Вплив культури і мистецтва на становлення ціннісно-смислової сфери особистості

  • Тетяна Леонардівна Антоненко доктор психологічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля, м. Сєвєродонецьк, Україна, tl.antonenko@gmail.com

Анотація

УДК  [008:7]:159.923.2

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-1-9-13

Статтю присвячено дослідженню впливу культури та мистецтва на становлення ціннісно-смислової сфери особистості. Надано характеристику понять «ціннісно-смислова сфера», «культура», «мистецтво». Зазначено, що становлення й активність ціннісно-смислової сфери відбувається під впливо­м культури та перебуває з нею в діалектичній взаємодії, а основні координати ціннісно-смислової сфери особистості обумовлюються розвитком високоморального світовідношення і життєствердження.

Особливу увагу в статті приділено формуванню культури переживань як найважливішому завданню розвитку особистості. Підкреслено значимість емоційної чутливості, адже завдяки їй людина може або прийняти, або відкинути певні цінності на основі сформованої суб'єктивної ціннісної картини людського життя.

У статті проблема взаємодії ціннісно-смислової сфери особистості й культури розглянута в контексті і духовного розвитку, і духовного зубожіння особистості. Автор наголошує на особливій ролі мистецтва в контексті осмислення взаємодії ціннісно-смислової сфери особистості й культури.

Ключові слова: культура, мистецтво, ціннісно-смислова сфера, становлення, особистість, емоційна чутливість, світовідношення.

 

Антоненко Т. Л., доктор психологиических наук, доцент, профессор кафедры педагогики Восточноукраинского национального университета имени Владимира Даля, г. Северодонецк, Украина, tl.antonenko@gmail.com

Влияние культуры и искусства на становление ценностно-смысловой сферы личности

В статье рассматривается сущность ценностно-смысловой сферы личности как результат присвоения личностью культуры. Ценностно-смысловая сфера охарактеризована как интегративное личностное образование, видовые признаки которого представлены ценностями, ценностными ориентациями, личностными смыслами; как сложное образование, в котором принимают участие: человек, индивидуальность, личность, сознание и самосознание, внутренний мир личности, содержание и стратегии жизненных самоопределений, поведение, поступки, творчество.

Ключевые слова: культура, ценности, смыслы, ценностно-смысловая сфера, искусство, личность, ценностные ориентации. 

 

T.L. Antonenko, Doctor of Psychology Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Pedagogy Department of Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, Severodonetsk, tl.antonenko@gmail.com

Influence of culture and art on the formation of the value- sense sphere of  a personality

The author of the article considers the essence of the value-sense sphere of a personality as a result of appropriation of culture by a personality. The value-sense sphere is characterized as an integrative personal formation, the specific features of which are represented by values, value orientations, and personal senses; as a complex formation in which a person, a personality, an individual, consciousness and self-consciousness, the inner world of a personality, the content and strategies of life, self-determination, behavior, actions, creativity are involved.

The problem of interaction of the value-sense sphere of a personality and culture is considered by the author in the context of spiritual development and spiritual impoverishment of the individual.  The article actualizes the problem of increasing disregard for national cultural values ​​and national art.  It is emphasized that the value-sense sphere of a personality is determined by the cultural-historical being of the individual. It is through culture the choice of sense-vital and sense-value orientations, which have an ideal orientation and spiritual and moral content, are made by a personality.

It has been determined that the modern information space has a significant influence on the formation of the value-sense sphere of the individual.  The value and civilizational realities of the modern world testify to their considerable alienation from everything that is inherent in human beings, culture, art, and from a man himself. The views of  home and foreign scientists, philosophers, psychologists and educators on the essence of the interaction of the value-sense sphere of personality and culture have been analyzed.  Emphasis is placed on the close relationship between culture and education, which is manifested in the service of a common goal - the improvement of the human personality.

