Впровадження методики Далькроза в навчання дітей музики

  • Катерина Володимирівна Завалко доктор педагоігчних наук, професор НАПУ ім М.П.Драгоманова, Київ, katrinzviolin@gmail.com

Анотація

УДК[37.091.33:78]:373.2(Далькроз)

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-1-27-31, 34

У статті розглядаються основні положення методики музичного виховання і навчання Е. Жака-Далькроза – евритмії – та аналізується досвід її впровадження автором в Україні. Детально висвітлюються завдання, які вирішує дана методика, її принципи та основні положення. Розглядаються вікові особливості дошкільників у опануванні основних навичок і музичних понять у методиці Далькроза. Розуміння основних принципів цієї методики дозволяє будь-який урок навчання гри на музичному інструменті та урок музики в школі доповнити вправами, що ефективно розвивають музичні здібності вихованців.

Ключові слова: евритмія, Е. Жак-Далькроз, розвиток чуття ритму, музичні здібності, дошкільники.

 

Завалко Е. В., доктор педагогических наук, профессор НПУ им. М. П. Драгоманова, Киев, Украина, katrinzviolin@gmail.

Внедрение методики Далькроза в обучение детей музыке

В статье рассматриваются основные положения методики музыкального воспитания и обучения Э. Жака-Далькроза – эвритмии – и анализируется опыт ее внедрения автором в Украине. Подробно раскрываются задания, которые решает данная методика, ее принципы и основные положения. Рассматриваются возрастные особенности дошкольников в овладении основными навыками и музыкальными понятиями в методике Далькроза. Понимание основных принципов методики позволяет любой урок обучения игре на инструменте или урок музыки в школе дополнить упражнениями, которые эффективно развивают музыкальные способности учеников.

Ключевые слова: эвритмия, Э. Жак-Далькроз, развитие чувства ритма, музыкальные способности, дошкольники.

 

K.VZavalko, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor of National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv, Ukraine, katrinzviolin@gmail.

Іmplementation of the Dalcroze method in children music teaching

In the article the method of musical education of E. Jacques-Dalcroze is analyzed and the ways of its implementation in the national music education are considered. Emil Jacques-Dalcroze created his own music education system, which is to teach children music and musicianship through the development of musical perception and rhythm. Rhythm is seen as a leading factor in musical education, and the development of rhythm sensation creates the conditions for the formation of other components of children's musicality and their artistic taste. The developed system also promotes active improvement of musical hearing, mastering children with creative instrumental and motor improvisation.

It is also a universal method of teaching music, as it adapts to lessons of different ages, with different levels of preparation, and to different musical cultures and eras.

There are three parts of the system: rhythmic gymnastics; solfeggio and hearing education; musical-plastic improvisations. The basic principles of eurythmics include: theory following practice; listening is the basis of music training; self-expression is the most important purpose of eurythmics; joy is the unity of body, mind and spirit and so on. The Dalcroze teaching process takes place in a certain sequence, first attracting the student's attention, then concentrating attention, memorizing material, completing tasks, varying tasks and automating musical skills.

Initial lessons with children on the Dalcroze musical education system are of the nature of the game, as the game is at the same time a manifestation of children's natural need for activity, and on the other - an expression of children's joy. During the lessons, the children get acquainted with the rhythmic, dynamic, sound-level features of the musical piece, combining auditory ideas with movement, and then gradually transit to mastering the musical literacy.

Thus, it is difficult to implement the Dalcroze method in the practice of a music teacher, since eurythmics lessons require appropriate qualification and training. At the same time, understanding the basic principles of the Dalcroze technique allows one to enrich any lesson in playing a musical instrument or a lesson in musical art at school by exercises that allow you to effectively develop the musical abilities of students.

Key words: eurythmics, E. Jacques-Dalcroze, development of a sense of rhythm, musical abilities, preschoolers.

