Сучасні вимоги до вчителя мистецтва

  • Наталія Миколаївна Лупак кандидат філологічних наук, докторант кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна, lupak@elr.tnpu.edu.ua

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-3-2-6

УДК [37.011.3 – 051:7] : 340.136 : [37.16 : 7]

Здійснено аналіз державних документів, що визначають пріоритетні напрями та сучасні тенденції розвитку освітньої галузі «Мистецтво» з позиції компетентнісного підходу. Зазначено, що ефективність реформування системи середньої освіти детермінується низкою чинників, основним із яких є підготовка вчителя мистецтва – фахівця нової генерації, здатного працювати в умовах «Нової української школи» на засадах компетентнісного і особистісно орієнтованого підходів. Акцентовано на необхідності усвідомлення вчителем мистецьких дисциплін власної ролі як суб’єкта, вмотивованого до мистецько-педагогічної діяльності та самореалізації у власних духовних пошуках.  Визначено вимоги до підготовки вчителя мистецтва, зокрема: необхідність сформованої професійної компетентності як інтегральної характеристики; художньо-естетичного світогляду та професійно-художнього (поліхудожнього) мислення; медіаграмотності, що передбачає формування культури спілкування з медіа та готовності до постійного розвитку й саморозвитку.

Ключові слова: вчитель мистецтва, мистецька освіта, компетентнісний підхід, професійна підготовка вчителя, законодавчі, нормативно-правові акти, концепція.

 

Лупак Наталья Николаевна, кандидат филологических наук, докторант кафедры педагогики и методики начального и дошкольного образования Тернопольского национального педагогического университета имени Владимира Гнатюка, г. Тернополь, Украина, lupak@elr.tnpu.edu.ua

Современные требования к учителю искусстваОсуществлен анализ государственных документов, определяющих приоритетные направления и современные тенденции развития образовательной области «Искусство» с позиции компетентностного подхода.Отмечено, что эффективность реформирования системы среднего образования детерминируется рядом факторов, основным из которых является подготовка учителя искусства – специалиста нового поколения, способного работать в условиях «Новой украинской школы» на основе компетентностного и личностно ориентированного подходов. Акцентировано на необходимости осознания учителем художественных дисциплин собственной роли как субъекта, мотивированного к художественно-педагогической деятельности и самореализации в собственных духовных поисках. Определены требования к подготовке учителя искусства, в частности: необходимость сформированной профессиональной компетентности как интегральной характеристики; художественно-эстетического мировоззрения и профессионально-художественного (полихудожественного) мышления; медиаграмотности, что предполагает формирование культуры общения с медиа и готовности учителя искусства к постоянному развитию и саморазвитию.

Ключевые слова: учитель искусства, художественное образование, компетентностный подход, профессиональная подготовка учителя, законодательные, нормативно-правовые акты, концепция.

 

N.M. Lupak, PhD in Philology, Doctoral Student of the Department of  Pedagogy and Methodology of Primary and Preschool Education of the Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil, Ukraine, lupak@elr.tnpu.edu.ua

Modern requirements for an art teacher

The analysis of the state documents defining priority directions and modern tendencies of development of the educational branch “Art” from the point of view of the competence approach is carried out. It is noted that the effectiveness of reforming the secondary education system is determined by a number of factors. The main factor is the training of art teachers of a new generation who can work in the New Ukrainian school based on both competence approach and person-oriented approach. The author focuses on the need for the teachers of art disciplines to realize their own role as a person who are motivated to artistic and pedagogical activities and self-realization in their own spiritual pursuits.

The main requirements for the art teacher who works the New Ukrainian school are the following: Firstly, the ability to work based on the competence and person-oriented approaches. Competence is defined as an integral characteristic, which combines knowledge, skills, experience, attitudes and personality traits, that allow a person to design and conduct professional activities effectively. Secondly, formation of the teacher’s artistic and aesthetic worldview as well as professional and artistic thinking, that is knowledge and skills to perceive, transform, store and use artistic information, the ability to select, analyze and synthesize the acquired knowledge and skills in achieving the pedagogical goal. Thirdly, an active attitude to knowledge of the media, understanding of the media as a network of channels of information transmission. Fourthly, the ability to develop author’s educational materials and methodical recommendations. The next requirement is the ability to constructive communicative interaction with students, parents, colleague. Finally, motivation for lifelong development and self-development.

