Моніторинг стану організації освітньої діяльності галузі «Мистецтво»

  • Андрій Васильович Кучерук методист НМЦ моніторингових досліджень та організації наукової роботи Хмельницького ОІППО, Хмельницький, Україна, kucheruk1904@gmail.com
  • Анжела Євгеніївна Махмутова методист НМЦ з виховної роботи та позашкільної освіти Хмельницького ОІППО, Хмельницький, Україна, angela_leo@ukr.net

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-2-52-57

УДК [- 047.36 : 37.014.6 : 005.6] (083.86 : 7) : 37.018.46

Актуалізується питання моніторингу стану організації освітньої діяльності галузі «Мистецтво» в закладах загальної середньої освіти. Висвітлюються етапи моніторингового дослідження, здійсненого авторами впродовж 2014–2019 навчальних років на базі Хмельницького ОІППО за участю методистів предметів художньо-естетичного циклу районних/міських методичних кабінетів ОТГ, керівників і вчителів мистецтва загальноосвітніх навчальних закладів Хмельницької області. Представлено кількісні та якісні дані дослідження, наведено рекомендації щодо коригування й поліпшення виявленого стану.

Ключові слова: моніторинг, викладання мистецтва, вчителі, заклади загальної середньої освіти, Хмельницький ОІППО, Хмельницька область.

 

Кучерук А. В., методист НМЦ мониторинговых исследований и организации научной работы ХОИППО, г. Хмельницкий, Украина, kucheruk1904@gmail.com

Махмутова А. Е., методист НМЦ воспитательной работы и дополнительного образования ХОИППО г. Хмельницкий, Украина, angela_leo@ukr.net

Мониторинг преподавания предметов отрасли «Искусство» (на примере Хмельницкой области)

Актуализируется вопрос мониторинга преподавания предметов отрасли «Искусство» в учреждениях общего среднего образования. Освещаются этапы, критерии и показатели мониторингового исследования преподавания предметов искусства, совершенного авторами на протяжении 2014–2019 годов на базе Хмельницкого ОИППО с участием методистов предметов художественно-эстетического цикла районных/городских методических кабинетов ОТГ, руководителей и учителей искусства общеобразовательных учебных заведений Хмельницкой области. Представлены количественные и качественные данные исследования, приведены рекомендации по корректировке состояния, касающиеся участников образовательного процесса.

Ключевые слова: мониторинг, преподавание искусства, учителя, общеобразовательные учебные заведения, Хмельницкий ОИППО, Хмельницкая область.

 

Kucheruk A.V., Methodologist of NMTs of Monitoring Researches and Organization of Scientific Work of Khmelnytskyi OIPPO, Khmelnytskyi, Ukraine, kucheruk1904@gmail.com

Makhmutova A. Ye., Methodologist of NMTs of Educational Work and Out-of-School Education of Khmelnitsky OIPPO, Khmelnitsky, Ukraine, angela_leo@ukr.net

Monitoring the state of organization of educational activity of the branch of “Art”

The article deals with the issue of monitoring the state of organization of educational activity of the branch of “Art” in institutions of general secondary education. The stages of the monitoring research carried out by the authors during the 2014-2019 academic years based on Khmelnitskyi OIPPO with the participation of methodologists of subjects of art-aesthetic cycle of district/city/methodical offices of OTG, heads and teachers of art of general educational institutions are presented. Quantitative and qualitative research data are shown.

The recommendations how to improve the identified situation have emphasized the need to report the results of the study to regional institutions of general secondary education, local education departments, methodologists of district education departments, heads of united territorial communities and their education departments, as well as communities and parents that will improve the state of organization of educational artistic brunch and influence positively the quality of teaching of art objects.

The attention is drawn for methodologists, who organize training of art teachers, how to important to show the examples of solving difficult work situations that extends the boundaries of the “tunnel vision” of the problem and helps to find a solution.

The author focuses on the need to identify the leader qualities of a teacher who would: advocate art lessons against the head of the institution, parents, community in the form f speeches at pedagogical meetings, parent and community meetings; present facts about the importance of knowledge of the arts for passing the ZNO and choosing the future profession; demonstrate the results of creative projects involving students (exhibitions, concerts, holidays, performances, entertainment, etc.).

