Мистецтво дистанційно: втрачені можливості… Чи нові перспективи?

  • Оксана Степанівна Моторна завідувачка кабінету мистецтва та фізичної культури Рівненського ОІППО, м. Рівне, oksanamotorna@ukr.net

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-3-13-20

УДК [7 : 37.018.43] : - 043.86

Висвітлено особливості реалізації педагогічної взаємодії учасників освітнього процесу, спрямованого на оптимальне досягнення цілей мистецької освіти в умовах дистанційного навчання. З цим запропоновано онлайн-інструменти та платформи для комунікації вчителя й учнів та якісного опанування мистецтва. Представлені практичні рекомендації та приклади завдань, що підвищать ефективність самостійної роботи учнів, нададуть нові можливості для творчості, надихатимуть та мотивуватимуть здобувачів освіти на вивчення мистецтва в період дистанційного навчання.

Ключові слова: дистанційне навчання, мистецтво дистанційно, навчання мистецтва, ЗЗСО, педагогічні онлайн-інструменти, платформи для комунікації вчителя і учнів.

 

Моторна Оксана Степановна, заведующая кабинетом искусства и физической культуры Ровенского ОИППО, г. Ровно, Украина, oksanamotorna@ukr.net

Освещены особенности реализации педагогического взаимодействия участников образовательного процесса, направленного на оптимальное достижение целей художественного образования в условиях дистанционного обучения. Предложено онлайн-инструменты и платформы для успешной коммуникации учителя и учеников и качественного изучения искусства.

Представлены практические рекомендации и конкретные примеры заданий, которые повысят эффективность самостоятельной работы учащихся, предоставят новые возможности для творчества, вдохновят и мотивируют учеников в период дистанционного обучения.

Ключевые слова: дистанционное обучение, искусство дистанционно, обучение искусству, заведения общего среднего образования, педагогические онлайн-инструменты, платформы для коммуникации учителя и учеников.

 

O.S. Motorna, Head of the Cabinet of Arts and Physical Culture of Rivne OIPPO, Rivne, Ukraine, oksanamotorna@ukr.net

Art in distance: Lost opportunities…or new prospects?

The concept of “distance learning” is defined, the historical aspect of the development of distance learning in the world and Ukraine is briefly presented. The legislative base of distance learning in Ukraine is indicated. The advantages of distance learning are the following: possibility of learning at a comfortable pace, place and at a convenient time, learning about the world through modern means, acquiring skills of independent learning. On the other hand, there are some disadvantages of distance learning such as lack of “live” communication, reduced motivation to learn, communication skills as well as teamwork skills. The author focuses on the challenges of distance learning for participants of the educational process during the pandemic: for teachers (lack of necessary technical means, unstable Internet connection, lack of IT skills and online teaching skills, difficulties in establishing communication with students because of lack of any gadgets), for students (low level of self-organization skills during quarantine, lack of gadgets, psychological unwillingness to learn in new conditions, limited communication with peers, difficulties in interaction with families, etc.), for parents (lack of skills to organize the process teaching children at home, some opposition to distance learning, etc.).

The peculiarities of pedagogical interaction of participants of the educational process aimed at the optimal achievement of the goals of art education in the conditions of distance learning are highlighted. The organizational tips of successful distance learning, means and tools of art teaching are considered such as: online lessons in the mode of video conferences, video lessons (offline lessons), virtual class, etc. The list of online tools (online board, interactive tasks, Web-quest, virtual tours, imaginary page in a social network, online tests, etc.) is presented. The examples of tasks and practical recommendations on their application are given that will allow to increase efficiency of students’ independent work, expand opportunities for artistic creativity, inspire and motivate students to learn.

