Дидактичне значення використання етнічних орнаментальних протоформ у фаховій підготовці дизайнерів-графіків

  • Микола Олександрович Пічкур кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри образотворчого мистецтва, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, м. Умань, pmo65@ukr.net

Анотація

УДК 378.01.3-051:7.012(043.3)

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-4-52-57

У статті репрезентовано способи застосування національних орнаментальних мотивів у сучасному графічному дизайні й доведено перспективність екстраполювання цієї методології в історіографічному, теоретичному і практично-творчому напрямах опанування студентами-дизайнерами фахових дисциплін. Розкрито формальні й змістові аспекти використання етнічних орнаментальних протоформ як важливої основи для естетичної траєкторії розгортання графічного дизайн-проектування, особистісно-професійного розвитку суб’єктів цього виду творчості та дидактичного засобу в системі фахової підготовки майбутніх дизайнерів-графіків, що має велике значення для формування відповідного типу візуального мислення.

Ключові слова: орнаментальна протоформа; етнічна орнаментика; графічний дизайн; фахова підготовка дизайнерів-графіків.

 

Пичкур Н. А., кандидат педагогических наук, доцент, профессор кафедры изобразительного искусства, Уманский государственный педагогический университет имени Павла Тычины, г. Умань, Украина, pmo65@ukr.net.

Дидактическое значение использования этнических орнаментальных протоформ в профессиональной подготовке дизайнеров-графиков

В статье представлены способы применения национальных орнаментальных мотивов в современном графическом дизайне и доказана перспективность экстраполирования этой методологии в историографическом, теоретическом и практически-творческом направлениях освоения студентами-дизайнерами профессиональных дисциплин. Раскрыты формальные и содержательные аспекты использования этнических орнаментальных протоформ как важной основы для эстетической траектории развертывания графического дизайн-проектирования, личностно-профессионального развития субъектов этого вида творчества и дидактического средства в системе профессиональной подготовки будущих дизайнеров-графиков, что имеет большое значение в контексте формирования соответствующего типа визуального мышления.

Ключевые слова: орнаментальная протоформа; этническая орнаментика; графический дизайн; профессиональная подготовка дизайнеров-графиков.

 

O. Pichkur, PhD, Associate Professor, professor at Fine Art Department, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman, Ukraine, pmo65@ukr.net

Didactic significance of using the ethnic ornamental basic form in professional training of graphic designer

The article provides the examples of using the national ornament in contemporary graphic design, and long-term benefits of extrapolation the methods in historical and graphic, theoretical, practical and creative tendencies for students-designers to extend their knowledge in specific subjects – the programs’ content is reasonably to be directed to form knowledge on the main attribution of symbolic nation representation in ornamental art

The author claims the necessity to provide the study analysis of graphical ornamental language as a vital basis for aesthetic development of graphic designing, personal and professional development of the mentioned art, as well as a didactic means in professional training of future graphical designers and appropriate type of visual thinking. It is justified that formal and content aspects are to be used for ethnic ornamental basic forms, originated from the study of fundamental image, and designing, projecting and developing of authorial artistic compositions.

The author has found that in formal context with the help of an ornament student-designers should receive the knowledge to destroy or emphasize visually the form of projected object, create different optical illusions. Students should realize and comprehend a handmade, unique, worldview, traditional and natural character of the ornament in content context.

This study demonstrates that is of great didactic importance. Therefore, students are able to learn the peculiarities of ornamental composition structure, their content and symbolic filling, borrowing and creative interpretation of the aesthetic material while making their personal artistic and graphical projects. Moreover, this process should be supported by the appropriate didactic teacher’s assistance.