Key words: art teacher, art education, competence approach, teacher training, legislative, normative and legal acts, concept. 

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Гаврілова Л. Г., Хмарна Л. В. Формування медіаграмотності вчителів мистецьких дисциплін як теоретична проблема. Інноваційна педагогіка. Спецвипуск. С. 122–127. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/ specvipusk/29.pdf. (дата звернення 23.12.2019).
  2. Комаровська О. А. Мистецька освіта: передчуття змін і готовність учителя до них. Мистецтво та освіта. № 3(85). С. 10–15.
  3. Концепція «Нова українська школа»: затв. Рішенням колегії МОН від 27.10.2016. URL: http://mon.gov.ua/202016/12/05/konczepcziya.pdf. (дата звернення: 30.12.2019).
  4. Кремень В. Г. Енциклопедія освіти. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
  5. Масол Л. Концепція загальної мистецької освіти. Мистецтво та освіта. № 1. С.2–5.
  6. Масол Л. Концепція художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах. URL: http://www.yur-info.org.ua/index. php?lang_id=1&menu_id=1182&article_id=165701. (дата звернення: 03.01.2020).
  7. Масол Л. М. Особливості впровадження програми «Мистецтво» в контексті предметно-інтегративної освіти. Початкова школа. №4. С. 42–44.
  8. Методичні рекомендації щодо викладання предметів художньо-естетичного циклу у 2019/2020 н. р.: додаток до листа Міністерства освіти і науки України №1/11-5966 від 01.07.2019. URL: https://osvitoria.media/ metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-predmetiv-hudozhno-estetychnogo-tsyklu-u-2019-2020-navchalnomu-rotsi. (дата звернення: 03.01.2020).
  9. Миропольська Н., Ничкало Н., Рагозіна В. Уроки художньо-естетичного циклу в школі: навчання і виховання : навч. посіб. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. 240 с.
  10. Найдьонова Л. А., Слюсаревський М. М. Концепція впровадження медіаосвіти в Україні: нова редакція. Київ, 2016. 16 с. URL: http://mediaosvita.org.ua/book/kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity/ (дата звернення:11.2019).
  11. Національна рамка кваліфікацій. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/1341–2011-п (дата звернення: 13.12.2019).
  12. Орлов В. Ф. Професійне становлення вчителів мистецьких дисциплін : монографія. Київ : Наук. думка, 2003. 276 с.
  13. Отич О. М. Мистецтво у системі розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання: теоретичний і методичний аспекти : монографія. Чернівці : Зелена Буковина, 2009. 752 с.
  14. Падалка Г. Педагогіка мистецтва: теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Київ : Освіта України, 2008. 274 с.
  15. Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: http://zakonrada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 08.12.2019).
  16. Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти: наказ Міністерства освіти і науки України №776 від 16.07.2018. URL: https://mon. gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 03.01.2020).
  17. Про освіту: Закон України № 2145-19 від 05.09.2017. URL : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 22.12.2019).
  18. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька: навч. посіб. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. 360 с.
  19. Ружицький В. А. Розвиток мистецьких компетентностей майбутніх вчителів образотворчого мистецтва в умовах педагогічного коледжу. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/5_34_2017.pdf (дата звернення: 04.01.2020).
  20. Щолокова О. П. Основи професійної художньо-естетичної підготовки майбутніх вчителів. Київ : УДПУ ім. М. П. Драгоманова, 1996. 172 с.
  21. Silverblatt Art, Enright Eliceiri El. Dictionary of Media Literacy. Westport, Connecticut – London: Greenwood Press, 1997. 234 p.

