Впровадження модернізованої іконописної техніки у світському мистецькому закладі

  • Оксана Анатоліївна Тимків викладач графіки Муніципального закладу вищої освіти Київська Академія мистецтв, м. Київ, Україна, oleg17grafika@ukr.net

Анотація

УДК 7.04:7.071.5

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-1-52-60

Висвітлюється впровадження техніки акрилового живопису як наслідування техніки яєчної темпери, модернізованої та адаптованої для вивчення студентами з 1 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» світського навчального закладу в курсі «Іконопис» (на прикладі Муніципального закладу вищої освіти Київська академія мистецтв). Подаються загальні відомості про техніко-технологічні особливості енкаустики, яєчної темпери. Увага акцентується на відмінних і спільних властивостях акрилових фарб і яєчної темпери, основних положеннях іконографічного канону. Презентовано техніку написання ікони з використанням сучасних матеріалів, опанування нею студентами шляхом виконання спеціально розроблених вправ.

Ключові слова: сакральне мистецтво, ікона, «санкир», «вохріння», «оживка», зворотна перспектива, іконографічний канон, старовинна іконописна техніка, студенти.

 

Тымкив О. А., старший преподаватель, Муниципальное учреждение высшего образования Киевская академия искусств, Киев, Украина, panioksana17 @ ukr.net

Внедрение модернизированной иконописной техники в светском художественном заведении

Освещается внедрения техники акриловой живописи в качестве подражания технике яичной темперы, модернизированной и адаптированной для изучения студентами с 1 курса образовательно-квалификационного уровня «бакалавр» светского учебного заведения в курсе «Иконопись» (на примере Муниципального учреждения высшего образования Киевская академия искусств). Приводятся общие сведения о технологических особенностях энкаустики, яичной темперы. Внимание акцентируется на различиях и общих свойствах акриловых красок и яичной темперы, основных положениях иконографического канона. Представлена техника написания иконы с использованием современных материалов, овладение ею студентами путем выполнения специально разработанных упражнений.

Ключевые слова: сакральное искусство, икона, «санкирь», «охрение», «движки», обратная перспектива, иконографический канон, старинная иконописная техника, студенты.

 

Timkiv O.A., Senior Lecturer, Municipal Higher Education Institution Kyiv Academy of Arts, Kyiv, Ukraine, panioksana17@ukr.net

Implementing modernized icon painting technique in a secular art institution

The article deals with the acrylic painting technique as an imitation of egg tempera technique, modernized and adapted for studying by first-year students of educational qualification level “Bachelor” of secular educational institution in the course “Icon Painting” (by the example of the Municipal institution of higher education). Information on the technical and technological features of encaustic, egg tempera is provided in brief. The author gives different and common qualities of acrylic paints and egg tempera as well as the main provisions of the iconographic canon. The technique to paint an icon using modern materials and mastering it by performing specially designed exercises is presented. Moreover, we focus on the disclosure only of the formation of techniques of encaustic and egg tempera (without the technique of oil painting) in the history of Orthodox icon painting, and do not cover the interpretation of the iconographic canon.

The contents of the Educational and methodical program on the subject “Iconography” and the Methodological handbook for iconography of Christian art, developed by the author based on teaching the technique and technology of icon painting in the specified educational institution are presented. Particular attention is paid to the main provisions of the iconographic canon.

The methodological recommendation is illustrated with examples of step by step writing of fragments of iconic images of clothes, face, hands, feet. The effectiveness of the method is demonstrated by the relevant student works – exercises and completed icon paintings in accordance with the content of the abovementioned program.

The materials of the article can be used by both teachers of fine arts of different educational institutions and future young artists who are interested in the adaptation of ancient techniques to modern technical and technological possibilities.

