Діалог на уроках мистецтва

  • Лариса Володимирівна Папіш вчитель мистецтва Мукачівської загальноосвітньої школи І–ІІІ ст. № 1 ім. О. С. Пушкіна, м. Мукачево, Закарпатська обл., Україна, e-mail: larisapapish@gmail.com

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-2-31-37

УДК 792.082 : 37.091.33 : 7.071.2

У статті розглядається діалог як форма педагогічного спілкування, яке є засобом інтерпретаційної діяльності учнів під час сприймання і обговорення мистецьких творів; і діалог як метод спілкування з мистецьким твором, митцем, що слугує пізнанню різних видів мистецтва. Метою застосування діалогу вчителем (як форми педагогічної взаємодії і як методу пізнання мистецтва) є активізація учня у розкритті змісту художнього образу мистецького твору, що ґрунтується на особистісному художньо-естетичному досвіді, знаннях про художні засоби виразності, вмінні порівнювати й узагальнювати та рефлексії учня. Наведено приклади уроків мистецтва у 8 класі.

Ключові слова: діалог, уроки мистецтва, 8 клас, інтерпретація, форма взаємодії вчителя й учня.

 

Папиш Лариса Владимировна, учитель искусства Мукачевской общеобразовательной школы I-III ст. №1 им. А.С.Пушкина, Мукачево, Закарпатская обл., Украина, larisapapish@gmail.com

Диалог на уроках искусства

В статье рассматривается диалог как интерактивный методический прием интерпретации художественных произведений. Его цель – определение собственной позиции ученика, которая основывается на личном художественно-эстетическом опыте, знании художественных средств выразительности, умении сравнивать и обобщать. Представленная методика способствует организации интерпретации произведений искусства на уроках художественно-эстетического цикла. Приведены примеры применения диалога на разных этапах уроков искусства в 8 классе.

Ключевые слова: интерпретация, методический прием диалог, уроки искусства в 8 классе.

 

Papish Larysa Volodymyrivna, Art Teacher of Mukachevo Secondary School of I-III Grades №1 named after O.S. Pushkin, Mukachevo, Zakarpattia region, Ukraine, e-mail: larisapapish@gmail.com

Dialogue at art lessons

The article deals with the dialogue as a form of pedagogical communication, which is a means of interpretive activity of pupils during the perception and discussion of works of art. This form involves teacher’ special skills to construct different types of open-ended questions in an interactive conversation, accepting students’ answers, conducting conversations and group interaction techniques.

Dialogue is considered as a method of communication with work of art, with the artist and various types of art that serves the understanding of art. The purpose of the teacher’s use of dialogue as a method of understanding of art is to activate students on order to reveal the content of the artistic image of work of art based on personal artistic and aesthetic experience, knowledge of artistic means of expression, ability to compare and generalize as well as reflections in art cognition. The examples of art lessons in 8th grade are the following: dialogue “Artwork – Spectator” designed to promote student’ understanding of “idealization” as a characteristic feature of ancient Roman culture (by the example of sculptural portrait), based on students’ knowledge of idealization in Greek sculpture; dialogue of kinds of art “Painting – Theatre”, the purpose of which is to demonstrate the influence of art of theatre on the development of painting of Classicism. The dialogue “Architecture – Music – Sculpture”, which stimulates students to identify the characteristics of the Baroque in different arts using the skills of interpretation of works of art, is implemented at lesson-dialogue. It consists of artistic and theatrical drama of the lesson: introduction (message topic) – starting point (problem statement) – development (presentation of the topic) – culmination (solution of the problem) – completion (conclusion).

