Інтеграція? Інтеграція. Інтеграція… Інтеграція! (Поліцентрична інтеграція змісту загальної мистецької освіти)

  • Людмила Михайлівна Масол кандидат педагогічних наук, науковий керівник і експерт проекту ЮНЕСКО з мистецької освіти в Україні, м. Київ, Україна, lmasol@ukr.net

Анотація

УДК -044.247:[37:7]:159.923.2

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-1-20-27

У статті розкрито сутність феномену інтеграції в теорії педагогіки, висвітлено її філософські, культурологічні та психологічні основи. Наголошено на значенні культурних та естетичних універсалій і полімодальної сутності людської психіки для інтегративних педагогічних процесів. Висвітлено роль образних асоціацій, синестезії, емоційного інтелекту, синкретизму дитячого мислення і художньої творчості в мистецькій освіті.

Обґрунтовано авторську концепцію поліцентричної інтеграції змісту загальної мистецької освіти, що стала науковим фундаментом для конструювання інтегрованого курсу «Мистецтво» і лінійки підручників для учнів 1–11 класів. Представлено класифікацію видів інтеграції, інтеграційні механізми й форми синтезу мистецтв.

Визначено провідні інтегратори змісту курсу «Мистецтво» в початковій, основній і старшій профільній школі, які зумовлюють його дидактичну структуру й тематичну композицію. Висвітлено деякі особливості реалізації розроблених концептуальних ідей у початкових класах відповідно до стратегій і вимог Нової української школи.

Ключові слова: загальна мистецька освіта, концепція поліцентричної інтеграції, зміст і структура інтегрованого курсу «Мистецтво», підручники, інтегратори.

 

Масол Л.М., кандидат педагогических наук, научный руководитель и эксперт проекта ЮНЕСКО по художественного образования в Украине, г. Киев, Украина, lmasol@ukr.net

Интеграция? Интеграция. Интеграция… Интеграция! (Полицентрическая интеграция содержания общего художественного образования)

В статье раскрыта сущность феномена интеграции в теории педагогики, освещены его философско-эстетические, культурологические и психологические основы. Акцентировано значение культурных и эстетических универсалий, а также полимодальности человеческой психики для интегративных педагогических процессов. Освещена роль образных ассоциаций, синестезии, эмоционального интеллекта, синкретизма детского художественного мышления и творчества в общем художественном образовании.

Обоснована авторская концепция полицентрической интеграции содержания общего художественного образования, которая стала научным фундаментом для конструирования интегрированного курса «Искусство» и линейки учебников для учащихся 1–11 классов, в которых реализована данная концепция. Представлена классификация видов интеграции, интеграционные механизмы и формы синтеза искусств.

Определены ведущие интеграторы содержания курса «Искусство» в начальной, основной и старшей профильной школе, которые обусловили его дидактическую структуру и тематическую композицию. Освещены некоторые особенности реализации разработанных концептуальных идей в начальных классах в соответствии со стратегиями Новой украинской школы.

Ключевые слова: общее художественное образование, концепция полицентрической интеграции, содержание и структура интегрированного курса «Искусство», учебники, интеграторы.

 

M. Masol, PhD in Pedagogy, Scientific Advisor and Expert of the UNESCO Arts Education Project in Ukraine, Kyiv, Ukraine, lmasol@ukr.net

Integration? Integration. Integration… Integration! (Polycentric Integration of the Content of General Art Education)

This article unveils the essence of integration in the theory of pedagogy and highlights its philosophical, culturological and psychological foundations. Cultural and aesthetic universals and the polymodal essence of the human psyche are claimed to be imperative for integrated pedagogical processes. Attention is also paid to the role of imaginative associations, synaesthesia, emotional intelligence and syncretism of children’s thinking and of their artistic creativity.

The author’s conception of polycentric integration of the content of general art education is corroborated. This conception has become the scholarly basis not only for designing the content and structure of the integrated course “Art” at Ukrainian primary and secondary schools, but also for a series of textbooks for pupils from the first to the eleventh school year. In addition, the article provides a classification of the kinds of integration, integration mechanisms and forms of the synthesis of arts.

