Постнекласичні актуалітети вищої мистецької освіти: онтологічний вимір

  • Марія Михайлівна Ткач докторант Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, кандидат педагогічних наук, доцент, м. Київ, Україна, m.m.tkach1@gmail.com

Анотація

УДК [-021.68:7.03`02]:[378:7]:111.1

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-1-14-20

Постнекласичні актуалітети вищої мистецької освіти: онтологічний вимір

Проаналізовано основні положення постнекласичної раціональності та визначено її вплив на явища культури. Обґрунтовано логіку реактуалізації онтології в контексті постнекласики. Досліджено розгортання процесу становлення західноєвропейської онтологічної традиції в історико-філософському дискурсі й виокремлено дослідження онтології мистецтва. Автором виявлено основні протиріччя у системі мистецької освіти (загальної та вищої) з урахуванням постнекласичної реальності. Схарактеризовано візію сучасної вищої мистецької освіти в контексті людиномірної онтології, з’ясовано методологічну цінність постнекласичного знання для формування цілісного професійного світорозуміння майбутнього вчителя музичного мистецтва та визначено основні пріоритети постнекласичної дидактики в змісті вищої мистецької освіти.

Ключові слова: постнекласика, постнекласична раціональність, онтологія, людиномірність буття, вища мистецька освіта, майбутній учитель музичного мистецтва, професійне світорозуміння.

 

Ткач М. М., докторант Института педагогического образования и образования взрослых имени Ивана Зязюна НАПН Украины, кандидат педагогических наук, доцент, г. Киев, Украина, m.m.tkach1@gmail.com

Постнеклассические актуалитеты высшего художественного образования: онтологическое измерение

Проанализированы основные положения постнеклассической рациональности и определено ее влияние на явления культуры. Обоснована логика реактуализации онтологии в контексте постнеклассики. Исследовано развертывание процесса становления западноевропейской онтологической традиции в философско-историческом дискурсе и выделены исследования онтологии искусства.

Автором выявлены основные противоречия в системе художественного образования (общего и высшего) с учетом постнеклассической реальности. Определена визия современного высшего художественного образования в контексте человекомерной онтологии, выяснена методологическая ценность постнеклассического знания для формирования целостного профессионального миропонимания будущего учителя музыкального искусства и обозначены основные приоритеты постнеклассической дидактики в содержании высшего художественного образования.

Ключевые слова: постнеклассика, постнеклассическая рациональность, онтология, человекомерность бытия, высшее художественное образование, будущий учитель музыкального искусства, профессиональное миропонимание.

 

М.М. Tkach,  Doctoral Student of Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical Education and Adult Education, National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Kyiv, Ukraine, m.m.tkach1@gmail.com

Post-nonclassical actualities of higher artistic education: ontological measurement

The article analyzes the basic provisions of post-nonclassical rationality and determines its influence on the phenomenon of culture. The logic of reactualization of ontology is substantiated in connection with the affirmation of the human-based, value-based characteristics of being from the standpoint of post-nonclassical rationality. It has been researched that the formation of the Western European ontological tradition in the historical and philosophical discourse took place in two directions: ontology as a necessary component of classical theory of cognition and nonlinear ontology in nonclassical philosophy.

The author has proved that revealing the essential (ontological) foundations of musical art is an urgent task of modern art education, both general and higher. Instead, the challenges of the information society cause serious contradictions in the system of artistic education, since the applied concept of understanding music in the educational process prevails over the axiological one. In this regard, the requirements for the professional training of a future music teacher taking into account the post-nonclassical reality are growing significantly. This refers a new vision of higher artistic education, the search for a new methodology in the context of human ontology, strengthening the components of informal pedagogical practices in the content of education and the like. According to the author, it will contribute to the modernization of modern higher artistic education, further deepening its ontological and ideological orientation, strengthening methodological and methodological tools, etc. As a result, it will have a positive impact on the training of competitive professionals with a formed holistic professional worldview, able to identify unique values of the profession, generate new ideas and realize them, understand the world through the profession and their place in it by interpreting and constructing their own meanings and truths.

