Таврійські візерунки

  • Наталія Костянтинівна Степанюк учитель образотворчого мистецтва, Навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад І ступеня № 2 «Зоря», м. Миколаїв, Миколаївська область, Україна, natalymazur3@gmail.com

Анотація

УДК [37.017.4:159.923]:398 (Волинське Полісся)

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-1-40-45

Стаття присвячена таврійському розпису – унікальному декоративному мистецтву Миколаївського краю, історії його виникнення й особливостям символіки й орнаментики, кольорової гами та специфіці нанесення елементів зображення. Розкриваються методика опанування таврійського розпису на шкільних уроках образотворчого мистецтва та в умовах гуртка, методи й прийоми навчання учнів початкової школи, які конкретизовані на прикладах виконання ними окремих елементів таврійського розпису й цілісної композиції. Наведено покроковий супровід виконання учнями 1 і 2 класів композицій на основі таврійського розпису, який вивчається в межах тем програми курсу «Мистецтво» у загальноосвітній школі.

Ключові слова: таврійський розпис, уроки образотворчого мистецтва, гурток декоративно-прикладного мистецтва, учні початкової школи.

 

Степанюк Н. К., учитель изобразительного искусства, Учебно-воспитательный комплекс «Дошкольное учебное заведение –общеобразовательное учебное заведение I ступени № 2 «Заря», г. Николаев, Николаевская область, Украина, natalymazur3@gmail.com

Таврийские узоры

Статья посвящена таврийской росписи – уникальному декоративному искусству Николаевского края, истории его возникновения и особенностям символики и орнаментики, цветовой гаммы и специфике нанесения элементов. Раскрываются методика освоения таврийской росписи на школьных уроках изобразительного искусства и в условиях кружка, методы и приемы обучения учащихся начальной школы, конкретизированные на примерах выполнения ними отдельных элементов таврийской росписи и целостной композиции. Представлено пошаговое сопровождение выполнения учениками 1 и 2 классов композиций на основе таврийской росписи, которая изучается в рамках тем программы курса «Искусство» в общеобразовательной школе.

Ключевые слова: таврийская роспись, уроки изобразительного искусства, кружок декоративно-прикладного искусства, ученики начальной школы.

 

N.K. Stepaniuk., Teacher of Fine Arts, Educational Complex “Preschool Educational Institution – General Educational Institution of the 1st Degree No. 2” Zoria”, Mykolaiv, Mykolaiv Region, Ukraine, natalymazur3@gmail.com

Patterns of Tauria

The article is devoted to the painting of Tauria as a unique painting of Mykolaiv Region, its history and features of the image (symbols and ornamentation, colors and specific features of the elements). The painting of Tauria was discovered and named by Evhenia Bondarenko in the 1950s in her travels through the Black Sea. The peculiarities of the painting of Tauria as a unique system of decorative and ornamental decoration are the predominance in the patterns and ornaments of marine, vegetable and animal subjects, the reflection of life associated with the sea, fishing. The main elements of the painting of Tauria are the following: “fish”, “lighthouse”, “jellyfish”, “anchors”, “sailboat”, “seahorse”, “crab”, “wind rose”, and the main brush strokes are called “wave”, “boat”, “cloud”, “drop”, “seagull”, “sailboat”. Each element is different in its technique. The color scheme of the painting of Tauria was formed according to the available natural dyes. The painting of Tauria has its own peculiarities (white and pale-blue background depicting plant and animal elements; the compositional feature is special attitude towards the space, which is not overloaded with details of the decor and allows to focus on the plot, etc.).

The author presents her own pedagogical experience of working in primary school, the teaching method of the painting of Tauria at fine arts lessons in general educational institutions and in extracurricular activity (by the examples of some paintings and complete composition).

The step-by-step support of the painting of Tauria within the subjects of the program of the course “Art” for 1-2 grades schoolchildren in a comprehensive school have been proposed.