Key words: monitoring, art teaching, teachers, general educational institutions, Khmelnytskyi OIPPO, Khmelnytskyi Region.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Адаптивне управління: сутність, характеристика, моніторингові системи : кол. Монографія / Г. В. Єльникова, Т. А. Борова, О. М. Касьянова, Г. А. Полякова та ін. ; за заг. редакцією Г.В. Єльникової. Чернівці : Технодрук, 2009. 572 с.
  2. Байназарова О. Система моніторингу якості освіти на регіональному рівні. Моніторингові дослідження як інформаційна база в системі управління якістю освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 29-30 березня 2005 року. Луцьк : Волинський інститут післядипломної педагогічної освіти, 2005. 156 с.
  3. Бобак Н. В. Моніторинг якості освіти: міжнародний досвід. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pedp/2010_1/65/met/ Bobak.pdf
  4. Бодненко Д. М., Жильцов О. Б., Лещинський О. Л., Мазур Н. П. Моніторинг навчальної діяльності: навчальний посібник. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2014. 276 с.
  5. Зеер Э. Ф. Психология профессий : учеб. пособие для студентов вузов. 2-е изд., перераб., доп. Москва : Академический проект ; Екатеринбург : Деловая книга, 2003. 336 с.
  6. Лукіна Т. О. Моніторинг якості освіти : теорія і практика. Київ : Вид. дім «Шкільний світ» : Вид. Л. Галіцина, 2006. 128 с.
  7. Лунячек В. Е., Смирнова М. Є. Формування управлінської компетентності керівника загальноосвітнього навчального закладу на засадах андрагогіки. URL: http://tme.umo.edu.ua/docs/3/10lunepa.pdf
  8. Ляшенко О. І., Раков С. А. Тестові технології і моніторинг в системі освіті України: стан і перспективи розвитку. Вісник ТІМО. 2008. № 11–12. С. 67–71.
  9. Майоров А. Н. Мониторинг и проблемы информационного обеспечения управления образованием. Народное образование. 2000. № 8.
  10. Моніторинг стандартів якості освіти: світові досягнення та українські перспективи [Текст] / за заг. ред. О. Л. Локшиної. Київ : К.І.С., 2004. 128 с.
  11. Наказ МОН України «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти» № 54 від 01.2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0154-20
  12. Романіченко І. В., Колінко О. А. Моніторинг в освіті. Частина І у питаннях і відповідях. Миколаїв, 2008. 52 с.
  13. Фоменков А. И. Мониторинг как практическая система информационного обслуживания управления школой. Научные труды международной научно-практической конференции ученых МАДИ (ГТУ), МСХА, ЛНАУ 5 – 6 января 2004 года. В 4 т. Т. 4. Педагогика и методика. – Москва – Луганск : Издательство МАДИ (ГТУ), МСХА, ЛНАУ, Смоленск ООО «Инга», 2004. С. 126–130.
  14. Шлейхер А. Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття / переклала з англ. Ганна Лелів. Львів : Літопис, 2018. – 296 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/yakist-osviti/shlyaykher-naykrashchiy-klas-u-sviti-yak-stvoriti-sistemu-osviti-21-go-stolittya.pdf
  15. Наказ МОН України від 22.10.2010 № 995 «Про проведення моніторингового дослідження якості художньо-естетичної освіти у 4-х класах загальноосвітніх навчальних закладів». URL: ttps://osvita.ua/legislation/Ser_osv/10007/

 

References:

  1. Yelnykova, H. V. (Ed.). (2009). Adaptyvne upravlinnia: sutnist, kharakterystyka, monitorynhovi systemy [Adaptive control: Essense, characteristics, monitoring systems]. Chernivtsi: Tekhnodruk.
  2. Bainazarova, O. (2005). Systema monitorynhu yakosti osvity na rehionalnomu rivni. Monitorynhovi doslidzhennia yak informatsiina baza v systemi upravlinnia yakistiu osvity [The system of monitoring the quality of education at the regional level. Monitoring Research as an Information Base in the Quality Management System for Education]. Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, March 29-30.
  3. Bobak, N. V. Monitorynh yakosti osvity: mizhnarodnyi dosvid [Monitoring the quality of education: An international experience]. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pedp/2010_1/65/met/ Bobak.pdf
  4. Bodnenko, D. M., Zhyltsov, O. B., Leshchynskyi, O. L., & Mazur, N. P. (2014). Monitorynh navchalnoi diialnosti [Monitoring of educational activity]. Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka.
  5. Zeer, E. F. (2003). Psikhologiia professii [The psychology of the professions]. (2nd ed.). Moscow: Akademicheskii Proekt; Ekaterinburg: Delovaia kniga.
  6. Lukina, T. O. (2006). Monitorynh yakosti osvity: teoriia i praktyka [Monitoring quality of education: theory and practice]. Kyiv: Vyd. dim «Shkilnyi svit»: Vyd. L. Halitsyna.
  7. Luniachek, V. E., & Smirnova, M. Ye. (2010). Formuvannia upravlinskoi kompetentnosti kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu na zasadakh andrahohiky [Formation of managerial competence of the head of a comprehensive educational institution based on andragogy]. Retrieved from http://tme.umo.edu.ua/docs/3/10lunepa.pdf
  8. Liashenko, O. I., & Rakov, S.A. (2008). Testovi tekhnolohii i monitorynh v systemi osviti Ukrainy: stan i perspektyvy rozvytku [Testing technologies and monitoring in the education system of Ukraine]. Visnyk TIMO, 11–12, 67–71.
  9. Maiorov, A. N. (2000). Monitoring i problemy informatsionnogo obespecheniia upravleniia obrazovaniem [Monitoring and problems of information support of educational management]. Narodnoe Obrazovanie, 8.
  10. Lokshyna, O. L. (Ed.). (2004). Monitorynh standartiv yakosti osvity: svitovi dosiahnennia ta ukrainski perspektyvy [Monitoring the standards of education quality: Global achievements and Ukrainian perspectives]. Kyiv: K.I.S.
  11. Ministry of Science and Education of Ukraine. (2020). Pro zatverdzhennia Poriadku provedennia monitorynhu yakosti osvity [On Approval of the Procedure for Monitoring the Quality of Education]. (Decree No.54, January 16). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0154-20
  12. Romanichenko, I. V., & Kolinko, O. A. (2008). Monitorynh v osviti. Chastyna I u pytanniakh i vidpovidiakh [Monitoring in education. Part I in Q&A]. Mykolaiv.
  13. Fomenkov, A. I. (2004). Monitoryng kak prakticheskaia sistema informatsionnoho obsluzhivaniia upravleniia shkoloi. Nauchnye trudy mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii uchenykh MADY (GTU), MSKhA, LNAU. T. 4. Pedahohyka y metodyka [Monitoring as a practical school management information service system]. Scientific works of the International Scientific and Practical Conference of Scientists MADI (GTU), ICCA, LNAU January 5-6). T. 4. Pedagogy and methodology (pp. 126–130). Moscow-Luhansk: Izdatelstvo MADY (GTU), MSKhA, LNAU, Smolensk OOO «Inga».
  14. Shleikher, A. (2018). Naikrashchyi klas u sviti: yak stvoryty osvitniu systemu 21-ho stolittia [The best class in the world: How to create a 21st century education system]. Lviv: Litopys. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/yakist-osviti/shlyaykher-naykrashchiy-klas-u-sviti-yak-stvoriti-sistemu-osviti-21-go-stolittya.pdf
  15. Ministry of Science and Education of Ukraine. (2010). Pro provedennia monitorynhoho doslidzhennia yakosti khudozhno-estetychnoi osvity u 4-kh klasakh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [On conducting a research study of the quality of art and aesthetic education in 4th grades education institutions]. (Decree No 995, October 22). Retrieved from Rezhym dostupu: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/10007/

 

Стаття надійшла до редакції 30. 03. 2020 р.

Опубліковано
2020-05-29