Key words: distance learning, art in distance, art education, institutions of general secondary education, pedagogical online tools, platforms for communication between teacher and students.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Васильєва Л. Досвід формування готовності майбутнього вчителя музичного мистецтва до використання технології дистанційного навчання. URL: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4244.
  2. Гич Г. М. Учні нової української школи як носії «нової грамотності» і суб’єкти освітнього процесу. Мистецтво та освіта. № 1 (91). С. 12–14.
  3. Кондратова Л. Г. Дистанційний курс «Методика викладання мистецтва в початкові школі на засадах НУШ» як засіб професійного саморозвитку вчителя мистецтва. Мистецтво та освіта. № 3 (93). С. 50–53.
  4. Кухаренко В. М. Дистанційне навчання: Умови застосування. Дистанційний курс : навч. посіб. : 3-тє вид. / В. М. Кухареко, О. В. Рибалко, Н. Г. Спротенко. Харків : НТУ «ХПШ», «Торсінг», 2002. 320 с.
  5. Організація дистанційного навчання в школі : методичні рекомендації. URL: https://cutt.ly/hoDX96u
  6. Пилаєва Т. Історія розвитку дистанційної освіти в світі. Наукові записки. Серія: педагогічні науки. Випуск 147. URL: file:///C:/Users/Asus/Downloads/Nz_p_2016_147_30.pdf
  7. Пічкар О. П. Система підготовки фахівців соціальної роботи у Великій Британії : автореф. дис. ... канд. пед. наук ; Тернопіл. держ. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2002. 20 с.
  8. Подліняєва О. О. Віртуальна екскурсія у роботі вчителя. URL: http://spec.vntu.edu.ua/conf/pdf/conf_402-415.pdf.
  9. Позднякова Т. Є. Візуалізація та структурування інформації за допомогою ментальних карт на уроках біології : наук.-метод. посіб. Рівне : РОІППО, 2018. 50 с.
  10. Проєкт положення про дистанційну форму здобуття загальної середньої освіти. URL: https://cutt.ly/moDm1op
  11. Просіна О. В. Підготовка педагогів мистецьких дисциплін в умовах неформальної освіти. Мистецтво та освіта. № 3 (93). С. 54–57.
  12. Ястремська С. Історичні віхи становлення дистанційного навчання. Історія професійної освіти. URL: file:///C:/Users/Asus/Downloads/Pippo_2016_3_26.pdf

 

References:

  1. Vasylieva, L. (n.d.). Dosvid formuvannia hotovnosti maibutnoho vchytelia muzychnoho mystetstva do vykorystannia tekhnolohii dystantsiinoho navchannia [The experience of forming the readiness of the future teacher of music to use the technology of distance learning]. Retrieved from http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4244
  2. Hych, H.M. (2019). Uchni novoi ukrainskoi shkoly yak nosii «novoi hramotnosti» i subiekty osvitnoho protsesu [Students of the New Ukrainian School as bearers of “new literacy” and subjects of the educational process]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1 (91), 12-14.
  3. Kondratova, L. H. (2019). Dystantsiinyi kurs «Metodyka vykladannia mystetstva v pochatkovi shkoli na zasadakh NUSh» yak zasib profesiinoho samorozvytku vchytelia mystetstva [Distance course “Methods of teaching art in primary school on the basis of the New Ukrainian School” as a means of art teachers’ professional self-development]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3 (93), 50-53.
  4. Kukharenko, V.M. (Ed.). (2002). Dystantsiine navchannia: Umovy zastosuvannia. Dystantsiinyi kurs [Distance learning: Terms of use. Distance course]. (3rd ed.). Kharkiv: NTU «KhPSh», «Torsinh».
  5. Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia v shkoli [Organization of distance learning at school]. Retrieved from https://cutt.ly/hoDX96u
  6. Pylaieva, T. (2016). Istoriia rozvytku dystantsiinoi osvity v sviti [History of distance education in the world]. In Naukovi zapysky. Seriia: pedahohichni nauky. Vol. 147. Retrieved from file:///C:/Users/Asus/Downloads/Nz_p_2016_147_30.pdf
  7. Pichkar, O.P. (2002).  Systema pidhotovky fakhivtsiv sotsialnoi roboty u Velykii Brytanii [The system of training specialists in social work in Great Britain].  (Dissertation Abstract, Ternopil).
  8. Podliniaieva O. O. (n.d.). Virtualna ekskursiia u roboti vchytelia [Virtual tour in the work of a teacher]. Retrieved from http://spec.vntu.edu.ua/conf/pdf/conf_402-415.pdf.
  9. Pozdniakova, T.Ye. (2018). Vizualizatsiia ta strukturuvannia informatsii za dopomohoiu mentalnykh kart na urokakh biolohii [Visualization and structuring of information with the help of mental maps at biology lessons]. Rivne: ROIPPO.
  10. Proiekt polozhennia pro dystantsiinu formu zdobuttia zahalnoi serednoi osvity [Project of regulation on distance form of general secondary education]. Retrieved from https://cutt.ly/moDm1op
  11. Prosina, O.V. (2019). Pidhotovka pedahohiv mystetskykh dystsyplin v umovakh neformalnoi osvity [Training of teachers of art disciplines in the conditions of non-formal education]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3 (93), 54-57.
  12. Yastremska, S. (2016). Istorychni vikhy stanovlennia dystantsiinoho navchannia [Historical milestones of distance learning]. In Istoriia profesiinoi osvity. Retrieved from file:///C:/Users/Asus/Downloads/Pippo_2016_3_26.pdf

 

Стаття надійшла до редакції 12.06.2020 р.

Опубліковано
2020-07-23