Мультимедійний навчально-розвивальний сет з історії української культури для дітей 5–7-ми років «Книжка-Малюжка»

  • Лариса Олександрівна Чабак студентка 5-го курсу, Арт Академія Сучасного Мистецтва ім. Сальвадора Далі, Київ, Україна, loratiara@gmail.com

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-2-44-51

УДК 37.091.33 : 37.018.43 : 004 – 053.4 : 004 : 75.057

Розглядається проблема електронних видань для дошкільників та вимоги до їх змісту й дизайну. На основі аналізу ринку таких видань зроблено висновки про нестачу якісного дитячого мультимедійного освітньо-розвивального контенту мистецького спрямування. Представлено авторський мультимедійний навчально-розвивальний сет з історії української культури для дітей 5–7-ми  років «Книжка-Малюжка», що складається з друкованої (зошит-альбом) і електронної (мобільний застосунок) частин. Унікальність розробленого продукту полягає в самостійному здобуванні візуальної і звукової інформації дитиною шляхом взаємодії із застосунком та її опрацювання через систему візуальних та інтерактивних елементів.

Ключові слова: мультимедійний навчально-розвивальний сет, історія української культури для дітей 5–7-ми  років, «Книжка-Малюжка».

 

Чабак Лариса Александровна, студентка 5-го курса, Арт Академия Современного Искусства им. Сальвадора Дали, Киев, Украина, loratiara@gmail.com

Мультимедийный учебно-развивающий сет по истории украинской культуры для детей 5–7-ми  лет «Книжка-Малюжка»

Рассматривается проблема электронных изданий для дошкольников и требования к их содержанию и дизайну. На основе анализа рынка таких изданий сделаны выводы о недостатке качественного детского мультимедийного образовательно-развивающего контента художественного направления. Представлен авторский мультимедийный учебно-развивающий сет по истории украинской культуры для детей 5–7-ми лет «Книга-Малюжка», состоящий из печатной (тетрадь-альбом) и электронной (мобильный приложение) частей. Уникальность разработанного продукта заключается в самостоятельном добывании визуальной и звуковой информации ребенком путем взаимодействия с приложением и ее обработке через систему визуальных и интерактивных элементов.

Ключевые слова: мультимедийный учебно-развивающий сет, история украинской культуры для детей 5–7-ми  лет, «Книга-Малюжка».

 

Chabak Larysa, 5th year student, Salvador Dali Academy of Contemporary Arts, Kyiv, Ukraine, loratiara@gmail.com

Multimedia Educational And Developmental Set About The History of Ukrainian Culture for 5-7 Aged Children «Malyuzhka-Book»

The article deals with the problem of e-books for preschoolers and the requirements for their content and design.

The article investigated the genesis of the book development printing, and the design of books inside and outside — from the first images on the walls of caves as a prototype of illustrations that were a kind of  a way to tell stories — to a modern color books with illustrations and decorations. Special attention is given tо the characteristics of the stages of the development of illustration process of printed books.

There was distinguished a new book format — e-book and its varieties: e-books that mimic printed books for tablets or e-readers; interactive e-books containing illustrations with the ability to interact with their graphic elements; multimedia e-books which are based on a combination of static forms of information (texts, graphics) and dynamic forms of information (audio, video and animation) for tablets. Features of these subspecies, requirements to their development and design are presented.

Based on the market research of such e-books, the conclusions were made about the lack of quality children's multimedia educational and developmental content, especially in art direction; primarily the entertaining function of apps for children of this age category.

The author presents a Multimedia Educational And Developmental Set on the History of Ukrainian Culture for 5-7 Aged Children «Malyuzhka-Book», that include printed (workbook-album) and electronic (mobile app) parts, which are interconnected with each other. The uniqueness of the developed product is in the self-obtaining visual and sound information by the child through its interaction with the app and its processing through a system of visual and interactive elements.