Keywords: culture, values, meanings, value-semantic sphere, art, personality, value orientations.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Баева Л.В. Ценностные основания индивидуального бытия: Опыт экзистенциальной аксиологии: Монография. М.: Прометей. МПГУ, 2003. 240 с.
  2. Барышков В. П. Аксиология личностного бытия; под ред. В. Б. Устьянцева. Москва: Логос, 2005. 192 с.
  3. Вегас Х. М. Ценности и воспитание. Критика нравственного релятивизма. Санкт-Петербург: Изд-во С.-Петерб. ун-та ; Изд-во Рус. христ. гуманит. акад., 2007. 225 с.
  4. Леонтьєв О. М. Проблеми розвитку психіки. –М.: Из-во МГУ, 1972. 575 с.
  5. Олпорт Гордон В. Личность в психологии. Москва: Ювента, 1998. 345 с.
  6. Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество / Общ. ред., сост. и предисл. А. Ю. Согомонов: Пер. с англ. – М.: Политиздат, 1992. 543 с.
  7. XXI век: мир между прошлым и будущим. Культура как системообразующий фактор международной и национальной безопасности / НИПМБ; науч. ред. О. П. Лановенко. – Киев : «Стилос», 2004.  572 с.
  8. Тарнас Р. Историязападногомышления / Пер. с анлийского Т.А. Азаркович. – М.: КРОН-ПРЕСС, 1995. 448 с.
  9. Хантингтон С. Новая постинустриальная волна на Западе. Антология. М., 1999. 532 с.
  10. Шаров А. С. О-граниченный человек: значимость, активность, рефлексия: монография. Омск: Изд-во Омск. гос. пед. ун-та, 2000. 358 с.
  11. Шафер Д.П. Культурная личность: монография; [пер. с англ.  яз.  Творческий коллектив НИИ духовного развития человека ВНУ им. В. Даля: М.В. Безуглая, Е.В. Бессмертная, А.Л. Кудинова и др.; под ред.  Г.П. Шевченко].  Киев: Изд-во «Педагогічна  думка», 2017. 76 с.
  12. Юнг К.-Г. Проблемы души нашого времени; пер. с нем. Москва: Флинта, 2006. 336 с.
  13. KenWilberEyetoEyeasreferredtoin R. Ralston. TeachingthestonestoSpeak. VisionActionConferenceAssemblyof B.C. ArtsCouncils. Kelowna. 1990.

 

References:

  1. Baeva, L.V. (2003). Tsennostnye osnovaniia individualnogo bytiia: Opyt ekzistentsialnoi aksiologii [Value foundations of individual being: The experience of existential axiology]. Moscow: Prometei. MPGU.
  2. Baryshnikov,V. P. (2005). Aksiologiia lichnostnogo bytiia [Axiology of personal being]. Moscow: Logos.
  3. Vegas, Kh.M. (2007). Tsennosti i vospitanie. Kritika nravstvennogo reliativizma [Values and education. Criticism of moral relativism]. St. Petersburg: Izd-vo S.-Peterb. un-ta; Izd-vo Rus. hrist. gumanit. akad.
  4. Leontiev,O. M. (1972). Problemy rozvytku psikhiki [Problems of development of psychics]. Moscow: Iz-vo MGU.
  5. Olport,G. V. (1998). Lichnost v psikhologii [Personality in psychology]. Moscow: Yuventa.                
  6. Sorokin,P. A. (1992). Chelovek. Tsivilizatsiia. Obshchestvo [Person. Civilization. Society]. Moscow: Politizdat.
  7. Lanovenko, O.P. (2004). XXI vek: mir mezhdu proshlym i budushchim. Kultura kak sistemoobrazuiushchii factor mezhdunarodnoi i natsionalnoi bezopasnosti [XXI century: The world between the past and the future. Culture as a system-forming factor in international and national security]. Kyiv: Stilos.
  8. Tarnas,R. (1995). Istoriia zapadnogo myshleniia [History of Western thinking]. Moscow: KRON-PRESS.
  9. Hantington,S. (1999). Novaia postindustrialnaya volna na zapade. Аntologiia. [A new post-industrial wave in the West]. Moscow.
  10. Sharov,A. S. (2000). Ogranichenny chelovek: znachimost, aktivnost, refleksiia [The limited human: Significance, activity, reflection]. Omsk: Izd-vo Omsk gos. ped. un-ta.
  11. Schafer,D. P. (2017). Kulturnaia lichnost [Cultural personality]. Kyiv: Pedagogichna Dumka.
  12. Yung,K. G. (2006). Probemy dushi nashego vremeni [Soul problems of the present time]. Moscow: Finta. 
  13. Ken Wilber (1990). Eye to Eye as referred to in R. Ralston. Teaching the stones to Speak.Vision Action Conference Assembly of B.C. Arts Councils. Kelowna.

 

Стаття надійшла до редакції 17. 02. 2020 р.

Опубліковано
2020-02-19