshkilnykiv u muzychnii diialnosti [Development of creative self-expression of preschoolers in musical activity]. (Doctoral dissertation, Kyiv).
  14. Pankiv, L. I. (2009). Metodychni napriamky rozvytku tvorchoi samorealizatsii uchniv mystetskoho kolektyvu [Methodical directions of development of creative self-realization of students of art collective]. In Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky: Vol. 7 (170). Issue 2.
  15. Slota, N. V. (2013). Formuvannia u molodshykh shkoliariv umin stsenichnoho vtilennia muzychnykh obraziv u pozashkilnii diialnosti [Formation of primary schoolchildren’s skills of stage performance of musical images in out-of-school activities]. (Dissertation Abstract, Kyiv).
  16. Huminska, O. O. (Ed.). (2018). Tekhnolohiia kolektyvnoho muzykuvannia [Technology of collective music making]. Rivne. ROIPPO-RDHU.

 

Стаття надійшла до редакції 10.06.2020 р.

Опубліковано
2020-07-23