Фольклор Волинського Полісся в національному вихованні особистості

  • Оксана Петрівна Крусь старший викладач, Рівненський гуманітарний університет, м. Рівне, Україна, oksanakrusop@gmail.com

Анотація

УДК [37.017.4:159.923]:398 (Волинське Полісся)

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-1-35-39

Автор акцентує увагу на важливості пізнання людиною рідного фольклору, що визначає загальну духовну культуру особистості та є основою її національної самоідентифікації. Підкреслюється пріоритетність педагогічного принципу культуровідповідності в опануванні фольклору. Порушується проблема збереження та успадкування народнопісенної творчості, передусім, рідного краю. Описано деякі унікальні пісні та обрядові дійства, зібрані на Волинському Поліссі. Пісенний матеріал буде корисний у роботі зі школярами різного віку на уроках і в позаурочний час.

Ключові слова: національне виховання, пісенний фольклор, мелос Волинського Полісся, архаїчні обряди, принцип культуровідповідності, регіональний аспект.

 

Крусь О. П., старший преподаватель, Ровенский гуманитарный университет, г. Ровно, Украина, oksanakrusop@gmail.com

Фольклор Волынского Полесья в национальном воспитании личности

Автор акцентирует внимание на важности познания человеком родного фольклора как основы общей духовной культуры личности и фундамента ее национальной самоидентификации. Определена приоритетность соблюдения педагогического принципа культуросоответствия в изучении фольклора. Актуализирована проблема сохранения и наследования человеком народно-песенного творчества, прежде всего, родного края. Описаны некоторые уникальные песни и обрядовые действа, записанные на Волыни. Представленный песенный материал будет полезным в работе с учащимися разного возраста на уроках и во внеурочное время.

Ключевые слова: национальное воспитание, песенный фольклор, мелос Волынского Полесья, архаические обряды, принцип культуросоответствия, региональный аспект.

 

Krus O. P. Senior Lecture, Rivne State University of Humanities, Ukraine, Rivne, Ukraine, roksanakrusop@gmail.com

Folklore of Volyn Polissia in national education of personality

The author emphasizes the importance of person’s knowing of native folklore that is a powerful factor not only of national-patriotic, but also because of its multifaceted content – aesthetic, ethical, ecological, civic, social, etc. education, which together form the basis of its national self-identification and creates the foundation of a common spiritual personal culture.

The pedagogical principle of cultural correspondence in knowledge of folklore has a higher priority, which means that educational process focuses on formation of a valuable attitudes towards folk song. It is important to learn folk song in the context of other types of folklore. The problem of finding adequate ways to preserve and inherit folklore the native land in the local aspects, will be adequate for the contemporary educational space and the requests of modern schoolchildren. Some unique regional peculiarities of songs of different genres (family-household, calendar-ritual, social-everyday life songs, ancient Russian epics, ballads, dumas and historical songs, etc.), as well as ritual actions recorded in Volyn Polissia have been described. The pedagogical potential of this valuable treasure of national culture in the context of national education of personality in the unity of socio-cultural component and emotional-aesthetic information has been specified. Moreover, folk melos is an artistic and generalizing way of knowing one’s people in their historical formation, mindset and cultural expression, a way of communication with the past in the projection of the present and future. The author gives music examples and lyrics as well as a description of ceremonial activities that will be useful both in the preparation of the art teacher and in teaching art to pupils of different ages at lessons and extracurricular activity.

Key words: national education, song folklore, melody of Volyn Polissia, archaic rituals, principle of cultural correspondence, regional aspect.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Бех І. Д. Особистісно-орієнтована модель виховання як науковий конструкт. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Умань : УДПУ ім. Павла Тичини, 2002. Вип. 3. С. 143–156.
  2. Гапон Л. Інсценізація весільних обрядів : навч. посібн. Рівне : РДГУ, 2006. 148 с.
  3. Колесса Ф. М. Народна музика на Поліссі. Київ : Наукова думка, 1989. 120 с.
  4. Комаровська О. А. Ціннісний контекст мистецької освіти. Topical issues of pedagogy: Collective monograph. Edizioni Magi, Roma, Italia, 2019. P.131−155.
  5. Крусь О. П. Історія української музики від витоків до середини ХІХ століття : навч.-метод. посібн. Луцьк : Надстир’я, 1999. 138 с.
  6. Полесье. Материальная культура / В. К. Бондарчик, И. Н. Браим, Н. И. Бураковская и др.; АН УССР. Львовское отделение Института искусствоведения, фольклора и этнографии им. М. Ф. Рыльского. Киев : Наукова думка, 1988. 448 с.
  7. Ой дай, Боже, за рік Куста діждати: Кустові пісні, записані на Рівненському Поліссі. Рівне : РОУС, 2005. 58 с.
  8. Шанюк В. І. Нотатник, писаний життям… Швед Б. Поліщуки. Рівне, 2007. С. 7–14.
  9. Komarovska Oksana, Krus Oksana. Historical and Pedagogical Aspects of National Education of Youth: Folklore Studies of Ukrainian Song / Intellectual Archive. Toronto: Shiny Word.Corp. (Canada). January – March 2019, Volume 8, Number 1, Рр. 108–116.

 

References:

  1. Bekh, I. D. (2002). Osobystisno-oriientovana model vykhovannia yak naukovyi konstrukt [Person-oriented model of education as a scientific construct]. In Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly: Vol. 3 (pp. 143–156). Uman: UDPU im. Pavla Tychyny.
  2. Hapon, L. (2006). Instsenizatsiia vesilnykh obriadiv [Dramatization of wedding ceremonies]. Rivne: MRDHU.
  3. Kolessa, F. M. (1989). Narodna muzyka na Polissi [Folk music in Polissia]. Kyiv: Naukova dumka.
  4. Komarovska, O. A. (2019). Tsinnisnyi kontekst mystetskoi osvity [The value context of art education]. In Topical issues of pedagogy (pp. 131−155). Edizioni Magi, Roma, Italia.
  5. Krus, O. P. (1999). Istoriia ukrainskoi muzyky vid vytokiv do seredyny XIX stolittia [History of Ukrainian music from the beginnings to the middle of the XIX century]. Lutsk: Nadstyria.
  6. Bondarchik, V. K., Braim, I. N., Burakovskaia, N. I. (1988). Materialnaia kultura [Material culture]. Kyiv: Naukova dumka.
  7. Oi dai, Bozhe, za rik Kusta dizhdaty: Kustovi pisni, zapysani na Rivnenskomu Polissi [Oh God, for the year of the Bush to wait: Bush songs recorded in Rivne Polissia]. (2005). Rivne: ROUS.
  8. Shaniuk, V. I. (2007). Notatnyk, pysanyi zhyttiam… [Notepad written by Life…]. In Shved B., Polishchuky (pp. 7–14). Rivne.
  9. Komarovska, O., & Krus, O. (2019, January–March). Historical and pedagogical aspects of national education of youth: Folklore studies of Ukrainian song. Intellectual Archive: Vol. 8, No, 1 (pp. 108-116). Toronto: Shiny Word.Corp. (Canada).

 

Стаття надійшла до редакції 19. 01. 2020 р.

Опубліковано
2020-02-19