Keywords: e-book, requirements for the content and design of e-books, multimedia educational and developmental set, History of Ukrainian Culture for 5-7 aged children, «Malyuzhka-Book», preschoolers.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Войцехівська І. Н. Палеографія [Електронний ресурс]. URL: http://www.history.org.ua/?termin=Paleohrafiia (дата звернення: 26.04.2020)/
  2. Герчук Ю. А. История графики и искусства книги : учеб. пособ. для студентов вузов. Москва, 2000. 320 с.
  3. Salisbury «Children’s Picturebooks. The art of visual storytelling» Laurence King Publishing Ltd, London, 2012. 192 c.
  4. Олійник В. А. Трансформація образної системи в дизайні української книги 1980–1990-х років : дис. … канд. мистецтвозн. : 00.07 – Дизайн. Київ, 2018. 217 c.
  5. Єфімова М. П. Інтерактивна дитяча книга в Україні: становлення та перспективи. Українська Культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку : Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Рівне, 2013. Вип. 19, Том II. С. 259–262.
  6. Csaba Hazi. Seven Step UX: The Cookbook For Creating Great Products. Second Edition. Copyright Csaba Hazi, 2017. 411 p.
  7. Trine Falbe. Designing Web Interfaces For Kids. 2015 // Scom. URL: https://www.smashingmagazine.com/2015/08/designing-web-interfaces-for-kids (дата звернення 23.02.2020).
  8. Feifei Liu. Design for Kids Based on Their Stage of Physical Development: Article, July 8, 2018 // Nngroup.com. URL: https://www.nngroup.com/articles/children-ux-physical-development/ (дата звернення: 23.02.2020)
  9. Choosing Media Content for Young Children Using the E-AIMS Model (25.10.2018) // Zero to Three Parenting Resources. URL: https://www.zerotothree.org/resources/2533-choosing-media-content-for-young-children-using-the-e-aims-model (дата звернення: 25.02.2020)
  10. Motion Graphics And Animation: 2020 Trends // Colorexpertsbd.com. URL: https://www.colorexpertsbd.com/blog/motion-graphics-and-animation-2020-trends (дата звернення: 13.03.2020)
  11. Digital Book World 2019 // Режим доступу: https://www.digitalbookworld.com (дата звернення: 13.03.2020)
  12. Mike Harman. The Role of Technology in Digital Publishing, 2019 // Kitaboo.com. URL: https://kitaboo.com/role-technology-digital-publishing/ (дата звернення: 12.03.2020)
  13. Tim O’Reilly. Ending the TOC Conference, But Still Pushing Tools of Change for Publishing, 2013 // Toc.oreilly.com. URL: http://toc.oreilly.com (дата звернення: 12.03.2020).
  14. Jordan Catapano. Storytelling in the Classroom as a Teaching Strategy // Teachhub.com. URL: https://www.teachhub.com/storytelling-classroom-teaching-strategy (дата звернення: 12.03.2020).
  15. Gabrielle A. Strouse, Angela Nyhout, Patricia A. Ganea. The Role of Book Features in Young Children's Transfer of Information from Picture Books to Real-World Contexts // Frontiersin.org. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.00050/full (дата звернення: 12.03.2020).
  16. Motion Graphics Trends for 2020 // Behance. URL: https://www.behance.net/gallery/89355803/Motion-Graphics-Trends-for-2020 (дата звернення: 13.03.2020).
  17. Destination Storytelling 2020: A Guide to Telling Great Stories // Skift.com URL: https://skift.com/destination2020/ (дата звернення: 13.03.2020)
  18. Feifei Liu. Designing for Kids: Cognitive Considerations, 2018 // Nngroup.com. URL: https://www.nngroup.com/articles/kids-cognition/ (дата звернення: 14.03.2020).
  19. Alexis Piperides. 4 Things Children Can Teach Us About Designing For Mobile // Proto.io URL: https://blog.proto.io/4-things-children-can-teach-us-about-designing-for-mobile/ (дата звернення: 14.03.2020).

 

References:

  1. Voitsekhivska, I. N. Paleohrafiia [Palaeography]. Retrieved from http://www.history.org.ua/?termin=Paleohrafiia
  2. Yu.A. (2000). Istoriia hrafiki i iskusstva knigi [History of graphics and book art]. Moskow.
  3. Salisbury, M. (2012). Children’s Picturebooks. The art of visual storytelling. London: Laurence King Publishing Ltd.
  4. Oliinyk, A. (2018). Transformatsiia obraznoi systemy v dyzaini ukrainskoi knyhy 1980-1990-kh rokiv [Transformation of the image system in the design of the Ukrainian book of 1980-1990s]. (Doctoral dissertation, Kyiv).
  5. Yefimova, M. P. (2013). Interaktyvna dytiacha knyha v Ukraini: stanovlennia ta perspektyvy. Ukrainska Kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku [Interactive children's book in Ukraine: formation and prospects. Ukrainian Culture: past, present, ways of development]. In Naukovi zapysky Rivnenskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu. Vol. 19, Issue II (pp. 259-262). Rivne.
  6. Csaba, Hazi (2017). Seven steps up: The cookbook for creating great products. 2nd Copyright Csaba Hazi.
  7. Falbe (2015). Designing web interfaces for kids. Retrieved from https://www.smashingmagazine.com/2015/08/designing-web-interfaces-for-kids
  8. Feifei, Liu (2018). Design for kids based on their stage of physical development. Retrieved from https://www.nngroup.com/articles/children-ux-physical-development/
  9. Choosing Media Content for Young Children Using the E-AIMS Model (25.10.2018). Retrieved from https://www.zerotothree.org/resources/2533-choosing-media-content-for-young-children-using-the-e-aims-model
  10. Motion Graphics and Animation: 2020 Trends. Retrieved from https://www.colorexpertsbd.com/blog/motion-graphics-and-animation-2020-trends
  11. Digital Book World 2019. Retrieved from https://www.digitalbookworld.com
  12. Mike, Harman (2019). The role of technology in digital publishing. Retrieved from https://kitaboo.com/role-technology-digital-publishing/
  13. Tim, O’Reilly (2013). Ending the TOC Conference, but still pushing tools of change for publishing. Retrieved from http://toc.oreilly.com
  14. Jordan, Catapano. Storytelling in the classroom as a teaching strategy. Retrieved from https://www.teachhub.com/storytelling-classroom-teaching-strategy
  15. Gabrielle, A. Strouse, Angela, Nyhout, Patricia, A. Ganea. The role of book features in young children's transfer of information from picture books to real-world contexts. Retrieved from https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.00050/full
  16. Motion graphics trends for 2020. Retrieved from https://www.behance.net/gallery/89355803/Motion-Graphics-Trends-for-2020
  17. Destination storytelling 2020: A guide to telling great stories. Retrieved from https://skift.com/destination2020/
  18. Feifei, Liu (2018). Designing for kids: Cognitive considerations. Retrieved from: https://www.nngroup.com/articles/kids-cognition/
  19. Alexis, Piperides. 4 Things children can teach us about designing for mobile. Retrieved from https://blog.proto.io/4-things-children-can-teach-us-about-designing-for-mobile/

 

Стаття надійшла до редакції 3.05. 2020 р.

Опубліковано
2020-05-29