Музично-ритмічний розвиток учнів засобами гри на немелодичних інструментах

  • Валентина Петрівна Мартинова методист, Луганський ОІППО, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, Україна, vmartynova_54@ukr.net

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-2-18-25

УДК [781.15: - 043.86] – 057.874 : 7.071.5 : 780.616.43

Висвітлюється питання розвитку чуття ритму в учнів 1–2-х класів на уроках мистецтва у школі. Чуття ритму розглядається як багатокомпонентна музична здібність, розвиток якої відбувається в кількох напрямах і передбачає опанування різних ритмічних фігур, формування уявлень про співвідношення тривалостей, сильні й слабкі долі у процесі відтворення їх пульсації, емоційно-образну сутність ритму через інструментальний супровід музичних творів. Виокремлюється гра на немелодичних інструментах як дієвий засіб формування чуття ритму. Представлена методика розвитку чуття ритму засобами гри на немелодичних інструментах, триетапна робота з учнями із завданнями та вправами на кожному з цих етапів. 

Ключові слова: музично-ритмічний розвиток, учні 1–2-х класів, ритм, елементарне музикування, немелодичні інструменти, дерев’яні палички.

 

Мартынова Валентина Петровна, методист, Луганский областной институт последипломного педагогического образования, г. Северодонецк, Луганская область, Украина, vmartynova_54@ukr.net

Музыкально-ритмический развитие учащихся средствами игры на немелодичных инструментах

В статье рассматривается вопрос развития чувства ритма у учеников 1–2-х классов на уроках искусства в школе. Чувство ритма рассматривается как многокомпонентная музыкальная способность, ее развитие происходит в нескольких направлениях и предусматривает овладение разными ритмичными фигурами, формирование представлений о соотношении длительностей, о сильных и слабых долях в процессе воссоздания их пульсации, эмоционально-образной сущности ритма через инструментальное сопровождение музыкальных произведений. Чувство ритма формируется поэтапно. Выделена игра на немелодических инструментах как действенное средство формирования чувства ритма. Представлена методика развития чувства ритма учеников средствами игры на немелодических инструментах, трёхэтапная работа со школьниками от 1-го класса с заданиями, упражнениями на каждом из этих этапов. 

Ключевые слова: музыкально-ритмичное развитие, ученики 1-2-х классов, ритм, элементарное музицирование, немелодические инструменты, деревянные палочки.

 

Martynova V. P., Methodolohist, Luhansk OIPPO, Severodonetsk, Luhansk Region, Ukraine, vmartynova_54@ukr.net

Musical and rhythmic development of pupils by means of playing the non-melodic instruments

The article deals with the development of a sense of rhythm among pupils of 1-2 grades at art lessons in school. Sense of rhythm is considered as a multicomponent musical ability, its development occurs in several directions and involves the formation of the followings: ideas about the ratio of durations, mastering different rhythmic figures, ideas about the strong and weak beats in the process of reproducing their pulse, about the emotional essence of the rhythm via instrumental accompaniment essence of music works. The sense of rhythm is formed in stages.

Playing the non-melodic instruments stands out as an effective means of formation of a sense of rhythm.

The author presents the technique how to develop pupils’ sense of rhythm by means of playing the non-melodic instruments, which is implemented during 3 stages from the 1st grade to the end of the 2nd grade. Stage I (“rhythm solving”) – acquaintance, mastering and recognition of elements of musical language (rhythmic syllables, pauses), processing of simple rhythms by means of “rhythmic blocks”, language exercises, body percussion (sonic gestures) and transfer of rhythmic figures to non-melodic instruments. Stage II – developing a sense of rhythm in music-rhythmic activity, involving pupils in elementary music playing the children’s non-melodic instruments involves introducing accents, dynamic nuances, guiding pupils in distinguishing between the alternation of strengths and weak beats, as well as providing an idea of ​​recording meter, track. Stage III – formation ideas about the emotional and rhythmic essence of rhythm through instrumental accompaniment of musical works – transferring rhythmic figures to non-melodic instruments (wooden sticks and others), mastering the pupils’ skills of sound extraction on these instruments, working with rhythmic children.

