Витинанки різних країн світу

  • Інна Дмитрівна Бровко керівник гуртка «Українські витинанки» Комунального позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості» Дніпровської міської ради, м. Київ, Україна, innela26@gmail.com
  • Анна Володимирівна Корнієнко кандидат педагогічних наук, провідний науковий співробітник лабораторії позашкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН України, м. Київ, Україна, annavkornienko@ukr.net

Анотація

УДК 745/749:374 (100)

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-1-46-51

У статті акцентується увага на вивченні мистецтва витинанки в гуртках декоративно-ужиткового мистецтва на базі закладів позашкільної освіти. Розглядається мистецтво виготовлення витинанок різних країн світу (Мексика, Китай, Ізраїль та ін.), їх символіки та особливості технології. Представлена авторська навчальна програма з позашкільної освіти художньо-естетичного напряму «Витинанка», змістовим компонентом якої є ознайомлення і виготовлення витинанок різних країн. Наведено технологічну карту виконання вихованцями гуртка виробу з кольорового паперу за мотивами китайської витинанки.

Ключові слова: витинанка, витинанки країн світу, витинанка Китаю, методика виготовлення витинанки, заклади позашкільної освіти, вихованці.

 

Корниенко А. В., кандидат педагогических наук, ведущий научный сотрудник лаборатории внешкольного образования Института проблем воспитания НАПН Украины, г. Киев, Украина, annavkornienko@ukr.net;

Бровко И. Д., руководитель кружка «Украинские вышивки» Коммунального внешкольного учебного заведения «Центр детского и юношеского творчества» Днепровского городского совета, г. Киев, Украина, innela26@gmail.com

Вытынанки разных стран мира

В статье акцентируется внимание на изучении искусства вытынанки в кружках декоративно-прикладного искусства на базе учреждений дополнительного образования. В статье рассматривается искусство изготовления вытынанок разных стран мира (Мексика, Китай, Израиль и др.), их символики и особенности технологии. Представлена авторская учебная программа для внешкольного образования художественно-эстетического направления «Вытынанка», содержательным компонентом которой является ознакомление и изготовление вытынанок разных стран. Приведена технологическая карта выполнения воспитанниками кружка изделия из цветной бумаги по мотивам китайской вытынанки.

Ключевые слова: вытынанка, вытынанки стран мира, вытынанка Китая, методика изготовления вытынанки, учреждения внешкольного образования, воспитанники.

 

A.V. Kornienko, PhD in Pedagogy, Leading Researcher of the Laboratory of Out-of-School Education of the Institute of Problems on Education of the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine, annavkornienko@ukr.net;

I.D. Brovko, Head of the Club “Ukrainian Vytynanky” of the Municipal Out-of-School Educational Establishment Center for Children and Youth Creativity, Dnipro City Council, Kyiv, Ukraine, innela26@gmail.com

 

The paper cutting of different countries of the world

The article focuses on the art of paper cutting in the clubs of decorative and applied art in institutions of out-of-school education. Paper cutting is a powerful tool for the formation of spiritual values, national consciousness and patriotism; development of interest in fine arts, in particular, decorative and applied, education of respect for national and world culture, tolerant attitude towards traditions and art of other peoples and countries.

The origins of paper cutting as a form of artistic creativity have traditionally been associated with ancient Chinese traditions of the art of paper-cutting. With all the similarities, the paper cutting of different localities and regions have distinctive features that are characteristic of a particular region, which is indicated in material, shapes, silhouettes, richness of ornaments, symbolism, etc. Paper-cutting of different countries has different names: vytynanka (Ukraine), Jianzhi (China), karpiniai (Lithuania), vyrazanka, (Belarus), wycinanki (Poland), vygryanka (Slovakia), vystriganka (Russia), etc.

The authors present the art of making paper cutting of different countries of the world (Mexico, China, Israel, etc.), reveal their symbolism and peculiarities of the manufacturing technology, illustrate material that allows you to visually compare different paper cutting, analyze their differences and similar features.

The author’s offers their educational program of out-of-school education of the artistic and aesthetic direction “Vytynanka” (“Paper Cutting”, approved by the Ministry of Education of Ukraine). The sequential stages of the implementation of colored paper based on Chinese paper cutting “Fish” for teenagers, who are members of club of decorative and applied arts of institution of out-of-school education, presented in the form of a technological card.