Key words: painting of Tauria, fine arts lessons, extracurricular activity, primary school students.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Бондаренко Є. П. Стежки до Лиману : новели. Миколаїв : ВАРТ, 2010.  Ч. 2. – 64 с.
  2. Бондаренко Є. П. Степові скарби. Деякі аспекти народного образотворчого мистецтва Півдня України. Народне мистецтво. № 1–2. С. 48−49.
  3. Велигоцкая И. Украинская народная живопись. Декоративное искусство. Москва, 1976. С. 123–154.
  4. Глухенька Н. Петриківські декоративні розписи. Київ : Мистецтво, 1965. 64 с.
  5. Захарчук-Чугай Р. В., Антонович Є.А. Українське народне декоративне мистецтво. Київ : Знання, 2000. 342 с.
  6. Кушнір В. Особливості декорування традиційного житла українців Буго-Дністровського межиріччя і Буджака. Народна творчість та етнографія. № 4. С. 7−11.
  7. Олейніков Ю. Живописно-філософські творіння. Молодь Миколаївщини. 17 липня.
  8. Паранюк Л., Божкова Г. Таврійський розпис. Унікальний елемент нематеріальної культурної спадщини Миколаївщини. Миколаїв : МОЦНТ та КОР. 2019. 43 с.
  9. Христова Н. «Блакитне диво» Євгенії Бондаренко. Урядовий кур’єр. 26 грудня. С. 16.
  10. Черкесова І. Маяки Євгенії Бондаренко. Освітянська вітрина. С. 123−130.

 

References:

  1. Bondarenko, Ye. P. (2010). Stezhky do Lymanu: novely: Vol. 2 [Paths to the Liman: Novels]. Mykolaiv: VART.
  2. Bondarenko, Ye. P. (2004). Stepovi skarby. Deiaki aspekty narodnoho obrazotvorchoho mystetstva Pivdnia Ukrainy [Prairie treasures. Some aspects of folk fine arts of Southern Ukraine]. Narodne Mystetstvo, 1-2, 48−49.
  3. Veligotskaia, I. (1976). Ukrainskaia narodnaia zhivopis [Ukrainian folk painting]. In Dekorativnoe iskusstvo (pp. 123-154). Moscow.
  4. Hlukhenka, N. (1965). Petrykivski dekoratyvni rozpysy [Petrykivka decorative paintings]. Kyiv: Mystetstvo.
  5. Zakharchuk-Chuhai, R.V., & Antonovych, Ye. A. (2000). Ukrainske narodne dekoratyvne mystetstvo [Ukrainian folk decorative art]. Kyiv: Znannia.
  6. Kushnir, V. (2011). Osoblyvosti dekoruvannia tradytsiinoho zhytla ukraintsiv Buho-Dnistrovskoho mezhyrichchia i Budzhaka [Features of decorating the traditional housing of Ukrainians of the Buho-Dnistrovskyi Inter-River and Budzhaka]. Narodna Tvorchist ta Etnohrafiia, 4, 7−11.
  7. Oleinikov, Yu. (1998, July 17). Zhyvopysno-filosofski tvorinnia [Painting and philosophical creations]. Molod Mykolaivshchyny.
  8. Paraniuk, L., & Bozhkova, H. (2019). Tavriiskyi rozpys. Unikalnyi element nematerialnoi kulturnoi spadshchyny Mykolaivshchyny [Paintings of Tauria. A unique element of the intangible cultural heritage of Mykolaiv Region]. Mykolaiv: MOTsNT ta KOR.
  9. Khrystova, N. (2003, December, 26). «Blakytne dyvo» Yevhenii Bondarenko [“The Blue Miracle” by Yevheniia Bondarenko]. Uriadovyi Kurier.
  10. Cherkesova, I. (2004). Maiaky Yevhenii Bondarenko [Lighthouses of Eugene Bondarenko]. Osvitianska Vitryna (pp. 123−130).

 

Стаття надійшла до редакції 19. 01. 2020 р.

Опубліковано
2020-02-19