The tasks and exercises at each of these stages are presented.

Key words: music-rhythmic development, 1-2 grade pupils, rhythm, elementary music, non-melodic instruments, wooden sticks.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Азарова А. «Шульверк» Карла Орфа як система розвитку музичного слуху дитини. Студії мистецтвознавчі. 2012. С. 66–72. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/StudM_2012_3_10 (дата звернення: 24.03.20).
  2. Баренбойм Л. А. Элементарное музыкальное воспитание по системе Карла Орфа /сост. Баренбойм Л. А. Москва : Советский композитор, 1978. 376 с. URL: https://www.twirpx.com/file/2316996/ (дата звернення: 20.04.20).
  3. Бугаева З.Н. Веселые уроки музыки в школе и дома. Донецк : АСТ, 384 с.
  4. Дмитриева Л.Г., Черноиваненко Н. М. Методика музыкального воспитания в школе. Москва : Просвещение, 1989. 207 с.
  5. Дверій Р. Музично-дидактичні ігри. Мистецтво та освіта. 2007. № 1. С. 36–41.
  6. Забурдяева Е., Карш Н., Перунова Н. Посвящение Карлу Орфу. Учебное пособие по элементарному музицированию и движению. Выпуск ІІ. Санкт-Петербург.Невская нота,  56с. URL:https://www.twirpx.com/file/2511170/ (дата звернення: 21.04.2020).
  7. Забурдяева Е., Карш Н., Перунова Н. Посвящение Карлу Орфу. Учебное пособие по элементарному музицированию и движению. Выпуск V. Санкт-Петербург: Невская нота,  59с. URL:https://www.twirpx.com/file/1604581/ (дата звернення: 21.04.2020).
  8. Лаптев И. Г. Детский оркестр в начальной школе : кн. для учителя. Москва : ВЛАДОС, 2001. 176 с.
  9. Литвинчук. Л.М. Музичний ритм як основа природного фундаменту біоритму людського організму. URL: journals.uran.ua/index.php/2227–6246/article/view/160837 (дата звернення: 1 04. 2020).
  10. Мистецтво: особливості викладання в початковій школі : навч.-метод.посіб. / автор-уклад. В. П. Мартинова. Харків, Друкарня Мадрид, 2019. 114 с.
  11. Никитина Л. А. Совместное музицирование как средство развития способности к эмпатии у младших школьников. Гуманизация образования. № 1. 2017. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-empatii-mladshih-shkolnikov-v-protsesse-sovmestnogo-muzitsirovaniya-opytno-eksperimentalnoe-issledovanie (дата звернення: 15.04.2020).
  12. Пермяков О. А., Власенко І. М., Лаврентьєва О. О. Дидактичні ігри на уроках музики. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2009. 210 с.
  13. Тарасова К. В. Онтогенез музыкальных способностей. Москва : Педагогика, 1988.176 с.
  14. Теплов Б. М. Избранные труды : в 2-х т. Т. І. Москва : Педагогика, 1985. 328 с.
  15. Шапкіна Н. С. Розвиток музичних здібностей учнів позашкільних мистецьких навчальних закладів у процесі вокально-інтонаційної діяльності. URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/2825 (дата звернення: 15.04.2020).
  16. Чжан Цин. Система детского музыкального воспитания Карла Орфа : автор. дисс. на соиск. уч. степени канд. пед. наук по специальности 13.00. 02 – теория и методика воспитания. Екатеринбург. 2018. 24 с. URL: www.dissercat.com/content/sistema-karla-orfa-v-muzykalnom-obrazovanii-doshkolnikov-kitaya (дата звернення: 15.02.2020).