Key words: dialogue, art lessons, 8th grade, interpretation, teacher-student interaction.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Бахтин М. М. Литературно-критические статьи. Москва : Художественная литература, 1986. 543с.
  2. Діалог в освіті: порозуміння, співпраця, зміни : посібник / Г. Касьянов, А.-Я. Крікке, Р. Міох, Ш. Тендосхат. Київ, 2007. 29 с. URL: http://old.ippo.edu.te.ua/files/gromad_osvita/resursy/dialog_v_osviti/dialog_posibnyk.pdf
  3. Жабляк М., Папіш Л. Мистецтво. 8 клас. Мій конспект. Ужгород : Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2017. 401с.
  4. Масол Л. Методика навчання мистецтва в основній школі : Методичний посібник для вчителів. Київ : Шк. світ, 2012. 128с.
  5. Масол Л. М. Методика навчання мистецтва у початковій школі : Посібник для вчителів / Л.М.Масол, О.В.Гайдамака, Е.В.Бєлкіна, О.В. Калініченко, І. В. Руденко. Харків : Веста : Видавнийтво «Ранок», 2006. 256 с.
  6. Масол Л. М. Методика навчання інтегративного курсу «Мистецтво». Київ : Генеза, 2019. URL: http://www.geneza.ua/sites/default/files/product- images/Metodyky/Masol_Mystetstvo_Metodyka.pdf (дата звернення: 09.05.20).
  7. Мінасян Н. Г. Художня культура: творчі завдання, тести, кросворди. Київ : Шк. світ, 2011. 120 с.
  8. Недошивин Г. А. Из истории зарубежного и отечественного искусства. Избранные труды. Москва : Советский художник, 1990. 304 с.
  9. Папіш Л. Мудрість Сходу. Мистецтво як форма комунікації. Мистецво та освіта. № 3. 2010. С. 51–55.
  10. Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ : А.С.К., 2007. – 144 с.
  11. Рудницька О. Педагогіка: загальна та мистецька : навч. посіб. Київ : Інтерпроф, 2002. 270 с.
  12. Чен Н. В. Мистецтво – універсальна мова кожного народу. Мистецво та освіта. № 2(92). 2019.
  13. Ямницька Т. О. Опис, аналіз й інтерпретація творів декоративно-прикладного мистецтва. Мистецво та освіта. № 1(91). 2019.

References:

  1. Bakhtin, M. M. (1986). Literaturno-kriticheskie stati [Literary-critical articles]. Moscow: Khudozhestvennaia literatura.
  2. Kasianov, H., Krikke, A.-Ya., Miokh, R., & Tendoskhat, Sh. (2007). Dialoh v osviti: porozuminnia, spivpratsia, zminy [Dialogue in education: Understanding, cooperation, change]. Kyiv. Retrieved from http://old.ippo.edu.te.ua/files/gromad_osvita/resursy/dialog_v_osviti/dialog_posibnyk.pdf
  3. Zhabliak, M., & Papish, L. (2017). Mystetstvo. 8 klas. Mii konspekt [Art. 8th grade. My synopsis]. Uzhhorod: Informatsiino-vydavnychyi tsentr ZIPPO.
  4. Masol, L. (2012). Metodyka navchannia mystetstva v osnovnii shkoli [Methods of teaching art in primary school]. Kyiv: Shkilnyi svit.
  5. Masol, L. M, Haidamaka, O. V., Belkina, E. V., Kalinichenko, O. V., & Rudenko, I.V. (2006). Metodyka navchannia mystetstva u pochatkovii shkoli [Methods of teaching art in primary school]. Kharkiv: Vesta: Vydavnyitvo «Ranok».
  6. Masol. L. M. (2019). Metodyka navchannia intehratyvnoho kursu «Mystetstvo» [Methods of teaching an integrative course “Art”]. Kyiv: Heneza, Retrieved from http://www.geneza.ua/sites/default/files/product-images/Metodyky/Masol_Mystetstvo_Metodyka.pdf
  7. Minasian, N. H. (2011). Khudozhnia kultura: tvorchi zavdannia, testy, krosvordy [Art culture: Creative tasks, tests, crossword puzzles]. Kyiv: Shklnyi svit.
  8. Nedoshivin, G. A. (1990). Iz istorii zarubezhnogo i otechestvennogo iskusstva. Izbrannye trudy [From the history of foreign and domestic art. Selected works]. Mosciw: Sovetskii khudozhnik.
  9. Papish, L. (2010). Mudrist Skhodu. Mystetstvo yak forma komunikatsii [Wisdom of the East. Art as a form of communication]. Mystetsvo ta Osvita [Art and Education], 3, 51-55.
  10. Pometun, O. (2007). Entsiklopediia interaktyvnoho navchannia [Encyclopedia of interactive learning]. Kyiv: A.S.K.
  11. Rudnytska, O. (2002). Pedahohika: zahalna ta mystetska [Pedagogy: General and artistic]. Kyiv: Interprof.
  12. Chen, N. V. (2019). Mystetstvo – universalna mova kozhnoho narodu [Art is the universal language of every nation]. Mystetsvo ta Osvita [Art and Education], 2 (92).
  13. Yamnytska, T. O. (2019). Opys, analiz y interpretatsiia tvoriv dekoratyvno-prykladnoho mystetstva [Description, analysis and interpretation of works of decorative and applied arts]. Mystetsvo ta Osvita [Art and Education], 1 (91).

 

Стаття надійшла до редакції 08.04. 2020 р.

Опубліковано
2020-05-29