 

References:

  1. Havrilova, L. H., & Khmarna, L. V. (2019). Formuvannia mediahramotnosti vchyteliv mystetskykh dystsyplin yak teoretychna problema. [Formation of media literacy of teachers of art disciplines as a theoretical problem]. In Innovatsiina Pedahohika. Spetsvypusk (pp 122–127) Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/specvipusk/29.pdf.
  2. Komarovska, O. A. (2017). Mystetska osvita: peredchuttia zmin i hotovnist uchytelia do nykh [Art education: anticipation of change and the teacher's readiness for them]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3 (85), 10–15.
  3. Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola» [The concept of "New Ukrainian School"]. (2016). Retrieved from http://mon.gov.ua/202016/12/05/konczepcziya.pdf
  4. Kremen, V. H. (Ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Kyiv: Yurinkom Inter.
  5. Masol, L. (2004). Kontseptsiia zahalnoi mystetskoi osvity [The concept of general art education]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1, 2-5.
  6. Masol, L. Kontseptsiia khudozhno-estetychnoho vykhovannia uchniv u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [The concept of artistic and aesthetic education of students in secondary schools]. Retrieved from http://www.yur-info.org.ua/index.php?lang_id=1&menu_id=1182&article_id=165701
  7. Masol, L. M. (2003). Osoblyvosti vprovadzhennia prohramy «Mystetstvo» v konteksti predmetno-intehratyvnoi osvity [Features of the program “Art” in the context of subject-integrative education]. Pochatkova Shkola, 4, 42–44.
  8. Ministry of Education and Sciences. (2019). Metodychni rekomendatsii shchodo vykladannia predmetiv khudozhno-estetychnoho tsyklu u 2019/2020 [Methodical recommendations for teaching subjects of artistic and aesthetic cycle in 2019/2020]. [Supplement to the letter No 1/11-5966, 1 July]. Retrieved from https://osvitoria.media/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-predmetiv-hudozhno-estetychnogo-tsyklu-u-2019-2020-navchalnomu-rotsi
  9. Myropolska, N., Nychkalo, N., & Rahozina, V. (2005). Uroky khudozhno-estetychnoho tsyklu v shkoli: navchannia i vykhovannia [Lessons of artistic and aesthetic cycle in school: Training and education]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan.
  10. Naidonova, L. A., & Sliusarevskyi, M. M. (2016). Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini: nova redaktsiia [The concept of media education in Ukraine: A new edition]. Retrieved from http://mediaosvita.org.ua/book/kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity
  11. Natsionalna ramka kvalifikatsii [National Qualifications Framework]. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-p.
  12. Orlov, V. F. (2003). Profesiine stanovlennia vchyteliv mystetskykh dystsyplin [Professional development of teachers of art disciplines]. Kyiv: Naukova dumka.
  13. Otych, O. M. (2009). Mystetstvo u systemi rozvytku tvorchoi indyvidualnosti maibutnoho pedahoha profesiinoho navchannia: teoretychnyi i metodychnyi aspekty [Art in the system of development of creative individuality of the future teacher of professional training: Theoretical and methodical aspects]. Chernivtsi: Zelena Bukovyna.
  14. Padalka, H. (2008). Pedahohika mystetstva: teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsypli [Art pedagogy: Theory and methods of teaching art disciplines]. Kyiv: Osvita Ukrainy.
  15. Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [Law of Ukraine “On higher education”]. 01.07.2014 №1556-VII. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
  16. Ministry of Education and Sciences. (2018). Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity [On approval of the Concept of development of pedagogical education]. Decree No 776, 16 July). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti
  17. Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On education”]. № 2145-19 vid 05.09.2017. Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  18. Rudnytska, O. P. (2005). Pedahohika: zahalna ta mystetska [Pedagogy: General and artistic]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan.
  19. Ruzhytskyi V.A. (2017). Rozvytok mystetskykh kompetentnostei maibutnikh vchyteliv obrazotvorchoho mystetstva v umovakh pedahohichnoho koledzhu [Development of artistic competencies of future teachers of fine arts in the conditions of pedagogical college]. Retrieved from http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/5_34_2017.pdf
  20. Shcholokova, O. P. (1996). Osnovy profesiinoi khudozhno-estetychnoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv [Fundamentals of professional artistic and aesthetic training of future teachers]. Kyiv: UDPU im. M. P. Drahomanova.
  21. Silverblatt Art Ed., Enright Eliceiri El. (1997). Dictionary of Media Literacy. Westport, Connecticut – London: Greenwood Press.

 

Стаття надійшла до редакції 25.03.2020 р.

Опубліковано
2020-07-23