Теоретико-методичні орієнтири навчання мистецтва учнів закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу

  • Олена Василівна Гайдамака кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», м. Київ, Україна, lgaidamaka@ukr.net

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-3-6-12

УДК 7.071.5 : 373 : 37.091.313

Позначено теоретико-методичні орієнтири навчання мистецтва учнів закладів загальної середньої освіти на основі компетентнісного підходу. Визначено особливості реалізації на уроках мистецтва органічного впровадження компетентнісного, інтегрованого, діяльнісного, особистісно-орієнтованого підходів у навчанні через провідні види діяльності, представлені двома взаємопов'язаними складовими – сприйняття (аналіз-інтерпретація) і творення мистецтва, а також системі оцінювання результатів навчання учнів.

Ключові слова: здобувачі освіти, підручник, оцінювання результатів навчання, компетентнісний, інтегрований, діяльнісний, особистісно-орієнтований підходи в навчанні.

 

Гайдамака Елена Васильевна, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник Государственного научного учреждения «Институт модернизации содержания образования», г. Киев, Украина, lgaidamaka@ukr.net

Теоретико-методические ориентиры обучения искусству учащихся учреждений общего среднего образования на основе компетентностного подхода

Обозначены теоретико-методические ориентиры обучения искусства учащихся учреждений общего среднего образования на основе компетентностного подхода. В частности, определены особенности реализации на уроках искусства органического внедрения компетентностного, интегрированного, деятельностного, личностно-ориентированного подходов в обучении через ведущие виды деятельности, представленные двумя взаимосвязанными составляющими – восприятие (анализ-интерпретация) и создания произведения искусства, а также системы оценивания результатов обучения учащихся.

Ключевые слова: соискатели образования, учебник, оценивание результатов обучения, компетентностный, интегрированный, деятельностный, личностно-ориентированный подходы в обучении.

 

V. Haidamaka, PhD, Senior Researcher, State Scientific Institution "Institute of Education Content Modernization”, Kyiv, Ukraine, lgaidamaka@ukr.net

Theoretical and methodological guidelines for teaching art to students of institution of general secondary education based on the competence approach

The article deals with the theoretical and methodological guidelines for teaching art to students of institutions general secondary education based on the competence approach. In particular, it is emphasized that the basic normative documents in institutions general secondary education are standard educational programs (for primary school) and initial programs (for primary and secondary schools), which specify what exactly students should learn in a certain grades through the expected learning outcomes. It is explained that the programs provide for variability in selection by the teacher art content, teaching methods and techniques. To achieve the learning outcomes determined by the program, teacher can determine the subject, art content (art material), the number of hours to study individual topics, lesson distribution of mastering each topic, learning technologies, etc.

It is noted that for implementation of the tasks set by the program methodical tool for teachers can be textbooks that contain a carefully selected, optimally balanced amount of information for students to master a theme of the program. At the same time, it is emphasized that the diversity of the methodological apparatus of the textbook will promote development of pedagogical creativity, diversification of forms of work with artistic material, which in turn will increase students’ interest in the subject of study.

The author describes how to implement competence, integrated, activity, person-oriented approaches in teaching through leading types of activity at art lessons., represented by two interconnected components – perception (analysis-interpretation) and art creation.

Special attention is paid to the system of assessment of students’ learning outcomes that should be based on the principles of formative and summative assessment.

Key words: students, textbook, assessment of learning outcomes, competence, integrated, activity, person-oriented approaches in learning.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Аристова Л. С. Словесні методи на уроках музичного мистецтва та інтегрованого курсу «Мистецтво». Мистецтво та освіта, 2019. № 3 (93). С. 10–16.
  2. Кондратова Л. Г. Дистанційний курс «Методика викладання мистецтва в початкові школі на засадах НУШ» як засіб професійного саморозвитку вчителя мистецтва. Мистецтво та освіта. № 3(93), 2019. С. 50–53.
  3. Масол Л. М. Методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1–2 класах ЗЗСО на засадах компетентнісного підходу : навч.-метод. посіб. Київ : Генеза, 2019. 208 с.
  4. Організація дистанційного навчання в школі : методичні рекомендації /упор.: Іванна Коберник, Зоя Звиняцьківська. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/06/GRYF_Metodychni_rekomendatsii-_dystantsiy-na_osvita_razvoroty.pdf
  5. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ : Освіта України, 2008. 274 с.
  6. Ростовський О. Я. Теорія і методика музичної освіти : навч.-метод. посібник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2011. 640 с.
  7. Щолокова О. П., Науково-методичні засади удосконалення процесу навчання учнів на уроках світової художньої культури / О. П. Щолокова. Мистецтво та освіта. № 1. С. 2–5. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mtao_2016_1_2

 

References:

  1. Arystova, L.S. (2019). Slovesni metody na urokakh muzychnoho mystetstva ta intehrovanoho kursu «Mystetstvo» [Verbal methods at music lessons and integrated course “Art”]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3 (93), 10-16.
  2. Kondratova, L. H. (2019). Dystantsiinyi kurs «Metodyka vykladannia mystetstva v pochatkovi shkoli na zasadakh NUSh» yak zasib profesiinoho samorozvytku vchytelia mystetstva [Distance course “Methods of teaching art in primary school on the basis of the New Ukrainian School” as a means of art teachers’ professional self-development]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3 (93), 50-53.
  3. Masol, L. M. (2019). Metodyka navchannia intehrovanoho kursu “Mystetstvo” u 1-2 klasakh ZZSO na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Methods of teaching the integrated course “Art” in 1-2 grades of institutions of general secondary education based on the competence approach]. Kyiv: Heneza.
  4. Kobernyk, I., & Zvyniatskivska, Z. (Eds.). (2020). Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia v shkoli [Organization of distance learning at school]. Retrieved from https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/06/GRYF_Metodychni_rekomendatsii-_dystantsiy-na_osvita_razvoroty.pdf
  5. Padalka, H. M. (2008). Pedahohika mystetstva (Teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin) [Pedagogy of art (Theory and methods of teaching art disciplines)]. Kyiv: Osvita Ukrainy.
  6. Rostovskyi, O. Ya. (2011). Teoriia i metodyka muzychnoi osvity [Theory and methods of music education]. Ternopil: Navchalna knyha–Bohdan.
  7. Shcholokova, O. P. (2016). Naukovo-metodychni zasady udoskonalennia protsesu navchannia uchniv na urokakh svitovoi khudozhnoi kultury [Scientific and methodological principles of improving the learning process of students at lessons of world art culture]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1, 2-5. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/mtao_2016_1_2

 

Стаття надійшла до редакції 14.06.2020 р.  

Опубліковано
2020-07-23