Key words: paper cutting, paper cutting of countries of the world, paper cutting of China, methodology of paper cutting, institution of out-of-school education, pupils.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ: 

  1. Бірюков М.Ю. Консеквентні основи створення паперових художніх композицій. Мистецтво та освіта. Київ : Педагогічна думка, № 4(82), 2016. С. 28–34.
  2. Етнокультурне виховання учнів засобами декоративно-ужиткового мистецтва в умовах позашкільного навчального закладу : метод. по­сіб. / [І. Д. Бровко, А. В. Корнієнко, В. В. Мачуський та інші]; за ред. А. В. Корнієнко. Дніпро : Надруковано ПП Дрига Т.В. 2016. 236 с.
  3. Зазуляк Т.К. Мистецтво витинанки: створюємо декоративну композицію. Мистецтво та освіта. Київ : Педагогічна думка, № 4(86),2017. С. 33–
  4. Збірник навчальних програм з позашкільної освіти для гуртків дитячих закладів оздоровлення та відпочинку[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://iitzo.gov.ua
  5. Из истории искусства художественного вырезания [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://batik-kont.ru/iz-istorii-iskusstva-hudozhestvennogo-vyrezaniya/
  6. Искусство вырезания из бумаги 
    в культуре мира. Режим доступа: http://art-academy.tilda.ws/interesting-1 Назва з екрана.
  7. Калуська Л. В. Народні ремесла як засіб морально-трудового виховання старших дошкільників : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Івано-Франківськ, 1994.169 с.
  8. Компетентнісний підхід у навчально-виховному процесі позашкільного навчального закладу : метод. посіб. / В. В. Вербицький, А. Е. Бойко, А. В. Корнієнко та ін. ; за заг. ред. В. В. Мачуського. Харків : Друкарня «Мадрид», 2015. 178 с. 
  9. Рачкован О. Мистецтво на кінчиках ножиць. Житомир, 2012. 25 с.
  10. Станкевич М. Витинанки і штучні квіти: порівняльний аспект [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/16748/06-Stankevych.pdf?sequence=1 Назва з екрана.
  11. Стрілець О.В. Мистецтво української витинанки у змісті професійної підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва : Навчально-методичний посібник для студентів напряму підготовки 6.020205 Образотворче мистецтво. Переяслав-Хмельницький, 2013. 80 с.
  12. Українська витинанка. Ukrainky.com [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ukrainky.com/article/ukrayinska-vytynanka. Назва з екрана.
  13. Формування ціннісних орієнтирів навчально-виховного процесу у позашкільних навчальних закладах: монографія / за ред. В. В. Мачуського. К. : ТОВ «Видавництво «Сталь», 2017. 220 с.
  14. Ціннісні орієнтири навчально-виховного процесу у позашкільних навчальних закладах: метод. посіб. / А. Е. Бойко, А. В. Корнієнко, О. В. Литовченко та ін.; [за ред. В. В. Мачуського]. Ки]δ : ТОВ «Артмедіа прінт», 2017. 272 с.
  15. Як у хаті витинанка, то й добро стоїть на ґанку [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://kremenptu26.hol.es/files/Vitinanki.doc
  16. Błachowski A. Polska wycinanka łudowa Torun,1986. 96с.
  17. Grabowski I. Wycinanka łudowa. Warszawa, 1955.
  18. Zaidel, D. W. Culture and art: Importance of art practice, not aesthetics, to early human culture. Progress in Brain Research, 237, 2018, 25– URL: https://doi.org/10.1016/bs.pbr.2018.03.001
  19. Vermeersch, L., Vandenbrouckeb, A. Schools and cultural organisations natural partners in art and cultural education (ACE)? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 2014, 1032– URL: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.341
  20. Kenzhebekovna, K. B., Nagimab, S. Some features of decorative and applied arts of Kazakhs in Central Asia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 122, 110–113. URL: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1311

 

References: 