 

References:

  1. Azarova, A. 2012. «Shulverk» Karla Orfa yak systema rozvytku muzychnoho slukhu dytyny [“Schulwerk” by Carl Orff as a system for the development of children’s sense of pitch]. Studii Mystetstvoznavchi, 3, 66-72. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/StudM_2012_3_10
  2. Barenboim, L. A. (1978). Elementarnoe muzykalnoe vospitanie po sisteme Karla Orfa [Elementary musical education according to Carl Orff’s system. Moscow: Sovetskii kompozitor. Retrieved from https://www.twirpx.com/file/2316996/
  3. Bugaeva, Z. N. (2002). Veselye uroki muzyki v shkole i doma [Funny music lessons at school and at home]. Donetsk: AST.
  4. Dmitrieva, L. G., & Chernoivanenko, N. M. (1989). Metodika muzykalnogo vospitaniia v shkole [Methods of musical education at school]. Moscow: Prosveshchenie.
  5. Dverii, R. (2007). Muzychno-dydaktychni ihry [Music didactic games]. Mystetstvo i Osvita [Art and Education], 1, 36-41.
  6. Zaburdiaeva, E., Karsh, N., & Perunova, N. (2010). Posviashchenie Karlu Orfu: Vol. II [Dedication to Carl Orff]. St. Petersburg: Nevskaia nota. Retrieved from https://www.twirpx.com/file/2511170/
  7. Zaburdiaeva, E., Karsh, N., & Perunova, N. (2012). Posviashchenie Karlu Orfu: Vol. V [Dedication to Carl Orff]. St. Petersburg: Nevskaia nota Retrieved from https://www.twirpx.com/file/1604581/
  8. Laptev, I. G. (2001). Detskii orkestr v nachalnoi shkole [Children’s orchestra in primary school]. Moscow: VLADOS.
  9. Litvinchuk, L. M. (2011). Muzychnyi rytm yak osnova pryrodnoho fundamentu biorytmu liudskoho orhanizmu [Musical rhythm as the basis of the natural foundation of the human body's biorhythm]. Retrieved from http://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/160837
  10. Mystetstvo: osoblyvosti vykladannia v pochatkovii shkoli [Art: Peculiarities of primary school teaching]. (2019). Kharkiv: Drukarnia Madryd.
  11. Nikitina, L. A. (2017). Sovmestnoe muzitsirovanie kak sredstvo razvitiia sposobnosti k empatii u mladshikh shkolnikov [Joint music making as a means of developing empathy among primary schoolchildren]. Gumanizatsiia obrazovaniia, 1. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-empatii-mladshih-shkolnikov-v-protsesse-sovmestnogo-muzitsirovaniya-opytno-eksperimentalnoe-issledovanie
  12. Permiakov, O. A., Vlasenko, I. M., & Lavrentieva, O. O. (2009). Dydaktychni ihry na urokakh muzyky [Didactic games at music lessons]. Kryvyi Rih: Vydavnychyi dim.
  13. Tarasova, K. V. (1988). Ontogenez muzykalnykh sposobnostei [Ontogenesis of musical abilities]. Moscow: Pedagogika.
  14. Teplov, B. M. (1985). Izbrannye trudy: Vol. I [Selected Works]. Moscow: Pedagogika.
  15. Shapkina, N. S. (2018). Rozvytok muzychnykh zdibnostei uchniv pozashkilnykh mystetskykh navchalnykh zakladiv u protsesi vokalno-intonatsiinoi diialnosti [Development of musical abilities of pupils of out-of-school art schools in the process of vocal-intonational activity]. Retrieved from http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2825/1/%D0%BA%D0%B2.%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B0%20%D0%A8%D0%B0%D0%BF%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B0%20%281%29.pdf
  16. Chzhan Tsin. (2018). Sistema detskogo muzykalnogo vospitaniia Karla Orfa [System of children’s music education of Carl Orff (Dissertation Abstract, Ekaterinburg). Retrieved from www.dissercat.com/content/sistema-karla-orfa-v-muzykalnom-obrazovanii-doshkolnikov-kitaya

 

Стаття надійшла до редакції 29.04.2020 р.

Опубліковано
2020-05-29