Key words: sacred art, icon, “dart underpaint”, “ochre”, “animation”, back perspective, iconographic canon, ancient icon painting technique, students.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Історія Візантії. Вступ до візантиністики : підручник / Войтович Л. В. та ін. Львів : Апріорі, 2011. 880 с.
  2. Гелитович М. Богородиця з дитям і похвалою (ікони колекції Національного музею у Львові) : монографія. Львів : Свічадо, 2005.168 с.
  3. Гелитович М. Святий Миколай з житієм (ікони XV–XVIII ст. Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького) : монографія. Львів: Свічадо, 2008.152 с.
  4. Гренберг Ю. И. Технология станковой живописи : монография. Москва : Изобразительное искусство, 1982.319 с.
  5. Джонатан Гілл. Історія християнства / пер. з англ. Новикової К. Київ : Темпора, 2010. 560 с.
  6. Жегин Л. Ф. Язык живописного произведения (Условность древнего искусства) : монография. Москва : Искусство, 1970 . 232с.
  7. Кристопчук М. Техніка і технологія іконопису. Вісник Львівської Академії мистецтв. Вип.10. Львів, 1999. С. 168–185.
  8. Монахиня Иулиания (Соколова). Труд иконописца : альбом. Сергиев Посад : Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1995. 71 с.
  9. Откович В., Пилип’юк В. Українська ікона XIV–XVIII ст. : альбом. Львів : Світло й Тінь , 1999. 96 с.
  10. Свєнціцька В. І. Іван Руткович і становлення реалізму в українському малярстві XVII cт. Київ : Наукова думка, 1966. 158 с., іл.
  11. Степовик Д. Іконологія й іконографія : монографія. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2004.320 с.
  12. Шеко Е. Д., Сухарев М. И. Основы иконописного рисунка : Уч.-метод. пособие. Москва : Свято-Тихоновский Православный Университет. 2015. 86 с.
  13. Языкова И. К. Богословие иконы : монография. Москва : Общедоступный Православный Университет, 1995 г. 212 с., ил.

 

References:

  1. Voitovych,V. (2011). Istoriia Vizantii. Vstup do vizantynistyky [History of Byzantium. Introduction to Byzantine Studies]. Lviv: Apriori.
  2. Helytovych, (2005). Bohorodytsia z dytiam i pokhvaloiu (ikony kolektsii Natsionalnoho muzeiu u Lvovi) [The Blessed Virginwith child and praise (icons of the collection of the National Museum in Lviv)]. Lviv: Svichado.
  3. Helytovych, (2008). Sviatyi Mykolai z zhytiiem (ikony XV-XVIII st. Natsionalnoho muzeiu u Lvovi imeni Andreia Sheptytskoho) [Saint Nicholas and his life (icons of XV – XVIII centuries. Andrei Sheptytsky National Museum in Lviv). Lviv: Svichado.
  4. Grenberg, I. (1982). Tekhnologiia stankovoi zhivopisi [Technology of easel painting]. Moscow: Izobrazitelnoe iskusstvo.
  5. Dzhonatan Hill. (2010). Istoriia khrystyianstva [History of Christianity]. Kyiv: Tempora.
  6. Zhehyn,F. (1970). Yazyk zhyvopysnogo proizvedeniia (Uslovnost drevnego iskusstva) [The language of a painting (Conditionality of ancient art)]. Moscow: Iskusstvo,
  7. Krystopchuk, (1999). Tekhnika i tekhnolohiia ikonopys [Technique and technology of icon painting]. In Visnyk Lvivskoi Akademii mystetstv: Vol.10 (pp. 168-185.). Lviv.
  8. Monakhinia Yulianiia (Sokolova). (1995). Trud ikonopistsa [The Painter’s work]. Serhiev Posad: Sviato-Troitskaia Sergieva Lavra.
  9. Otkovych, , & Pylypiuk, V. (1999). Ukrainska ikona XIV – XVIII st. [Ukrainian icon of XIV – XVIII centuries]. Lviv: Svitlo i Tin.
  10. Svientsitska,I. (1996). Ivan Rutkovych i stanovlennia realizmu v ukrainskomu maliarstvi XVII st. [Ivan Rutkovich and the formation of realism in the Ukrainian painting of the 17th century]. Lviv: Naukova dumka.
  11. Stepovyk, (2004). Ikonolohiia i ikonohrafiia [Iconology and iconography]. Ivano-Frankivsk: Nova Zoria.
  12. Sheko, D., & Sukharev, M. I. (2015). Osnovy ikonopisnogo risunka [Fundamentals of icon-drawing]. Moscow: Sviato-Tykhonovskii Pravoslavnyi Universytet.
  13. Yazykova, I. (1995). Bogoslovie ikony” [“Theology of the icon”]. Moscow: Obshchedostupnyi Pravoslavnyi Universitet.

 

Стаття надійшла до редакції 12.01.2020 р.

Опубліковано
2020-02-20