Moreover, the leading integrators of the content of the course “Art” are outlined in the context of primary, basic and high vocational education. These integrators predetermine the didactic structure and thematic composition of the course in question. Finally, some features of the application of the author’s conceptual ideas at primary school are examined in light of the strategies and requirements of the New Ukrainian School.

Integration of the content of general art education (external and internal, conceptual and ideological, general or partial) promotes development of appropriate integrative art and pedagogical technologies considering the age-related characteristics of students and requirements of the New Ukrainian School. Therefore, the technological aspects of the author’s concept of poly-centric integument will be in future issues of the journal “Art and Education”.

Key words: general art education, the concept of polycentric integration, the content and structure of the integrated course “Art”, textbooks, integrators.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249613934 (дата звернення: 11.10.19).
  2. Типові освітні програми (МОН України). URL: https://mon.gov.ua/ ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programidlya-pochatkovoyi-shkoli (дата звернення: 15.11.17).
  3. Выготский Л. Воображение и творчество в детском возрасте. URL: https://twіrpx.com/file/21852/ (дата звернення: 11.10.19).
  4. Данилюк А. Теория интеграции образования. Ростов-на-Дону, 2000. 440 с.
  5. Клепко С. Інтегративна освіта і поліморфізм знання. Київ – Полтава – Харків, 1998. 360 с.
  6. Масол Л. Загальна мистецька освіта: теорія і практика : монографія. Київ : Промінь, 2006. 432 с.
  7. Масол Л. Методика навчання мистецтва в основній школі : методичний посібник для вчителя. Київ : Шк. світ, 2012. 128 с.
  8. Масол Л. Нова українська школа: Методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу : навчально-методичний посібник. Київ : Генеза, 2019. 208 с. : іл.
  9. Масол Л. Мистецтво : Рівень стандарту, профільний рівень: підручник для 10 (11) класу закладів загальної середньої освіти. Київ : ВД «Освіта», 2019. 208 с. : іл.
  10. Савченко О. Дидактика початкової школи : підручник для студентів педагогічних факультетів. Київ : Генеза, 2002. 368 с.

 

References:

  1. Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku [Concept of realization of state policy in the sphere of reforming of general secondary education “New Ukrainian School” for the period till 2029]. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249613934
  2. Typovi osvitni prohramy [Typical educational programs]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programidlya-pochatkovoyi-shkoli
  3. Vygotskii, L. (1997). Uiava i tvorchist u dytiachomu vitsi [Imagination and creativity in childhood]. Retrieved from: https://twirpx.com/file/21852/
  4. Danyliuk, A. (2000). Teoriia intehratsii obrazovaniia [The theory of integration of education]. Rostov-na-Donu.
  5. Klepko, S. (1998). Intehratyvna osvita i polimorfizm znannia [Integrative education and polymorphism of knowledge]. Kyiv – Poltava – Kharkiv.
  6. Masol, L. (2006). Zahalna mystetska osvita: teoriia i praktyka [General Art Education: Theory and practice]. Kyiv: Promin.
  7. Masol, L. (2012). Metodyka navchannia mystetstva v osnovnii shkoli [Methods of teaching art in primary school]. Kyiv: Shkilnyi svit.
  8. Masol, L. (2019). Nova ukrainska shkola: Metodyka navchannia intehrovanoho kursu «Mystetstvo» u 1-2 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [New Ukrainian School: Teaching methods of integrated Art course in 1-2 grades of general secondary education institutions on the basis of competence approach]. Kyiv: Heneza.
  9. Masol, L. (2019). Mystetstvo: Riven standartu, profilnyi riven: pidruchnyk dlia 10 (11) klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Art: Level standard, profile level: a textbook for the 10 (11) class of general secondary education institutions]. Kyiv: VD «Osvita».
  10. Savchenko, O. (2002). Dydaktyka pochatkovoi shkoly [Primary school didactics]. Kyiv: Heneza.

 

Стаття надійшла до редакції 29.01.2020 р.

Опубліковано
2020-02-19