  1. Biriukov, M. Yu. (2016). Konsekventni osnovy stvorennia paperovykh khudozhnikh kompozytsii [Consequential bases of creation of paper art compositions]. Mystetstvo ta Osvita, 4(82), 28-34.
  2. Korniienko, A. V. (Ed.). (2016). Etnokulturne vykhovannia uchniv zasobamy dekoratyvno-uzhytkovoho mystetstva v umovakh pozashkilnoho navchalnoho zakladu [Ethno-cultural educations of students by means of decorative and applied arts in the conditions of out-of-school educational institution]. Dnipro: Nadrukovano PP Dryha T.V.
  3. Zazuliak, T. K. (2017). Mystetstvo vytynanky: stvoriuiemo dekoratyvnu kompozytsiiu [The art of vytynanka (paper cutting): We create a decorative composition]. Mystetstvo ta Osvita, 4(86), 33-39.
  4. Zbirnyk navchalnykh prohram z pozashkilnoi osvity dlia hurtkiv dytiachykh zakladiv ozdorovlennia ta vidpochynku [The collection of educational program of out-of-school education for groups of children’s health and recreation facilities]. Retrieved from: http://iitzo.gov.ua
  5. Iz istorii iskusstva khudozhestvennogo vyrezaniia [From the history of artistic cutting]. Retrieved from: https://batik-kont.ru/iz-istorii-iskusstva-hudozhestvennogo-vyrezaniya
  6. Iskusstvo vyrezaniia iz bumagi v kulture mira [The art of cutting out paper in the culture of the world]. Retrieved from: http://art-academy.tilda.ws/interesting-1
  7. Kaluska, L. V. (1994). Narodni remesla yak zasib moralno-trudovoho vykhovannia starshykh doshkilnykiv [Folk crafts as a means of moral and labor education of senior preschoolers]. (Doctoral dissertation, Ivano-Frankivsk).
  8. Machuskyi, V. V. (Ed.). (2015). Kompetentnisnyi pidkhid u navchalno-vykhovnomu protsesi pozashkilnoho navchalnoho zakladu [Competency approach in the out-of-school educational process]. Kharkiv: Drukarnia Madryd.
  9. Rachkovan, O. (2012). Mystetstvo na kinchykakh nozhyts [Art at the tips of scissors]. Zhytomyr.
  10. Stankevych, M. Vytynanky i shtuchni kvity: porivnialnyi aspect [Vytynanka (paper cutting) and artificial flowers: A comparative aspect]. Retrieved from: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/16748/06-Stankevych.pdf?sequence=1
  11. Strilets, O. V. (2013). Mystetstvo ukrainskoi vytynanky u zmisti profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva [The art of Ukrainian vytynanaka (paper cutting) in the content of the professional training of future teachers of fine arts]. Pereiaslav-Khmelnytskyi.
  12. Ukrainska vytynanka [Ukrainian vytynanaka (paper cutting)]. Ukrainky.com. Retrieved from: https://ukrainky.com/article/ukrayinska-vytynanka
  13. Machuskyi, V. V. (Ed.). (2017). Formuvannia tsinnisnykh oriientyriv navchalno-vykhovnoho protsesu u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh [Formation of value orientations of educational process in out-of-school educational institutions]. Kyiv: TOV «Vydavnytstvo «Stal».
  14. Machuskyi, V. V. (Ed.). (2017). Tsinnisni oriientyry navchalno-vykhovnoho protsesu u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh [Value orientations of educational process in out-of-school educational institutions]. Kyiv: TOV «Artmedia print».
  15. Yak u khati vytynanka, to i dobro stoit na ganku [As there is a vytynanka (papercutting) at house, there is good on the porch. Retrieved from: http://kremenptu26.hol.es/files/Vitinanki.doc.
  16. Błachowski, A. (1986). Polska wycinanka łudowa. [The Polish paper cutting]. Torun.
  17. Grabowski, I. (1955). Wycinanka łudowa [Paper cutting]. Warszawa.
  18. Zaidel, D. W. (2018) Culture and art: Importance of art practice, not aesthetics, to early human culture. Progress in Brain Research, 237, 25-40. https://doi.org/10.1016/bs.pbr.2018.03.001
  19. Vermeersch, L. & Vandenbrouckeb, A. (2014). Schools and cultural organisations natural partners in art and cultural education (ACE)? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 1032-1039. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.341
  20. Kenzhebekovna, K. B., & Nagimab, S. (2014). Some features of decorative and applied arts of Kazakhs in Central Asia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 122, 110-113 https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1311

 

Стаття надійшла до редакції 02.01.2020 р.

Опубліковано
2020-02-19