Key words: ornamental basic form; ethnic ornamental science; graphical design; professional training of graphical designers.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Азизян И. А., Добрицына И. А., Лебедева Г. С. Теория композиции как поэтика архитектуры. Москва : Прогресс-Традиция, 2002. 568 с.
  2. В Україні лише чотири майстри розвивають унікальний самчиківський розпис [Електронний ресурс]. URL: https://window.unian.ua/2319771-u-kievi-vidali-kalendar-na-pidtrimku-mayje-vtrachenogo-mistetstva.html
  3. Жданов Д. А. Возникновение абстрактного мышления. Харьков : Издательство Харьковского университета, 1969. 174 с.
  4. Иванова И. Ю. Образ в искусстве орнамента : автореф. дис. на соиск. уч. степени канд. искусствоведения : спец. 17.00.09. – Теория и история искусства. Москва, 2004. 27 с.
  5. Иванов Н. А. Герменевтика орнамента : к методологи интерпретации орнаментальных композиций. Международный журнал исследователей культуры. 2015. Т. 3. С. 14–
  6. Логотип олимпиады Сочи 2014 [Электронный ресурс]. URL: http://brandbooki.ru/olimpiada_sochi_logo_corporate_identity/
  7. Паславська Л. О. Традиційна символіка і орнаментика у сучасній етнодизайнерській освіті. Мистецтвознавчі записки. 2014. Вип. 26. С. 241–249.
  8. Сидоренко В. Ф. Протоформы знакообразования в графическом дизайне. Методы и технологии обучения изобразительной и проектной деятельности : Межвузовский сборник научных трудов. Москва : МПГУ, 2011. Вып. 5. С. 10–20.
  9. Триноженко Л. С. Національні мотиви сучасного графічного дизайну в Україні як засіб візуальної ідентифікації. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». № 674 : Архітектура. С. 188–191.
  10. Харук Сергій, Харук Олександр [Електронний ресурс]. URL: https://arts.in.ua/artists/KharukS_A/
  11. Хунтуймося : виставка 100 українських патріотичних плакатів [Електронний ресурс]. URL: https://espreso.tv/article/2015/11/26/khuntuymosya_vystavka_100_ukrayinskykh_patriotychnykh_plakativ.
  12. EURO 2012 Poland – Ukraine [Электронный ресурс]. URL: https://adit38.files.wordpress.com/2012/06/euro-2012-logo1.jpg

 

References:

  1. Azizian, I. A., Dobritsyna, I. A., Lebedeva, G. S. (2002). Teoriia kompozitsii kak poetika arkhitektury [Theory of composition as a poetics of architecture]. Moscow: Progress-Traditsiia.
  2. V Ukraini lyshe chotyry maistry rozvyvaiut unikalnyi samchykivskyi rozpys [In Ukraine, there are only four masters who develop unique samchik painting]. Retrieved from https://window.unian.ua/2319771-u-kievi-vidali-kalendar-na-pidtrimku-mayje-vtrachenogo-mistetstva.html
  3. Zhdanov, D. A. (1969). Vozniknovenie abstraktnogo myshleniia [The origin of abstract thinking]. Kharkov: Izdatelstvo Kharkovskogo universiteta.
  4. Ivanova, I. Yu. (2004). Obraz v iskusstve ornamenta [The image in the art of ornament] (Dissertation Abstract, Moscow).
  5. Ivanov, N. A. (2015). Germenevtika ornamenta: k metodologi interpretatsii ornamentalnykh kompozitsii [Hermeneutics of ornamentation: Toward methodology of interpreting ornamental compositions] Mezhdunarodnyi Zhurnal Issledovatelei Kultury, 3, 14–25.
  6. Logotip olimpiady Sochi 2014 [The logo of the Sochi 2014 Olympics]. Retrieved from http://brandbooki.ru/olimpiada_sochi_logo_corporate_identity/
  7. Paslavska, L. O. (2014). Tradytsiina symvolika i ornamentyka u suchasnii etnodyzainerskii osviti [Traditional symbolism and ornamentation in modern ethno-design education]. Mystetstvoznavchi Zapysky, 26, 241–249.
  8. Sidorenko, V. F. (2011). Protoformy znakoobrazovaniia v graficheskom dizaine [Protoforms of sign-making in graphic design]. In Metody i tekhnologii obucheniia izobrazitelnoi i proektnoi deiatelnosti: Mezhvuzovskii sbornik nauchnykh trudov: Vol. 5 (pp. 10–20). Moscow: MPGU.
  9. Trynozhenko, L. S. (2010). Natsionalni motyvy suchasnoho hrafichnoho dyzainu v Ukraini yak zasib vizualnoi identyfikatsii [National motifs of modern graphic design in Ukraine as a means of visual identification]. In Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», Vol. 674: Arkhitektura, (pp. 188–191).
  10. Kharuk Sergei, Kharuk Aleksandr [Kharuk Sergey, Kharuk Alexander]. Retrieved from https://arts.in.ua/artists/KharukS_A/
  11. Khuntuimosia: vystavka 100 ukrainskykh patriotychnykh plakativ [Exhibition of 100 Ukrainian patriotic posters Khuntuimosia]. Retrieved from https://espreso.tv/article/2015/11/26/khuntuymosya_vystavka_100_ukrayinskykh_patriotychnykh_plakativ
  12. EURO 2012 Poland – Ukraine. Retrieved from https://adit38.files.wordpress.com/2012/06/euro-2012-logo1.jpg

 

Стаття надійшла до редакції 16.10.2019 р.

Опубліковано
2019-12-11