Key words: post-nonclassics, post-nonclassical rationality, ontology, human-based being, higher artistic education, a future music art teacher, professional worldview.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Алиева Н. З. Постнеклассическое естественнонаучное образование: концептуальные и философские основания : монография. Москва : Академия Естествознания, 2008. 512 с.
  2. Архипова О. В. Идея образования в контексте постнеклассической культуры : автореф. дисс. … д-ра фил. наук : 24.00.01. Санкт-Петербург, 2012. 49 с.
  3. Беляева Л. А., Чугаева И. Г. Музыкальное образование и экзистенциальный опыт человека: философско-методологический и методический аспекты. Педагогическое образование в России. № 8. С. 13–19. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/muzykalnoe-obrazovanie-i-ekzistentsialnyy-opyt-cheloveka-filosofsko-metodologicheskiy-i-metodicheskiy-aspekty/viewer (дата звернення: 17. 12. 2019).
  4. Бодина Е. А. О методологической подготовке педагога-музыканта. Образование и наука. № 3 (112). С. 22–34.
  5. Головко Б. А. Онтологія існування людини у Мартіна Гайдеггера. Феноменологія буття людини: сучасна західноєвропейська рефлексія. Київ : Український Центр духовної культури. 1999. С. 161–200.
  6. Зязюн І. А. Філософія педагогічної дії : монографія. Черкаси : Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. 608 с.
  7. Кремінь В. Г. Сучасний навчальний процес як синергетична система. Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія / за ред. В. Кременя та ін. Київ : ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. С. 21–46.
  8. Клюев А. С. Музыка. Философия. Синергетика. СПб. : Астерион, 2012. 200 с.
  9. Кормин Н. А. Онтология эстетического. Москва : Наука, 1992. 113 с.
  10. Лосев А. Ф. Форма. Стиль. Выражение. Москва : Мысль, 1995. 345 с.
  11. Медушевский В. В. Таинственные энергии музыки. Музыкальная академия. № 3. С. 324–325.
  12. Моисеев В. И. Образцы постнеклассической интегральной философии (Лекция в ИНИОН РАН 27 сентября 2016 г.). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obrazy-postneklassicheskoy-integralnoy-filosofii-lektsiya-v-inion-ran-27-sentyabrya-2016-g/viewe (дата звернення: 14. 12. 2019).
  13. Олексюк О. М. Розвиток духовного потенціалу особистості у постнекласичній мистецькій освіті : монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2019. 268 с.
  14. Олексюк О. М., Ткач М. М., Лісун Д. В. Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : колект. монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 164 с.
  15. Степин В. С. Классика, неклассика, постнеклассика: критерии различения. Постнеклассика: философия, наука, культура : коллективная монография / отв. ред. Л. П. Киященко, В. С. Степин. СПб. : Издательский дом «Міръ», 2009. С. 249–295.
  16. Субетто А. И. Онтология компетентностного подхода в образовательной системологии. Сибирский педагогический журнал. Новосибирск, 2009. № 1. С. 100–126.
  17. Ткач М. М. Універсалії педагогічної культури в структурі професійного світорозуміння майбутнього вчителя музики. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія : зб. статей. Ялта : РВВ КГУ, 2014. Вип. 45. Ч. 3. С. 227–
  18. Ткач М. М. Професійне світорозуміння майбутнього вчителя музичного мистецтва у контексті постнекласики. Proceeding of the X International Scientific and Practical Conference «Social and Economic Aspects of Education in Modern Society». RS Global S. z O.O., Warsaw, Poland, 2019. Vol. 2. P. 51–55.
  19. Ткач М. М., Бондаренко Л. А. Герменевтичні методи у фаховій підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Вип. 37(3), Том ІІ (22): Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». Київ : Гнозис, 2017. С. 114–
  20. Шатунова Т. М. Социальный смысл онтологии эстетического : автореф. дисс. … д-ра фил. наук: 09.00.11. Казань, 2008. 47 с.
  21. Щербакова А. И. Философия музыки и музыкального образования : учебное пособие. Москва : ООО «Учебно-методический издательский центр «ГРАФ-ПРЕСС», 2008.Ч. 1. 256 с.

 

References:

  1. Aliieva, N. Z. (2008). Postneklassicheskoe estestvennonauchnoe obrazovaniie: kontseptualnye i filosofskiie osnovania [Post-nonclassical science education: Conceptual and philosophical foundations]. Moscow: Izdatelstvo «Akademia Estestvoznania».
  2. Arkhipova, О. V. (2012). Idea obrazovania v kontekste postneklassicheskoi kultury [The idea of education in the context of post-nonclassical culture]. (Dissertation Abstract, St. Petersburg).
  3. Beliaeva, L. A., & Chugaeva, I. H. (2017). Muzykalnoie obrazovaniie i ekzistentsialnyi opyt cheloveka: filosofsko-metodologicheskii i metodicheskii aspekty [Music education and existential experience of being human: Philosophical, methodological and methodic aspects]. Pedagogicheskoie obrazovaniie v Rossii, 8, 13-19. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/muzykalnoe-obrazovanie-i-ekzistentsialnyy-opyt-cheloveka-filosofsko-metodologicheskiy-i-metodicheskiy-aspekty/viewer
  4. Bodina, Ye. A. (2014). O metodologicheskoi podgotovke pedagoga-muzykanta [On methodological training of music teacher]. Obrazovaniie i Nauka, 3 (112), 22-34.
  5. Holovko, B. A. Ontolohia isnuvannia liudyny u Martina Haideggera. Fenomenolohia buttia liudyny: suchasna zahidnoievropeiska refleksia. [Ontology of human existence in Martin Heidegger. Phenomenology of being human: Contemporary Western European Reflection]. Kyiv: Ukrainskyi Tsentr duhovnoi kultury.
  6. Ziaziun, І. А. (2008). Filisofia pedahohichnoi dii [Philosophy of pedagogical action]. Cherkasy: Vyd. vid ChNU imeni Bogdana Khmelnytskoho.
  7. Kremin, V. H. (Ed.). (2013). Suchasnyi navchalnyi proces yak synerhetychna systema [Modern educational process as a synergistic system]. In Osvitni reformy: misiia, diisnist, refleksiia (pp. 21-46). Kyiv: TOV «Vydavnyche pidpryiemstvo «EDELVEIS».
  8. Kliuiev, A. S. (2012). Muzyka. Filosofia. Sinergetika [Music. Philosophy. Synergetics]. St. Petersburg: Asterion.
  9. Kormin, N. A. (1992). Ontologia esteticheskogo [Ontology of aesthetic]. Moscow: Nauka.
  10. Losev, A. F. (1995). Forma. Stil. Vyrazheniie. [Form. Style. Expression]. Moscow: Mysl.
  11. Medushevskii, V. V. (1992). Tainstvennye energii muzyki [The mysterious energies of music]. Muzykalnaia Akademia, 3, 324-325.
  12. Moiseev, V. I. (2016). Obraztsy postneklassicheskoi integralnoi filosofii. [Models of post-non-classical integral philosophy]. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/obrazy-postneklassicheskoy-integralnoy-filosofii-lektsiya-v-inion-ran-27-sentyabrya-2016-g/viewe
  13. Oleksiuk, O. M. (2017). Rozvytok dukhovnogo potentsialu osobystosti u postneklasychnii mystetskii osviti [Development of spiritual potential of personality in post-nonclassical artistic education]. Kyiv: Kyiv. un-t im. B. Grinchenka.
  14. Oleksiuk, О. М., Tkach, М. М., & Lisun, D. V. (2013). Germenevtychnyi pidkhid u vyshchii mystetskii osviti [Hermeneutical approach in higher artistic education]. Kyiv: Kyiv. un-t im. B. Grinchenka.
  15. Stepin, V. S. (Ed.). (2009). Klassika, neklassika, postneklassika: kriterii razlicheniia [Classics, nonclassics, post-nonclassics: Criteria of distinction]. In Postneklassika: filosofia, nauka, kultura. St. Petersburg: Izdatelskii dom «Mir».
  16. Subetto, A. I. (2009). Ontologiia kompetentnostnogo podkhoda v obrazovatelnoi sistemologii [Ontology of competence approach in educational systemology]. Sibirskii Pedagogicheskii Zhurnal, 1, 100-126.
  17. Tkach, М. М. (2014). Universalii pedahohichnoi kultury v strukturi profesiinoho svitorozuminnia maibutnioho vchytelia muzyky [Universals of pedagogical culture in the structure of professional outlook of future music teacher]. In Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Seriia: Pedahohika i Psikholohia: Vol. 45, Issue 3 (pp. 227-233). Yalta: RVV KHU.
  18. Tkach, М. М. (2019). Profesiine svitorozuminnia maibutnioho vchytelia muzychnoho mystetstva u konteksti postneklasyky [Professional worldview of future music teacher in the context of post-nonclassics]. Proceeding of the X International Scientific and Practical Conference «Social and Economic Aspects of Education in Modern Society»: Vol. 2. RS Global S. z O.O., Warsaw, Poland.
  19. Tkach, M. М., & Bondarenko, L. A. (2017). Germenevtychni metody u fahovii pidgotovtsi maibutniogo vchytelia muzychnoho mystetstva [Hermeneutic methods in professional preparation of future music art teacher]. In Humanitarnyi visnyk DVNZ “Pereiaslav-Khmelnytskyi pedagogichnyi universitet imeni Grygoriia Skovorody”: Tematychnyi vypusk “Mizhnarodni Chelpanivski chytannia”: Vol. 2 (22). Kyiv: Gnozys.
  20. Shatunova, T. M. (2008). Sotsialnyi smysl ontologii esteticheskogo [Social meaning of ontology of aesthetic]. (Dissertation Abstract, Kazan).
  21. Shcherbakova, A. I. (2008). Filosofia muzyki i muzykalnogo obrazovania: [Philosophy of music and music education]. Moscow: OOO «Uchebno-metodicheski izdatelskiy tsentr «GRAF-PRESS».

 

Стаття надійшла до редакції 13.01.2020 р.

Опубліковано
2020-02-19