 

СПИСОК ДЕЖЕРЕЛ

  1. Жак-Далькроз Э. Ритм. Москва : Издательский дом «Классика-ХХІ», 2008. 248 с.
  2. Завалко К. В. Педагогічна інноватика в теорії та практиці музичної освіти : монографія. Черкаси : Друкарня «Черкаський ЦНП», 2013. 520 с.
  3. Кущ В., Фролкин В. Предмет «Ритмика» в музыкальном воспитании (к истории и теории). Художественное воспитание подрастающего поколения: проблемы и перспективы. Новосибирск, 1998.
  4. Bachmann Marie-Laure. Dalcroze Today: An education through and into music. Oxford: Clarendon press, 1991. 392 p.
  5. Findlay E. Rhythm and Movement: Applications of Dalcroze Eurhythmics. Alfred Music, 1995. 96 p.
  6. Hoge Mead V. Dalcroze Eurhythmics in Today's Music Classroom. SCHOTT – EAMC, 1996. 232 p.
  7. Jaques Dalcroze E. Rhythm, Music and Education. Bibliolife, 2013. 322 p.
  8. Nivbrant Wedin E. Playing music with the whole body – eurhythmics and motor development. Gehrmans Musikförlag, 2015. 312 p.
  9. Schnebly-Black J., Moore Stephen F. Rhythm: One on One. Alfred Publishing, 2004. 148 p.
  10. Schnebly-Black J., Moore Stephen F. The Rhythm inside: connecting body, mind and spirit through music. Alfred Publishing, 2003. 147
  11. Timothy Caldwell J. Expressive singing: Dalcroze Eurhythmics for Voice. Prentice Hall, 1995. 177 p.
  12. Vanderspar E. Teaching Rhythmics: Principles and Guidelines for Teachers of Dalcroze Eurhythmics. Dalcroze Society UK, 2005. 47 p.
  13. Weber M. Rhythmics, solfege… a path towards music. Geneva: Jaques Dalcroze Istitute, 2019. 261 p.
  14. Zavalko K. Improvisational as an effective method of initial violin tuition. Proceedings: 3rd International Conference of Dalcroze Studies (ICDS3), 30.07–03.08.2017, Quebec, Canada. P.
  15. Zavalko K. Utilizing the Dalcroze method to improve teaching children to play violin. Proceedings: The First International Conference of Dalcroze Studies, 24–26 july 2013, Coventry, United Kingdom. P.

 

References:

  1. Zhak-Dalkroz, E. (2008). Ritm [Rhythm]. Moscow: Klassika- ХХІ.
  2. Zavalko, K.V. (2013). Pedahohichna innovatyka v teorii ta praktitsi muzichnoi osvity [Pedagogical innovation in theory and practice of music education]. Cherkasy: Drukarnia “Cherkaskyi TsNP”.
  3. Kushch, V., & Frolkin, V. (1998). Predmet “Ritmika” v muzykalnom vospitanii (k istorii i teorii) [The subject of “Rhythmics” in musical education (history and theory)]. In Hudozhestvennoe vospitanie podrastaiushchego pokoleniia: problemy i perspektivy. Novosibirsk.
  4. Bachmann Marie-Laure (1991). Dalcroze Today: An education through and into music. Oxford: Clarendon press.
  5. Findlay, E. (1995). Rhythm and movement: Applications of Dalcroze eurhythmics. Alfred Music,
  6. Hoge Mead  V. (1996). Dalcroze eurhythmics in today's music classroom. SCHOTT–EAMC.
  7. Jaques Dalcroze E. (2013). Rhythm, music and education. Bibliolife.
  8. Nivbrant Wedin, E. (2015). Playing music with the whole body – eurhythmics and motor development. Gehrmans Musikförlag.
  9. Schnebly-Black J., Moore S. F. (2004). Rhythm: One on one. Alfred Publishing.
  10. Schnebly-Black J., & Moore S. F. (2003). The Rhythm inside: connecting body, mind and spirit through music. Alfred Publishing.
  11. Caldwell, T. J. (1995). Expressive singing: Dalcroze eurhythmics for voice. Prentice Hall
  12. Vanderspar, E. (2005). Teaching rhythmics: Principles and guidelines for teachers of Dalcroze eurhythmics. Dalcroze Society, UK.
  13. Weber, M. (2019). Rhythmics, solfege… a path towards music. Geneva: Jaques Dalcroze Istitute.
  14. Zavalko, K. (2017). Improvisational as an effective method of initial violin tuition. Proceedings: 3rd International Conference of Dalcroze Studies (ICDS3), July 30 – August 3. Quebec, Canada.
  15. Zavalko, K. (2013). Utilizing the Dalcroze method to improve teaching children to play violin. Proceedings: The First International Conference of Dalcroze Studies, July 24–26. Coventry, United Kingdom.

 

Стаття надійшла до редакції 13.11.2019 р.

Опубліковано
2020-02-19